Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det lov å fjerne blinklys?

Anbefalte innlegg

Driver og mekker litt på en gammel Honda PX-R (moped), førstegangsregistrert på 80-tallet. Denne ble levert både med og uten blinklys, og min er en av de som har.

Det står ingenting om blinklys i vognkortet, jeg synes de ser stygge ut, det er problemer med reléet for venstresving, og jeg har lyst til å fjerne de plastikkbitene de sitter fast i fordi plastikken er gammel og stygg med dårlige fester som skrangler. Kort sagt: Jeg vil ha dem vekk, men vil fortsatt ha en lovlig moped.

Etter Kjøretøyforskriften §28.7 ser jeg at sykler som er "lukket", dvs. mopedbiler, diverse invalidetransport, etc, skal ha blinklys, men det står ingenting om at mopeder må ha det. Ramlet borti noen poster om "dokumentasjonskrav", visstnok noen regler anno 2003, men såvidt jeg har klart å finne ut gjelder dette bare ny norsk registrering av f.eks. importert sykkel, samt at det ikke gjelder førstegangsregistreringer før juli 2003.

Spørsmål:
Har jeg lov til å fjerne de hersens blinklysene og i stedet vifte med handa slik jeg er vant til fra andre veteraner?
Er det noen som har noen kilde på hva som kreves etter juli 2003? Jeg har skjønt at det skal foreligge dokumentasjon på E-merking og alt slikt, men kan ikke forstå at det skulle være verre enn å fjerne blinklys og kjøre gjennom vising og tilhørende dokumentering igjen om man skulle ha en sykkel registrert etter det med plagsomme blinklys.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...