Gå til innhold

Speltips til ein gammal mann

Anbefalte innlegg

Eg er oppvaksen på 60-talet, lenge før spel vart vanleg, og har strengt tatt aldri brydd meg om denslags.

Men så vart det til at eg vart sitjande, eller rettare sagt ståande, å sjå på nokon frå den yngre generasjon spela, og eg vart ståande og komma med tips og forslag og vart ganske oppslukt, og det endte med at eg sjølv kjøpte spelet, og eg har kost meg verkeleg med det.

Spelet heiter Portal 2, og det einaste som står på "lista" når det er ferdigspelt er det originale Portal, elles har eg ikkje så mykje peiling.

Nokon speltips til meg? Mulige retningslinjer:

• Synes Portal 2 var lett å setja seg inn i, det vil også vera ønskeleg med andre spel

• Eg er matematikar av yrke, og eg vil tippa spel kor ein må nytta sin logiske sans er meir høvande for meg enn refleksar og det å vera kjapp/nøyaktig, men ein kan sjølvsagt ikkje veta det sikkert om det er eit veldig bra spel

• Grafikk er ikkje viktig, så spelet treng ikkje vera nytt

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du lyst på en skikkelig hjernekrymper så prøv Antichamber.

http://www.antichamber-game.com

Et spill som er i vinden for tiden som du må bruke mye logisk sans, planlegging og fornuft i er bybyggeren Cities skylines. Det er en noe annerledes sjanger enn portal. Her bygger du en by samtidig som du skal holde alle innbyggerne tilfreds med kommunale tjenester som strøm, veinett og skoleplasser.

https://www.paradoxplaza.com/cities-skylines?___store=eu

EDIT:

Quantun conundrum er samma sjanger som Portal, laget av noen av de samme folkene. Veldig fargerikt spill der du manipulerer objekter sin vekt, tid og rom for å gjennomføre flere "puzzles" for å redde din onkel som selv er i "limbo" etter et uhell.

http://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_Conundrum

http://store.steampowered.com/app/200010/

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

To høydare:

PUSHMO WORLD (Wii U)

Pushmo og Crashmo kom til Nintendo 3DS, og er så absolutt sterkt undervurderte. Poenget er enkelt nok: Man tar en bunge blokker, og man dytter og drar dem for å lage plattformer man hopper på for å nå toppen. Det er alt. I starten er det også ganske enkelt, men vanskelighetsgraden blir betydelig vanskeligere etterhvert. Pushmo World er det første til Wii U, og selv om jeg ikke har fått prøvd det ennå (men lastet det ned i går) lover det svært bra. Elsket de to første. :)

SCREAMRIDE (XBox One)

Kort sagt berg og dalbane, laget av en meget syk hjerne. :p Spillet har tre moduser: Racing, ødeleggelse og bygging.

Racing: Kjør så raskt du klarer gjennom banen, uten å spore av. Enkelt og greit? Tja... du må lene deg i svingene for å ikke avspore (og gjerne bremse ned i de skarpeste svingene), du har turbo for å få ekstra fart, lange hopp og så videre. Det blir fort mye å holde styr på bare for å faktisk fullføre banen, og vil du ha bra poeng i tillegg kan man nok slite litt. I tillegg har vi andre mål å nå, som å samle opp nok turbo, få bra start og så videre. Utrolig vanedannende og morsomt.

Ødeleggelse: Ta en vogn fra berg og dalbanen, og sleng den inn i bygninger for å ødelegge dem. Igjen, det høres enkelt ut, men for å få bra poengsum må man treffe bygninger så de faller inn i hverandre, og alt mulig sånt. Det kan være litt vanskelig å beregne rett vinkel i starten, men det kommer seg fort. :)

Bygging: Vi har en uferdig bane, og et visst antall deler å gjøre den ferdig med. Poenget her er å gjøre banen så intens og rask som mulig, uten at folk ramler ut av av vognen (lettere sagt enn gjort.) Dermed kan man sitte lenge og finjustere banen for få gjøre den enda litt raskere og enda litt mer intens, og gjerne få enda en person mindre til å ramle av. Men følelsen når man får banen nærmest perfekt er utrolig bra. :)

Og selvsagt: Dette er barnevennlige saker, så ingen dør. Tvert imot får man en liten videosnutt etter løpet der alle personene feirer det som nettopp skjedde (kræsj, de kom seg gjennom bannen og så videre.)

Det eneste jeg misliker litt er at det er til Xbox One, så det er ikke støtte for Oculus Rift. Det hadde vært perfekt. :) Men kanskje det kommer en port til PC etterhvert. :) Da blir det kjøp på dagen, til tross for at jeg har det til Xbox One.

https://www.youtube.com/watch?v=4wND-hR8QAk

Lenke til kommentar

Quantum Conundrum er et fantastisk puzzle. Ikke helt Portal, men liker du Portal-serien tipper jeg QC heller ikke vil være bortkastet for deg.

har også sivådt prøvd ut Parallax, uten at jeg har kommet meg særlig langt her. Verdt å sjekke ut.

Lenke til kommentar

godt å se gamere som er eldre enn meg :D

Steam må legges inn, da får du tilgang til mange billige spill, og sånt.

Da du liker portal sin problemløsning skal jeg ikke råde deg til noe bestemt spill, men istedenfor en klassisk perle, ett av de første 3d strategispillene som ble laget:

https://wz2100.net

Warzone 2100 tar deg med til en alternativ fremtid der jorden har blitt ødelagt med en atomkrig, og du må lede dine styrker ut av atombunkeren for å gjenta jorden. 

Lenke til kommentar

Steam må legges inn, da får du tilgang til mange billige spill, og sånt.

Steam er kun nødvendig fordi de fleste spill krever det, men det gjør ingenting nytt ingen andre gjør bedre. Billige spill før man over alt, som f.eks Humble Bundle, GOG.com og GamersGate. Har aldri skjønt hvorfor folk tror Steam er noe unikt.

Lenke til kommentar

Har aldri skjønt hvorfor folk tror Steam er noe unikt.

Av akkurat samme grunn som Apple. Det er enkelt, du har alt på en plass og det fungerer stort sett knirkefritt.

Edit: men vi er litt OT nå.

Endret av Espp
Lenke til kommentar

Har aldri skjønt hvorfor folk tror Steam er noe unikt.

Av akkurat samme grunn som Apple. Det er enkelt, du har alt på en plass og det fungerer stort sett knirkefritt.

Edit: men vi er litt OT nå.

Akkurat som Origin, UPlay, GamersGate, GOG.com osv med andre ord. Men ja, kanskje nok OT. Var nå bare et spørsmål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...