Gå til innhold

Skattespørsmål - Eier av bolig (kun på papir)

Anbefalte innlegg

Hei

For 6 år siden så gikk jeg og daværende samboer hvert til oss.

Vi hadde felles bolig og har aldri hatt et oppgjør på dette. Vi står derfor fortsatt registrert med 50% hver på f.eks selvangivelsen.

Hun overtok alt av lån og har betalt på dette selv i 6 år, men igjen, jeg står oppført som 50% eier i selvangivelsen.

Spørsmålet mitt er: Er dette en ulempe eller fordel for meg? Betaler jeg ekstra skatt på grunn av dette? Eller har jeg urettmessige fordeler av dette?

Min kommune har pr dags dato ikke formueskatt.

Håper noen med bedre peiling på dette kan svare meg på dette :-)

mvh

Jan-Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle har formueskatt, men bare noen har eiendomsskatt. 

Gjør huset at din nettoformue overstiger 1.2 millioner, gjør det at du må betale formueskatt, og dermed taper du på at du står som eier. 

Er ingen fordeler som følger og eie bolig. 

Lenke til kommentar

Alle har formueskatt, men bare noen har eiendomsskatt. 

Gjør huset at din nettoformue overstiger 1.2 millioner, gjør det at du må betale formueskatt, og dermed taper du på at du står som eier. 

Er ingen fordeler som følger og eie bolig. 

Haha, Ja formueskatt er jo ikke fastsatt av kommunene. Jeg mente selvfølgelig eiendomskatt :-)

Jeg står oppført med opprinnelig verdi 766 000. altså er den totale verdi 1.532.000

Er det ta boligens totale verdi som utgjør hvorvidt jeg betaler formueskatt av dette, eller summen jeg står som eier av? hvis det ga noen mening

Endret av jan-erik_pedersen
Lenke til kommentar

Det er 766 000 som står i selvangivelsen din? 

Da er det det som blir regnet som din formue.

Stemmer det. Står 50% og at netto verdi da er 766 000.

Så sålenge det står under 1.200.000 her så slipper jeg å betale formueskatt av det? Eller betaler jeg da formueskatt av 766 000?

Beklager, men her må det inn med t-skje :-P

Lenke til kommentar

Så sålenge det står under 1.200.000 her så slipper jeg å betale formueskatt av det? Eller betaler jeg da formueskatt av 766 000?

Så lenge din samlede formue (inkludert aksjer, bankinnskudd, bil og annen, ny bolig du eventuelt har kjøpt) er under 1,2 millioner*, så betaler du ikke formuesskatt. Er den over det, så betaler du 1,1% (om ikke satsen er endret nylig) av det overskytende.

*) For 2014, som er den selvangivelsen folk holder på å fylle ut nå, så er/var fribeløpet på 1,0 millioner, ikke 1,2.

edit: og det er naturligvis snakk om samlet formue etter at gjeld er trukket fra, altså netto formue.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...