Gå til innhold

Kjøpe laser printer for å printe ut bøker, idioti?

Anbefalte innlegg

Har faktisk seriøst vurdert å kjøpe en laser printer som faktisk kan printe ut en del 1000 sider...

Mange av bøkene jeg bruker på skolen har jeg som PDF... og de er veldig dyre! Til nå har jeg bare printet ut sidene jeg trenger på skolen... Men hadde vært digg å hatt hele. Jeg ser i de neste semestrene finner jeg PDF for bøker som skal brukes.

Jeg lurer på om det faktisk kan være en lur investering??? Eller tar jeg helt feil? Over tid vil den vel betale seg når jeg slepper å kjøpe bøkene? Pluss, jeg trenger en printer... men føler det er kjedelig å betale en del kroner for noe halv godt hvis jeg bare plusser på en del så får jeg noe som kanskje varer en stund?

Tenkte på en av disse:

https://www.komplett.no/canon-i-sensys-lbp7780cx/776157#!tab:info 

https://www.komplett.no/hp-color-laserjet-enterprise-m551dn/650473#!tab:accessories

Hvor mange år kan jeg forvente at de printerene der lever?

Hvor mange sider kan jeg faktisk forvente å printe ut uten problemer i måneden?

Anta de er greie alternativer for formålene; hvilken av de 2 ville du valgt?

Takk for råd og tips!!

Endret av ito_i
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger du farger? (er sikkert kjekt på grafer osv) Hvis ikke så er f.eks Brother HL 2270 en laserskriver til rundt tusenlappen som er veldig grei og du kan printe ca 1200 sider med toneren som følger med. "Ebay" toner til rett over 2000 sider koster ca 70kr.

Så må du finne greit og billigt papir + binde de printa bøkene på ett eller annet vis. Om du kjøper en laser printer til 5-6 tusen, så må du printe en hel del bøker før du får pengene igjen.

Lenke til kommentar

Jeg skal undersøke alternativene dere kommer med mer nøye nå.

Men samtidig, jeg google litt billigere lasere, slik som den Brotheren og jeg syntes for ofte finner folk hvor ting har bare stoppet å fungere, eller noe har gått i stykker etc. Og da er det bare sort/hvit.. etc.

Jeg blir veldig usikker.

Jeg lest om folk som hatt printerne i 9 år, og fortsatt fungert like bra som da de fikk den ny! Og har printet ut over 250 000 sider!

Tror dere de printerne jeg har listet opp har mulighet for en slik levetid? Hvis ja; er det ikke da... halvveis lønnsomt hvis jeg ser det over langt tidsperspektiv?

Lenke til kommentar

Vil det ikke være mye greiere å bare skaffe seg et nettbrett med en god skjerm? Så slipper du tonnevis med papir, i tillegg til at det blir billigere.

Jeg har galaxy tab s. Og det er et flott nettbrett, for all del! Men det å lese på et nettbrett er ikke noe særlig over tid... du blir sliten uansett lysstyrke, er som øynene tørker ut. Pluss, det er vanskeligere å skaffe seg oversikt... for meg da...

Uansett papir har så mange fordeler... som du også kan få med nettbrett også til en viss grad... men

- det er bedre å lese på papir... føler jeg... overlegent bedre også... for meg....

- jeg kan printe ut på én side, deretter sleppe at jeg har viktig informasjon på andre siden så slipper å plafre arket fram og tilbake etc. jeg kan også legge viktige sider ut over bordet, og ha god oversikt

- markere fort viktig informasjon, trenger ikke bekymre meg hvis jeg markert feil, kan alltid printe ut ny side

- jeg kan legge annet informasjon jeg har funnet på nettet i bunken sammen noe sider.

- jeg kan samle alt stoffet i en perm sammen med annen relevant ting, system etc.

- det er så behagelig og bare ta ett og ett ark i hånden å gå igjennom stoffet istedenfor en hel bok i hånda... det er bare en mye bedre fleksibilitet...

er vel bare jeg som er veldig kresen.

Mye stoff i bøkene er uvesentlig, det kan være hele kapitler jeg ikke skal ha som pensum.... etc. etc..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har jobbet en del med service på skrivere, HP skriveren du har listet opp har jeg ikke mye godt å si om, men canon skrivere er en svært bra skriver med svært lite problemer. Personlig ville jeg sett om jeg fant en billigere canon sort/hvit skriver, eller ett billig nettbrett. Lenovo har et til ca 1500 kr som er plenty bra nok til å lese pdf.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har faktisk seriøst vurdert å kjøpe en laser printer som faktisk kan printe ut en del 1000 sider...

Mange av bøkene jeg bruker på skolen har jeg som PDF... og de er veldig dyre! Til nå har jeg bare printet ut sidene jeg trenger på skolen... Men hadde vært digg å hatt hele. Jeg ser i de neste semestrene finner jeg PDF for bøker som skal brukes.

Jeg lurer på om det faktisk kan være en lur investering??? Eller tar jeg helt feil? Over tid vil den vel betale seg når jeg slepper å kjøpe bøkene? Pluss, jeg trenger en printer... men føler det er kjedelig å betale en del kroner for noe halv godt hvis jeg bare plusser på en del så får jeg noe som kanskje varer en stund?

Det er ikke økonomisk sett noe lurt, men om du skal skrive ut endel anbefaler jeg deg å gå for en printer med duplex printing (printing på begge sider). Om du har ipad/iphone er det veldig greit å ha airprint støtte også.

Lenke til kommentar

Har jobbet en del med service på skrivere, HP skriveren du har listet opp har jeg ikke mye godt å si om

Takk, da dropper jeg den. Men samtidig, hva slags forventet levetid så de for seg for skriverne?

Den bør holde i mange år, hvor lenge er vanskelig å si, men etter den erfaringen jeg har med Canon laserskrivere så bør den klare over hundre tusen siden før den takker for seg. Jeg hadde service på flere storskrivere som hadde over en million sider logget, men de kostet da også over 15k. Hadde også flere eldre HP små skrivere med imponerende mange sider logget, men nyere HP skrivere var det ofte mye tull med, gjerne rett etter at garantien var gått ut.

Lenke til kommentar

Er jo mulig å bruke e-papir som f.eks Kindle isteden for å kjøpe laser og masse papir. Dessuten må du jo feste arkene på en måte også, og så blir det mer å drasse på.

Har noen hyllemeter med bøker og hadde gjerne byttet dem i elektroniske bøker. Mye lettere å søke i også, selv om Google books er bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...