Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med booting av Windows

Anbefalte innlegg

Hei!

Litt merkelig feil jeg ikke klarer å finne ut av..

For 1 år siden flyttet jeg - og pc var med i flyttelasset. Da jeg hadde satt opp pc i ny bolig bootet ikke windows - alle prebootsjekker var ok. Windows load-screen kjørte en stund - men så mistet skjermen signal. Etter litt frem og tilbake var det faktisk SATA-kabelen til DVD-rom som var synderen. Etter denne ble fjernet bootet alt ok. (testet også å bruke nevnte kabel på boot-disken - det virket ikke - så antok at kabelen var kilden til problemet).

Ca ett år etterpå flytter jeg pc opp på stuebordet for å støvsuge inni (har gjort dette flere ganger i løpet av året også), og nøyaktig det samme problemet oppstår. Jeg booter - windows boot-screen står en liten stund - så mister skjermen signal. PC skrur seg ikke av - men får altså ikke utdata.

Jeg har kun én ssd (windows) og én hdd tilkoblet. Prøvd med kun ssd - også på ulike kontrollere på hk. Kjøpte til slutt et par nye sata-kabler - og da fikk jeg bootet normalt!! Det fungerte 2 ganger - og nå fungerer ingen ting lengre (altså samme feil kommet tilbake). Jeg stusser veldig. Noen som har vært borti noe lignende?

Safemode with networking fungerer alltid.

Endret av vrudin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Litt merkelig feil jeg ikke klarer å finne ut av..

For 1 år siden flyttet jeg - og pc var med i flyttelasset. Da jeg hadde satt opp pc i ny bolig bootet ikke windows - alle prebootsjekker var ok. Windows load-screen kjørte en stund - men så mistet skjermen signal. Etter litt frem og tilbake var det faktisk SATA-kabelen til DVD-rom som var synderen. Etter denne ble fjernet bootet alt ok. (testet også å bruke nevnte kabel på boot-disken - det virket ikke - så antok at kabelen var kilden til problemet).

Ca ett år etterpå flytter jeg pc opp på stuebordet for å støvsuge inni (har gjort dette flere ganger i løpet av året også), og nøyaktig det samme problemet oppstår. Jeg booter - windows boot-screen står en liten stund - så mister skjermen signal. PC skrur seg ikke av - men får altså ikke utdata.

Jeg har kun én ssd (windows) og én hdd tilkoblet. Prøvd med kun ssd - også på ulike kontrollere på hk. Kjøpte til slutt et par nye sata-kabler - og da fikk jeg bootet normalt!! Det fungerte 2 ganger - og nå fungerer ingen ting lengre (altså samme feil kommet tilbake). Jeg stusser veldig. Noen som har vært borti noe lignende?

Safemode with networking fungerer alltid.

Jeg har fikset pcer for folk som har støvsuget inni maskinen. Den statiske elektrisiteten kan ta knekken på blant annet rambrikker.

Har vært borti lignende før faktisk.

Det første jeg ville gjort er å ta backup av alt viktig på disken.

Start windows i safe mode og kjør error checking (disk tools), se om windows finner noen feil på disken.

Se om produsenten av disken har en toolbox til disken, last ned og kjør noen diagnoser. Du må kanskje lage en bootable disk/drive å kjøre programmet fra.

Du kan også prøve å koble fra ssden lenge nok til å tømme den helt for strøm. Det tar ganske mange timer/dager. På nettsidene til produsenten av disken pleier det å ligge guider for å feilsøke og eventuelt resete disken. Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg har fikset pcer for folk som har støvsuget inni maskinen. Den statiske elektrisiteten kan ta knekken på blant annet rambrikker.

Start windows i safe mode og kjør error checking (disk tools), se om windows finner noen feil på disken.

Se om produsenten av disken har en toolbox til disken, last ned og kjør noen diagnoser. Du må kanskje lage en bootable disk/drive å kjøre programmet fra.

Du kan også prøve å koble fra ssden lenge nok til å tømme den helt for strøm. Det tar ganske mange timer/dager. På nettsidene til produsenten av disken pleier det å ligge guider for å feilsøke og eventuelt resete disken. Lykke til!

Takk for svar!

Jeg har støvsugd pc mange ganger - og er aldri borti komponenter. Har hatt ssd ute av pc hele påsken - så denne var nok tom for strøm sist jeg forsøkte (ingen effekt på problemet). Har også kjørt memtest over natten uten errors. Synes det er merkelig at windows bootet to ganger uten problem rett etter sata-kabler var byttet... Kan det være noe feil på controllerne som tar knekken på kablene?

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg har støvsugd pc mange ganger - og er aldri borti komponenter. Har hatt ssd ute av pc hele påsken - så denne var nok tom for strøm sist jeg forsøkte (ingen effekt på problemet). Har også kjørt memtest over natten uten errors. Synes det er merkelig at windows bootet to ganger uten problem rett etter sata-kabler var byttet... Kan det være noe feil på controllerne som tar knekken på kablene?

Det er den statiske elektrisiteten som tar knekken på komponentene, trenger ikke å være borti de for å gjøre skade. Men hvis du absolutt vil støvsuge maskinen så er det bare å gjøre det, men du er blitt advart :)

Memtest går ikke på harddisken, det er den du må kjøre feilsøking på.

Det er merkelig ja, det kan være feil på kontrolleren men jeg tror ikke det skal kunne ødelegge kablene. Isåfall er det heller pluggen på disken som som er dårlig og ikke har helt riktig passform og deformerer det som plugges til den.

Det kan være dårlig kontakt mellom ledning og disk eller hk, da kan det hjelpe å rikke litt på de.  Er det dårlig kontakt på bare 1 pin så er det nok til å lage problemer. Det ville forklart hvorfor det fungerte litt når du skiftet ledninger.

Siden windows begynner å loade så må nesten feilen ligge enten i windows-installasjonen (software) eller på selve disken (hardware). Filer som windows laster inn kan ha blitt korrupte, og krasjer pcen ved oppstart. I sikkermodus laster windows ikke inn de korrupte filene/driverene og derfor virker det.

Kjør disk tools i windows og error checking, først en kjapp en og deretter en fullstendig/grundig hvis den første ikke hjalp. Den tar bare noen minutter.

Neste tiltak blir produsentens verktøykasse :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...