anaconda Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Skal kjøpe meg en ny sykkel. Bruk til og fra jobb ca 16km hver dag. Sykler mest på asfalt og skal ha hybridsykkel. Har sett litt på nettsidene til de forskjellige sportsbutikkene, men vil handle lokalt hos butikk med sykkelverksted. Det frister mest å handle hos XXL, på grunn av 3 års gratis sykkelservice og 30 dagers bytterett. Jeg har fra tidligere erfaringer med Trek, DBS og Nakamura. Trek og DBS virker som solide sykler som man kan ha glede av i mange år uten noe spesielt vedlikehold. Nakamura har jeg veldig dårlig erfaring med, og kommer aldri til å kjøpe noe av dette merket igjen. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg hadde den inne på verksted for de samme feilene. Den kostet ca 7k, så var ikke av de billigste. På XXL har jeg sett på sykler fra Merida og Scott. Noen som har kjennskap til disse merkene, og om det er god kvalitet på syklene deres? Så reklame fra Sport 1 for en sykkel som også virket interessant, fra Xeed. Er dette et godt merke? Kan man få en god sykkel til rundt 3500? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Superfornøyd med Scott fra XXL, hadde den på service én gang rett før 3-års perioden gikk ut, ellers særdeles vedlikeholdsfri. Xeed vil jeg sette i samme bås som nakamura etter mine erfaringer. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 (endret) Uansett merke kan man kun velge to av tre egenskaper: Pris, lav vekt eller høy kvalitet. Nakamura/Diamant har de siste årene spesialisert seg på lav vekt og lav pris, det kan lett gå på bekostning av kvaliteten. Større merker har større bredde i modellene, og ofrer vanligvs vekt mot kvalitet for å få samme pris som konkurrentene. Risikoen for klager og søksmål har sikkert også betydning for de store merkene som selges i flere land. Hvis du ikke vedlikeholder og mekker på sykkelen selv bør du kanskje prioritere anderledes enn entusiastene som ønsker seg lette sykler. Skivebrems og innvendig gir gir mindre vedlikehold og renere sykkel. Fastmonterte skjermer beskytter bedre enn skjermer man kan ta av/på som man vil (og som detter av...). Dekkvalget har mer å si på rullemotstanden enn bredde/hjulstørrelse har. Mønsteret i dekket har ingen positiv funksjon på asfalt, kun i terrenget eller på snø. Selv foretrekker jeg glatte, brede (622x37), hybriddekk med refleks på sidene og ekstra punkteringsbeskyttelse i rullebanen. Likevel sykler jeg like fort til jobb med en 26" med 2,2" Race King-dekk. Endret 12. april 2015 av Frobe Lenke til kommentar
MetaBaron Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 http://www.xxl.no/sykkel/sykler/hybridsykkel/merida-crossway-woodland-gent-hybridsykkel-herre/p/1097695_1_style Denne vil jeg si er et bra kjøp til 3500,- Denne kommer med mekaniske skivebremser, som er ganske så kurant, samt forgaffel uten demping - noe jeg selv foretrekker (mindre vedlikehold i det lange løp). Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 En tung dempegaffel er ubrukelig dødvekt på asfalt, og store dekk gir mer effektiv støtdemping på brostein. Sykler man på grusvei med vaskebrett eller i terrenget har de likevel sin misjon. Den foreslåtte sykkelen fra XXL ser ut til å være en grei billigsykkel. 1 Lenke til kommentar
anaconda Skrevet 12. april 2015 Forfatter Del Skrevet 12. april 2015 Tusen takk for mange gode svar! Jeg vurderer den Merida sykkelen fra XXL. De har også en DBS til samme pris. Den veier noe mer enn Merida'en ser jeg, men vet ikke hvor mye det har å si i praksis... http://www.xxl.no/sykkel/sykler/hybridsykkel/dbs-logic-k320-md-hybridsykkel-15/p/1108339_1_style Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Begge er tunge, tror ikke du skal bry deg om vekten i denne prisklassen. Utstyret på DBS er riktignok simplere, men på begge er det mye stål og plast der dyrere sykler har aluminium. Girhendlene er forskjellig, du må velge mellom vri eller trykknapper. DBS har færre gir, og tyngste gir på DBS er som det nest tyngste på Merida. Det kan bety 11% høyere maksimalfart med Merida (hvis man ser bort fra luftmotstand). Lenke til kommentar
johanf Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Kanskje jeg er litt "old school", men girhendler som man vrir på styret har jeg aldri hatt sansen for. Med det sagt, ville jeg gått for meridaen - den er én kilo lettere også. Lenke til kommentar
anaconda Skrevet 12. april 2015 Forfatter Del Skrevet 12. april 2015 Meridaen er nok mest aktuell av de to. Men hvis jeg legger på noen lapper: http://www.xxl.no/sykkel/sykler/hybridsykkel/white-sc-comp-ff-hybridsykkel-15/p/1108146_1_style 5999,- er absolutt makspris. Dette er vel XXL sitt eget merke ( = Nakamura kvalitet?) Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 White er antagelig en kilo lettere enn Merida. Den store forskjellen er de hydrauliske bremsene istedenfor mekaniske. Da slipper man å etterjustere klossene før de er helt utslitt, og man slipper å smøre/rengjøre bremsevaiere. Kvaliteten er antagelig grei, men mye avhenger av hvem som tar den siste sjekken/justeringen før du henter den, uansett merke. 1 Lenke til kommentar
johanf Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Hva med denne, om du føler DBS er bedre? http://www.xxl.no/sykkel/sykler/hybridsykkel/dbs-dbs-strada-700-2013-hybridsykkel-herre/p/1103893_1_style Lenke til kommentar
anaconda Skrevet 13. april 2015 Forfatter Del Skrevet 13. april 2015 Tror nok jeg skal ha en med hydrauliske bremser da. Jeg vet ikke noe om hvordan DBS er nå, men jeg har en 15 år gammel terrengsykkel fra DBS som er mye bedre stand enn min Nakamura som bare er noen få år gammel. DBS'en har jeg aldri utført noe vedlikehold på. Nakamura'en var inne på verksted hele tiden for samme feilene. Det står ikke noe om hvor mye Stradaen veier. Må vel ha på skjermer og støtte også, som gjør at vekten øker litt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå