Gå til innhold

Hvor mye bør man egentlig legge i trådløst nettverkskort?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er sånn passe datainteressert, og har bygd egne maskiner osv. Men akkurat trådløse nettverkskort har jeg ingen peiling på, har alltid klar meg med kabel til min stasjonære.

Nå går jeg inn i en periode hvor jeg kommer til å trenge trådløst nett på PCen. Jeg har lest litt tester, men er usikker på hvor dypt jeg vil gå her.

Signalet vil sendes fra en dual band ac-router som er kanskje en etasje og et par vegger borte. Det er fiber fra altfor, 50/50-linje.

Jeg bruker hovedsaklig PCen til surfing, spilling, både enspiller og flerspiller over nett i tillegg til at den fungerer som Plex-server. (Ikke spesielt store filer, de fleste er maks 3 gb)

Hvor mye bør jeg legge i dette? Hva bør jeg passe på? Er en usb-løsning best eller skal jeg gå for et "internt" nettverkskort? Sistnevnte er jo mer elegant, så foretrekker egentlig det så lenge ikke installasjonen blir for komplisert.

Dette er noe jeg egentlig kommer til å bruke midlertidig, kanskje et halv år til åtte måneder. Derfor er jeg ikke så interessert i å betale voldsomt mye, samtidig som jeg gjerne skulle hatt noe som funker bra.

Setter pris på både generelle råd og konkrete produktanbefalinger.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2090126

Installasjonen er ikke komplisert i det hele tatt. Instrukser følger nok med produktet, men alt du må gjøre er å slå av og koble fra strømmen til maskinen, åpne maskinen, fjerne en brakett, trykke nettverkskortet inn. Sett sammen igjen og innstaller drivere. Har du aldri gjort det før, så kan du nok bruke litt tid, men jeg kan umulig tenke meg at det tar mer enn en time. Hvis du vet hva du holder på med tar det rundt fem minutter.

Endret av Chris93
Lenke til kommentar

Å legge kabel er ganske uaktuelt, samme er homeplug , fordi jeg kommer til å bo hos noen andre (foreldre), og bare for en kort periode.

Vil det innebygde intel-kortet gi bedre signal enn usb-plugger? Installasjon går nok fint, er vant til å bytte ut komponenter på PCen.

Edit: Etter å ha lest litt rundt omkring ser jeg at noen av de interne kortene har kompatibilitetsproblemer med visse hovedkort-arkitekturer. Er dette utbredt? Jeg vil ha et kort jeg kan bruke som backup når jeg ikke får brukt kabel, også på fremtidige maskiner. Da er det en deal-breaker hvis den ikke funker med alle hovedkort.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...