Kriizzy Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Noen som har ett godt tips til ett objektiv som er ganske bra på sportsbilder????Jeg sliter med å finne objektiver som ikke har skarphet i seg (bildene blir diffuse) Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Hva slags objektiv bruker du nå? Har du høy nok lukketid for det du skal ta bilde av? Det trenger ikke å være objektivet som er årsaken til at det du tar bilde av blir diffust. Som en test kan du ta bilde av noe som står i ro, hvis bildet blir skarpt da så er det fokus treff og høy nok lukketid som skal til for å få skarpe sportsbilder. 1 Lenke til kommentar
Kriizzy Skrevet 12. april 2015 Forfatter Del Skrevet 12. april 2015 Hva slags objektiv bruker du nå? Har du høy nok lukketid for det du skal ta bilde av? Det trenger ikke å være objektivet som er årsaken til at det du tar bilde av blir diffust. Som en test kan du ta bilde av noe som står i ro, hvis bildet blir skarpt da så er det fokus treff og høy nok lukketid som skal til for å få skarpe sportsbilder. Har forandret på lukker innstillingene, men kanskje ikke bra nok. Jeg har det objektivet som fulgte med kamera: af s dx 18-105mm vr Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Legg ut et bilde som eksempel på hva du mener, ta med innstillingene du har brukt. Det gjør det enklere å gi deg råd. 2 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Det finnes mange typer uskarphet. Bildet kan være uskarpt fordi motivet beveget seg, fordi kameraet beveget seg (og begge deler løses med kortere lukkertid, evt. bildestabilisering/stativ i tilfelle #2) eller feilfokus (som kan være feil med utstyret, men som oftest bare er brukerfeil). Vanskelig å vite hva som er tilfellet uten å ha sett eksempler. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 (endret) Som nevnt over - post et eksempelbilde. Anbefaler også å sette deg inn i konseptene lukkertid, blenderåpning og ISO. Det er en fin innføring her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=984477 Er problemet bevegelsesuskarphet må du ha kortere lukkertid. Da må du ha høyere ISO (som gir mer støy) og/eller ha større blenderåpning (gir mindre dybdeskarphet og er begrenset av maks blenderåpning på objektivet). Er problemet for lite dybdeskarphet må du ha mindre blenderåpning. Da må du ha høyere ISO (som gir mer støy) og/eller ha lenger lukkertid (som kan gi mer bevegelsesuskarphet). Er problemet fokusbom bør man justere fokuseringsteknikk. Endret 12. april 2015 av Trondster Lenke til kommentar
tow Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Hva slags objektiv bruker du nå? Har du høy nok lukketid for det du skal ta bilde av? Du mener lav nok lukkertid, antar jeg? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Bruk "kort" og "lang" om lukkertid, så vi slipper forvirring. Kort og lang lukkertid. Liten blenderåpning/høyt blendertall og stor blenderåpning/lavt blendertall. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Bruk "kort" og "lang" om lukkertid, så vi slipper forvirring. Kort og lang lukkertid. Liten blenderåpning/høyt blendertall og stor blenderåpning/lavt blendertall. Egentlig helt enig, men må spikke på flisa... Siden blendertallet er en brøk så er egentlig liten blenderåpning=lite tall og stor blenderåpning=stort tall. 1/16 er et mindre tall enn 1/2.8...:-))) Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 (endret) Egentlig helt enig, men må spikke på flisa... Siden blendertallet er en brøk så er egentlig liten blenderåpning=lite tall og stor blenderåpning=stort tall. 1/16 er et mindre tall enn 1/2.8...:-))) Nei - blendertallet er tallet under brøkstreken - "f/2,8" er notasjon for blendertall 2,8 - så jo, f/2,8 er et mindre blendertall enn f/16. http://en.wikipedia.org/wiki/F-number Endret 12. april 2015 av Trondster Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Egentlig helt enig, men må spikke på flisa... Siden blendertallet er en brøk så er egentlig liten blenderåpning=lite tall og stor blenderåpning=stort tall. 1/16 er et mindre tall enn 1/2.8...:-))) Nei - blendertallet er tallet under brøkstreken - "f/2,8" er notasjon for blendertall 2,8. http://en.wikipedia.org/wiki/F-number Det stemmer, og da er det jo ikke så rart disse tallene forvirrer, også meg selv tydeligvis...takk for korreksjonen...:-)) Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 (endret) Har forandret på lukker innstillingene, men kanskje ikke bra nok. Jeg har det objektivet som fulgte med kamera: af s dx 18-105mm vr Det objektivet du har kan ikke ta bilder av motiver i bevegelse innendørs, ei heller hvis det er dårlig lys ute da får du uskarpe bilder. Man som flere her nevner så er det vanskelig og si hva årsaken er, du kan kjøpe et objektiv som takler dårligere lys men det er forholdsvis dyrt og kjøpe og hvis det ikke er det som er problemet blir det en dyr opplevelse. Endret 12. april 2015 av Nautica Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Hva slags objektiv bruker du nå? Har du høy nok lukketid for det du skal ta bilde av? Du mener lav nok lukkertid, antar jeg? Jeg mener høy, f.eks 1/1000 sekund er høyere enn 1/100 sekund og mere egnet til å ta bilder av ting i bevegelse. Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 (endret) Jeg mener høy, f.eks 1/1000 sekund er høyere enn 1/100 sekund og mere egnet til å ta bilder av ting i bevegelse. Egnet til forvirring ja. Tid måles ikke høy eller lav, men kort eller lang. Lukkerhastigheten ( shutter speed) derimot, kan være høy eller lav. ## sitatpyramide fjernet av ilpostino ## Endret 14. april 2015 av ilpostino 1 Lenke til kommentar
tow Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 (endret) Egnet til forvirring ja. Tid måles ikke høy eller lav, men kort eller lang. Lukkerhastigheten ( shutter speed) derimot, kan være høy eller lav. Det er på høy tid å begynne å bruke kort og lang om tid, ja. Det er da faktisk snakk om kort eller lang eksponering, ikke høyde over havet. Om jeg skulle prøve å tolke "høy tid" til noe som helst, så måtte det bli at det menes "lang tid". Høy og lang passer bedre sammen enn høy og kort. ## sitatpyramide fjernet av ilpostino ## Endret 14. april 2015 av ilpostino 2 Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 (endret) Det er på høy tid å begynne å bruke kort og lang om tid, ja. Det er da faktisk snakk om kort eller lang eksponering, ikke høyde over havet. Om jeg skulle prøve å tolke "høy tid" til noe som helst, så måtte det bli at det menes "lang tid". Høy og lang passer bedre sammen enn høy og kort. Jeg lurer på når det ble feil å si høy eller lav lukkertid? Kanskje et par stykker i denne tråden heller skulle bruke tiden sin til å komme med noe konstruktivt til trådstarter.... ## sitatpyramide fjernet av ilpostino ## Endret 14. april 2015 av ilpostino Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 (endret) Jeg lurer på når det ble feil å si høy eller lav lukkertid? Kanskje et par stykker i denne tråden heller skulle bruke tiden sin til å komme med noe konstruktivt til trådstarter.... At tid benevnes med kort og lang, er vel det noe av det mest konstruktive som har kommet frem i denne tråden. Skal man drive opplæring, er det viktig å bruke riktige benevnelser. Det med blender og lukker ,kan være vanskelig å forstå for en nybegynner. Bruker man ulike benevnelser for samme ting, øker bare forvirringen. Kan du f.eks. fortelle meg hva som er høyest av 1 sekund og 2 sekund? At 2 sekund er lengre enn 1 sekund tror jeg de fleste forstår. ## sitatpyramide fjernet av ilpostino ## Endret 14. april 2015 av ilpostino 2 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Kan dere ta diskusjonen et annet sted enn i en tråd hvor vi prøver å hjelpe en som har spørsmål? 1 Lenke til kommentar
tow Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 (endret) Jeg lurer på når det ble feil å si høy eller lav lukkertid? Det har aldri vært riktig, og kan bare føre til misforståelser. I motsetning til hva mange synes å mene nå for tide er tydelig tale faktisk et viktig trinn på veien til forståelse. Endret 14. april 2015 av ilpostino 3 Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 .. hvor vi prøver å hjelpe en som har spørsmål? Er det ikke nettopp det vi prøver å gjøre? For å unngå forvirring, som du også har påpekt i en tdligere post. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå