Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Innkjøring av moped

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har akkurat kjøpt meg ny scooter og har fått beskjed om at jeg ikke skal holde gassen inn mer enn halvveis de første 50 milene jeg kjører. Noen kompiser av meg som har kjørt inn scootere før sier at man da ikke kan passere mer enn seks i turtall. Jeg bor nokså langt oppe og dette fører til at scooteren da ikke går mer enn i 15 km i timen i oppoverbakkene og dette skaper følgelig kø. Er det sann at jeg ikke en gang i disse tilfellene kan nærme meg åtte i turtall? En annen ting er at når jeg skal nedover fra der jeg bor, kommer jeg fort opp i 40 km i timen uten å gasse. Dette går vel greit?

Mvh

jente som setter pris på raskt svar :))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mye tull&tøys&myter rundt dette med innkjøring.

Hvilket merke/modell er dette? Vet du om det er 4takt eller 2takt? Altså om du skal ha egen 2-taktsolje i en egen tank (eventuelt om du skal blande olje i bensinen), eller om du kun skal tenke på å fylle bensin?

Forskjellen på 2t og 4t er om du bør bytte oljen nokså kjapt eller ikke. Er det 4takt bør du bytte olje raskt, etter noen få timers kjøring.

Uavhengig av 2t eller 4t kan du kjøre inn på følgende måte:

Start _rolig_, tildels meget rolig. La den bli god og gjennomvarm, gjerne 20-30 minutters kjøring.

Deretter tar du (på et egnet sted, ikke midt i rushtrafikken) å gir full gass til maks turtall/fart, hold den der i noen sekunder, slipp gassen og la den motorbremse til du er nede i gangfart igjen. Repeter, men hold gassen på fullt i 15-20 sekunder. Dette kan du fint repetere noen ganger, så mye du gidder. Nå er du ferdig.

Dvs, har du 4t motor så ta olje (og filter, om det finnes) bytte så snart som mulig etter denne innkjøringen. Dette er mye tidligere enn forhandler sier du skal, men dette første oljebyttet er det viktigste oljebyttet du noengang får gjort. Har du 2t hadde jeg ikke brydd meg med oljebytte nå.

For fremtiden fortsetter du å være så forsiktig med gassen som du kan, de første minuttene. Når den er varm kan du derimot bare kjøre på.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Innkjøring er et gammelt triks da maskineringskvaliteten var dårligere enn i dag. Den var ment å få delene til å tilpasse seg hverandre. I dag lages motorer av datamaskiner som beregner nøyaktig klaring på tusendels mm og de maskineres av robotstyrte maskiner.

Behovet for innkjøring er dermed sterkt redusert.

Når jeg hentet min nye bil på fabrikken i Sindelfingen spurte jeg om dette. Da lo Mercedes arbeideren og sa at motoren min hadde allerede vært testet i benk for å se om den leverte rett effekt og dreiemoment. Motoren har altså gått på max turtall ved full belastning før den ble montert i bilen!

Innkjøringsperioden var kun å unngå full gass over lang tid da økt friksjon kunne gi litt varmere oljetemp enn normalt. Variert kjøremønster og unngå gjevn fart sikrer rask innkjøring. Så innkjøring dreier seg om å få redusert den interne friksjonen og oljeskiftet skal fjerne partikler som det nødvendigvis blir en del av. Oljeskiftet er altså viktigere enn kjøremønsteret ved en ny motor. Å unngå full gass over lang tid er jo litt vanskelig med moped ......

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har akkurat kjøpt meg ny scooter og har fått beskjed om at jeg ikke skal holde gassen inn mer enn halvveis de første 50 milene jeg kjører. Noen kompiser av meg som har kjørt inn scootere før sier at man da ikke kan passere mer enn seks i turtall. Jeg bor nokså langt oppe og dette fører til at scooteren da ikke går mer enn i 15 km i timen i oppoverbakkene og dette skaper følgelig kø. Er det sann at jeg ikke en gang i disse tilfellene kan nærme meg åtte i turtall? En annen ting er at når jeg skal nedover fra der jeg bor, kommer jeg fort opp i 40 km i timen uten å gasse. Dette går vel greit?

Mvh

hva slags scooter er dette?

Endret av Janbanan123
Lenke til kommentar

Hei!

Mvh

TGB Bullet

Lenke til kommentar

Hei!

Mvh

TGB Bullet

Jeg ville holdt meg under den røde grensen på turtallsmåleren de første 10 milene og etter det kan du presse den i korte perioder av gangen. Når du har kjørt 25 mil så vil jeg betrakte den som innkjørt.

Scooteren er plombert og som nevnt tidligere her så vil ikke motoren få samme potensiale til å ødelegge noe på grunn av dårlig innkjøring når den er plombert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...