Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Foresattes kontroll over mindreårige?

Anbefalte innlegg

Dersom jeg er under 18, kan foresatte f.eks. si at de vil koble ut pcen og fjerne dataskjermen når jeg som blir 17 i år er eier av både Pc og dataskjerm? Hvilke handlinger kan de gjøre i følge loven dersom jeg er under 18, men rettmessig eier av det de ønsker å fjerne som en form for straff?

Anonymous poster hash: 123ba...f07

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du eier pc'en, så du kan bruke den så mye du vil og til hva du vil. 

Foreldrene betaler strøm/nettregning, så de kan bestemme seg for å slå av strømmen når de måtte ønske. Og du er jo avhengig av strøm for å bruke pc'en og nett, så du må nok føye deg. Samtidig er du under deres tak, så du har egentlig ikke mye du skulle sagt.

Endret av Vabolous
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er om de egentlig har retten til å ta fra meg noe som jeg er eier av når jeg er under 18 og bor hos dem. Om de nekter meg tilgang til strøm og/eller nett bryr jeg meg svært lite on.

Så du sier at de tar fra deg PCen (i et begrenset tidsrom antar jeg) er værre enn å krangle rundt, miste strøm og tilgang til nettet etc?

Du kan vel insistere på at de gir det tilbake, det er tross alt ditt. Om det er gunstig i ditt tilfelle kan jeg nok ikke gi noen fasit på, men jeg ville nok føyet meg.

Lenke til kommentar

Ja, det kan de. Inntil du er myndig, er du bare "rettmessig eier" av det foreldrene dine lar deg eie. De kan gjøre det aller meste for å straffe deg bortsett fra å bruke fysisk avstraffelse, la være å fôre deg eller annet som faller inn under omsorgssvikt.

Jeg foreslår at du forsøker å løse uenighetene dere har uten å trekke inn lovverk og ta saken til retten eller liknende. For da vil du tape.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Så la meg se her.

Du spurte samme spørsmål fire ganger, og tok ikke til deg det som ble sagt før du hadde fått seks svar.

Jeg forstår utmerket godt dine foresatte sitt ønske om å ta fra deg datautstyret ditt for en periode.

Kanskje du trenger litt mindre distraherende dubbeditter på rommet ditt, og sette deg ned og gjøre leksene isteden?

Du er faktisk snart sytten år. Oppfør deg som det, du er snart myndig. Ellers kan det være at de ikke stoler nok på modenheten din til å sponse sertifikat for deg, for eksempel.

Endret av EinSånnEinJa
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...