Nizzen Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Finn var full av Swift'er for en liten stund siden, for øyeblikket finner jeg bare denne i farta, men de kommer i steady supply. Ellers skal vel Nizzen snart kvitte seg med 3 stk. nå som de er kommet med IPS versjonen? Acer'en er jo med bedre kontrast en aldri så liten "Swift killer". Men som alle her sier, du får jo ikke benyttet VRR med den og Nvidia skjermkort. Men til den prisen så skjønner jeg at du vurderer den. Så vidt jeg har forstått kan man faktisk skalere til lavere oppløsning med Aceren om skjermkortet sliter. Ellers kan man jo kanskje sette refresh til fast 100Hz for eksempel og bruke geforce driverene til å sette Vertical sync til "adaptive". Men et annet alternativ er jo å gå for Acer'en og så se om du kan få byttet GTX970'en din i en R9 290X. Det er vel ca. samme ytelse, bare AMD kortet er "litt" gladere i strøm. Gå fra 970 til 290x er EPIC fail, så da vet du det Jeg skjønner godt om du mener det er en mindre god ide, men EPIC? Syns du missbruker den litt nå. Men om vi er enige om at hverken 970, eller 290X alene klarer å drive 1440p med VRR på noe fornuftig vis. Så var altså tanken min videre at om han bytter kortet sitt i et 290X så kan han kjøpe XG270HU og få VRR. I forhold til nypris på Swift sparer han da 2000Kr som han kan bruke mot 290X nummer 2. Men jeg er redd det utgår uansett siden han ikke har kjøpt en ordentlig PSU... Edit: På 1440p skal det nesten godt gjøres å få det likere i ytelse. 290x overklokker til ca 1100mhz på luft, men "alle" 970 overklokker til ca 1500-1550mhz. Da blir det vel plutselig feige lag epic fail-sync Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 (endret) Joda, med overklokking i miksen blir det et annet bilde. Bare jeg som ligger litt etter. Hverken Fermi eller Kepler var vel noe særlig å klokke på luft, så jeg har blitt litt for vant med å ikke ta det med i vurderingen. Jeg kan godt ta med meg 20+% med gratis ytelse, men 5-10 glovarme % så gidder jeg ikke styre med det. Nå fikk jeg nettopp 2stk. 7970 (Er vel samme som R9 280X?) av min bror, så da venter jeg på R390X før jeg tar noen avgjørelse. Frister å teste den Acer'en.. Edit: nvm, ikke ordentlig freesync støtte på 7970... Endret 11. april 2015 av Gabri3L Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Både Fermi eller Kepler overklokket meget bra. Evga classified Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 12. april 2015 Forfatter Del Skrevet 12. april 2015 https://www.komplett.no/aoc-27-led-q2778vqe/836860Hvordan vil den være? Har en 60hz 2ms skjerm på 1080p nå. Vil det eneste oppgraderingen være oppløsningen? Og 1ms? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 https://www.komplett.no/aoc-27-led-q2778vqe/836860Hvordan vil den være? Har en 60hz 2ms skjerm på 1080p nå. Vil det eneste oppgraderingen være oppløsningen? Og 1ms? 1 ms eller 2 ms er marketing sjargong. Det er totalt uinteressant. Men jeg skjønner ikke hvorfor du vil vurdere en skjerm uten VRR nå. De fleste av oss pleier ha skjermen mye lenger enn skjermkortene, så å gå på kjipe kompromisser her er noe du potensielt vil angre lenge på. Jeg personlig spiller ingen FPS, ihvertfall ikke på et nivå der jeg ikke uansett ville fått juling av alle online. Så med singleplayer campaigns og min type spill klarer jeg meg fint med å sette på v-sync for å unngå tearing. Men med v-sync på, på en 60Hz skjerm, så skrur du også opp input-lag til minst 16,67 ms (1000 ms/60Hz). La oss si du i stedet har en 120Hz skjerm og skrur på v-sync, så har du altså halvvert input-lag i panelet, og fremdeles unngår du tearing. Så nei, det er ikke bare oppløsningen og 1ms som vil være oppgraderingen. Med mindre du spiller med v-sync av. Som sagt spiller ikke jeg mye FPS, men jeg får jo med meg ett og annet. Blant annet blir det av noen påstått at for eksempel headshots er lettere å få inn på mindre oppløsninger. Om det er sant kan andre svare bedre på enn meg, men det er kanskje en faktor å ta med seg? Om slike ting er veldig viktig for deg så bør du vurdere å holde deg på 1080p oppløsning, og ettersom G-Sync ihvertfall nå har v-sync på 143Hz, så vil den i et kompetitivt lys måtte skru av G-sync uansett, og heller gå for ULMB eller tilsvarende. Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 12. april 2015 Forfatter Del Skrevet 12. april 2015 Ok. Burde kanskje gå for 1080p g-sync da. Er denne grei? https://www.komplett.no/aoc-24-led-g-sync-g2460pg/815653 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Ok. Burde kanskje gå for 1080p g-sync da. Er denne grei? https://www.komplett.no/aoc-24-led-g-sync-g2460pg/815653 Hvis du er semi-proff FPS'er, så ja. Ellers har du allerede fått det beste rådet i tråden av Nizzen: Swift/Acer IPS. Med litt tålmodighet finner du kanskje en swift til 4000Kr brukt, slik Christian gjorde... Vanskelig å gi deg råd når du ikke sier hva som er viktig for deg. Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 12. april 2015 Forfatter Del Skrevet 12. april 2015 Oja srry, dette er det som er viktig for meg: 1080/1440/4k 1ms/low input lag Helst 144hz men kan gå ned Ikke noe tearing i det hele tatt Har opplevd at når jeg slår på v-sync i cs:go så blir musen mere "lagy" hvis d skjønner, dette vil jeg og ha bort Det er vell det Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 12. april 2015 Forfatter Del Skrevet 12. april 2015 Og best mulig farge Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Oja srry, dette er det som er viktig for meg: 1080/1440/4k 1ms/low input lag Helst 144hz men kan gå ned Ikke noe tearing i det hele tatt Har opplevd at når jeg slår på v-sync i cs:go så blir musen mere "lagy" hvis d skjønner, dette vil jeg og ha bort Det er vell det Det ser ut som du blander litt på terminologien. "1ms" er en egenskap ved panelet. Altså kan en skjerm med et 2ms panel ha lavere input-lag enn en skjerm med 1ms panel. Man må se på total input-lag. Om elektronikken i 2ms skjermen klarer å sende bildet til panelet på 10ms så har du teoretisk total input-lag på 12ms, mens elektronikken i 1ms skjermen kanskje trenger 15ms, og da ender du på 16ms på det "raskeste" panelet. Hvor raskt panelet klarer GTG har heller en mulig innvirkning på bildekvaliteten i form av mer eller mindre ghosting. Jeg tror det er viktig å ikke se seg helt blind på spesifikasjonene. Jeg tror for eksempel at tearing kan virke så forstyrrende at det ødelegger din egen reaksjonstid. Da hjelper det kanskje ikke like mye med et panel med 5ms total input-lag. Og det kan være greit å merke seg at for eksempel ROG swift ser ut til å styre responstiden vha. egen oppdateringsfrekvens som "klokke". På samme måte som RAM måler forsinkelse i klokkesykluser i stedet for ns. På 60Hz har faktisk ROG swift'en over 20ms total input-lag. Men det er jo akkurat det som er litt av poenget med disse skjermene. Uttrykket "fps" er utgått på dato, det viktige er "frametime". Man vet aldri hvor lang frametime det er på neste bilde, men skjermer med VRR bryr seg ikke om det. Input-lag må nødvendigvis alltid være minst din reaksjonstid pluss den tid det tar skjermkortet å tegne neste bilde. Med en VRR skjerm så oppnår du da alt du ønsker, men treffer "taket" på 144Hz. Noe som tilsvarer minst 7ms. Per dags dato kommer du altså uansett ikke under disse 7ms uten å introduserer tearing igjen. Under 2. verdenskrig forsket RAF på synets oppdateringsfrekvens. De viste film med ekstrem oppdateringsfrekvens til piloter, og la inn enkelt bilder av fly-silhuetter. De med det aller "raskeste" synet klarte å plukke ut flytyper ut fra det ene bildet helt opp i 240bps. Men der var det også stopp. I praksis betyr dette at dagens panelfrekvens ikke er grusomt langt unna hva vi uansett vil være i stand til å benytte oss av. Ironisk nok sa jeg nettopp at vi kanskje ikke bør se oss blinde på spesifikkasjonene. Men det er jo disse målingene som gir oss en forståelse for hva vi kan registrere. Si at du har et teoretisk panel som kan vise 1000Hz, og et bilde viser seg på panelet i 2ms, altså 2 frames. Så vil ingen av oss se det bildet. RAF eksperimentene viser oss at et element på en virkelig skjerm må være der i minst 4,16ms før de beste av oss kan registrere det. Så skal du vurdere om du vil reagere på elementet, ved et ja, gjør du en justering med hånd til øye koordinasjon og timer inn et klikk på musen. Hvor lang tid dette tar vil jo være ekstremt individuelt. Da er det greit for de treigeste av oss å vite at musen vi har kjøpt i det minste sender data med 1000Hz frekvens slik at det er maks 1 ms til før klikket er registrert av datamaskinen. Basert på dette, og data fra serveren tegner så skjermkortet opp neste bilde, og dersom motstanderens hode fremdeles er i siktet på dette bildet har du (forhåpentligvis) utført et headshot. Men det vet jo ikke du før skjermkortet har tegnet bildet og sendt det til skjermen, la oss si frametimen på akkurat det bildet var 10ms (tilsvarende 100fps) så legges det til tiden det tar elektronikken i skjermen (la oss si 5ms) å fortelle panelet hvilke verdier hver subpiksel skal ha. Og her kommer det igjen frem hvor dumt GTG tall er. Fordi de er "best case scenarier" og de angir en verdi for noe du ikke ønsker utført. Du skal ikke fra grått og tilbake til grått. Du skal fra verdien subpikselen har, til verdien som nå blir angitt. Og selv om panelprodusenten angir GTG til 1ms, kan det godt tenkes at kombinasjonen som nå skal innstilles vil ta alt fra 0,1 ms til 10 ms. Så la oss si 7 ms nå bare for å ta ett tall (144Hz remember ). Så fra du trykket musknappen til du ser noe på skjermen har det gått: 1+10+5+7 ms = 23ms. Plutselig er det ikke veldig viktig om det er 1 eller 2 ms GTG på panelet, enig? Så, alt dette har vel neppe gjort noe valg enklere for deg? Men med dette i bakhodet kan du ta en avgjørelse tilpasset ditt eget bruksområde. Du kan som du ser styre en del ting. ROG swift har bra input-lag, men jeg tror ikke den er best. La oss si dine snart 2 GTX970 klarer å drive et spill i 70-90fps på swift'en, så tilsvarer det 11,1 ms til 14,3 ms input-lag bare der. Om du finner en 144Hz 1080p skjerm som skjermkortene dine klarer å drive det spillet i 144Hz uten nevneverdige drops i FPS så har du spart 4,1 til 7,3 ms i input lag der. Men den skjermen må også være like rask i elektronikken som swift'en for at du skal beholde denne ledelsen. Som sagt mener jeg å ha lest om raskere skjermer enn swift'en, men de har ikke vært aktuelle for meg, så jeg har ikke bitt meg fast i dem. Men det kan altså være ytterligere ms'er å hente her. Spørsmålet er om du skal på ms jakt, eller om du bryr deg mer om bildekvalitet. I min bok er det glatt ROG swift på dette budsjettet, men så gamer jeg jo heller ikke spesielt seriøst, så jeg kan ta meg råd til å "pynte" litt på bildet. 3 Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 12. april 2015 Forfatter Del Skrevet 12. april 2015 Takk for ett utrolig utfyllende svar!! Med alt det har jeg funnet ut(?) at om jeg akjønte alt så står d mellom disse https://www.komplett.no/eizo-235-led-foris-fg2421-bk/800283#!tab:reviews Og https://www.komplett.no/aoc-24-led-g-sync-g2460pg/815653 Hadde vært så lett og bare fått en skjerm gabri3el men den har 240hz og 5ms men siden d sa at ms ikke hadde så mye og si osv osv, hva ville d valgt av de 2? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Takk for ett utrolig utfyllende svar!! Med alt det har jeg funnet ut(?) at om jeg akjønte alt så står d mellom disse https://www.komplett.no/eizo-235-led-foris-fg2421-bk/800283#!tab:reviews Og https://www.komplett.no/aoc-24-led-g-sync-g2460pg/815653 Hadde vært så lett og bare fått en skjerm gabri3el men den har 240hz og 5ms men siden d sa at ms ikke hadde så mye og si osv osv, hva ville d valgt av de 2? Det er vel ikke ekte 240Hz på Eizoen, og jeg er fremdeles skeptisk til merket AOC. Det er ikke lenge siden AOC var synonymt med dritt. Det kan selvfølgelig ha endret seg, men jeg hadde altså ikke valgt noen av de skjermene med å se på spesifikasjonene alene. Jeg hadde googlet dem begge i filler. Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 12. april 2015 Forfatter Del Skrevet 12. april 2015 ^^ Ok d får ett siste oppdrag kan d finne en skjerm til maks 4k med mine krav (som d gjorde så fint om på master-innlegget ditt ) 1080p/1440p er ikke så farlig kan strekke meg til 4.8k Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 (endret) Hva med denne? Eller Asus Rog Swift brukt? Endret 12. april 2015 av Bjonness406 Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 12. april 2015 Forfatter Del Skrevet 12. april 2015 ^^ Men mange synes 27" og hd blir for pixlete noen formening? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 27 generelt er for stort for fps. Hvertfall min mening. Samt alle de som er kompetitive tror jeg nok er enig i det, de bruker en 24 som de sitter rundt 30-40 cm unna. Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 12. april 2015 Forfatter Del Skrevet 12. april 2015 Det er det jeg gjør nå, eller rettere sakt 23.6" men ja. Sitter 30-40 cm unna kommer ann p om jeg bilker p stolen eller ikke Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 27 generelt er for stort for fps. Hvertfall min mening. Samt alle de som er kompetitive tror jeg nok er enig i det, de bruker en 24 som de sitter rundt 30-40 cm unna. De som sitter i kontorstol med ryggen maks bakover, liker best 27" Slækmode e best Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 12. april 2015 Forfatter Del Skrevet 12. april 2015 Ja har tenkt noe som dette: 24" 1080p 27" 1440p 28" 4k Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Ja har tenkt noe som dette: 24" 1080p 27" 1440p 28" 4k Du har iallefall ikkje tenkt på å game på en 4k skjerm, det er snikers og twist Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå