Gå til innhold

Når boligboblen sprekker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må jo svare deg når du løper de kriminelle bankernes ærend. Island og Norge ligner veldig jeg var der før og har hatt tette kontakter siden til landet Islendingene ble narret av en finanselite til å ta opp store boliglån, hva gjør nordmenn idag? At du skal være bekymret i gode tider er et godt økonomisk råd, så slipper du kjelleren.

Nordmenn har ikke på langt nær like mye gjeld som islendingene hadde, har ikke høy inflasjon, har ikke høy styringsrente, har ikke en stor del av gjelden sin i utlandet og bankene og staten er ikke i fare for å være insolvente.

Jeg føyer meg inn i rekken av de brukerne som oppfatter deg som useriøs. Jeg tror ikke at du er så gammel som du sier at du er.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Det er lenge siden det relativt sett har vært billigere å leie bolig enn å eie sin egen.

Forholdet mellom boligpriser og leiepriser er nå rundt 70 prosent høyere enn historisk snitt, skriver Finansavisen.

Dette forholdet har ifølge NHH-professor Ola H. Grytten historisk sett vært en veldig god indikator på om man har en boligboble eller ikke.

Norge har ifølge professoren bare opplevd tilsvarende gap i tre perioder: Rett før Kristiania-krakket i 1899, mellomkrigstiden og før bankkrisen tidlig på 1990-tallet.

Kilde

Enig her er et eksempel å kjøpe en leilighet på hippe og trendy Løkka koster deg 12196+2331 å leie en samme størrelse leilighet 10051 per måned. Det vil si du kaster 4000kr ut av vinduet om måneden når du kjøper.

http://www.laanekalkulator.no/default.aspx

http://www.finn.no/finn/realestate/lettings/object?finnkode=58011799&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=57965765&searchclickthrough=true

Men når du kjøper betaler du ned og sitter igjen med penger den dagen du selger. Slik Oslo er så er også prisstigningen voldsom på disse plassene. 

Lenke til kommentar

Men hva gjør du om prisene faller?

Spår alvorlig nedtur som vil endre Norge radikalt

Eiendomssjefen i Oljefondet sier (om USA): Ingenting hadde passet oss bedre enn en skikkelig markedskorreksjon. Hvis det faller 20-30-40 prosent hadde det vært kjempebra. Det er den samme trenden der som i Norge, at boligprisene løper fra utleieprisene, og det bekymrer: USA i dag: Advarer mot boble i eiendom

Gevinst på boligsalg må beskattes på linje med annen inntekt, og full markedspris må legges til grunn ved formuesberegning og skattlegging. Det er ingen vei utenom, for et system som favoriserer investering i bolig fratar myndighetene styringsmuligheter gjennom rentepolitikken. Det er det som er årsaken til at lave renter får lite innvirkning på inflasjon, og isteden fører til bobler i bolig- og finansmarkeder. Pengene finner veien dit det er lønnsomt å plassere dem. Gjennom gunstige regler har myndighetene skapt en motorvei til disse markedene. Uansett hvor lav renten er, vil ikke pengene finne veien dit det er ment, til investering i virksomhet som skaper verdier og arbeidsplasser.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Gevinst på boligsalg må beskattes på linje med annen inntekt

Slik er det allerede..

Med mindre du mener det er snakk om boligen man har med folkeregistrert adresse (primærbolig).

Full markedspris for formuebeskatning.. Kan muuuligens være med på sekundærboliger evt,

men på primærbolig.. Get real.

Lenke til kommentar

Så jeg skal betale ~40% skatt på alt jeg tjener, formueskatt mens jeg sparer for å kjøpe bolig OG full formuebeskatning når jeg kjøper bolig i all tid fremover (+ evt eiendomsskatt hvis noen får det som de vil)...

Og hvis boligen jeg har kjøpt stiger i pris (heldige meg) så jeg tjener på det (det vil da si at de andre boligene på markedet også har steget) og jeg velger å selge, så vil jeg da sitte igjen med markant mindre (pga skatt) i forhold til hva lignende boliger koster, og dermed måtte kjøpe meg NED... Det er ganske så dumt spør du meg.

Det må finnes smartere/bedre måter å løse dette på enn høyere beskatning. Det kan ikke ALLTID være svaret. Med mindre man spør en politker da.

edit: div leif

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Så jeg skal betale ~40% skatt på alt jeg tjener,

Det er 27 prosent skatt på kapitalinntekter i Norge, med unntak av særordningen for boliger.

Poenget mitt er ikke primært å øke skattene, men at kapitalinntekter beskattes likt, slik at det ikke er skattereglene som avgjør hvor pengene flyter. Det kan også oppnås ved å fjerne skatt fra alle andre kapitalinntekter, men det er nok enda mindre realistisk. Det vil da også medføre at fradrag for gjeldsrenter fjernes.

Forresten er det hull i hodet at det gis fradrag for gjeldsrenter når lånet er gått til en investering som ikke utløser gevinstbeskatning.

Og hvis boligen jeg har kjøpt stiger i pris (heldige meg) så jeg tjener på det (det vil da si at de andre boligene på markedet også har steget) og jeg velger å selge, så vil jeg da sitte igjen med markant mindre (pga skatt) i forhold til hva lignende boliger koster, og dermed måtte kjøpe meg NED... Det er ganske så dumt spør du meg.

Tenker pipen får en annen låt om boliprisene faller over flere år. Da blir det kjekt å trekke fra tapet i selvangivelsen.

Endret av Horten Market
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så jeg skal betale ~40% skatt på alt jeg tjener,

Det er 27 prosent skatt på kapitalinntekter i Norge, med unntak av særordningen for boliger.

Poenget mitt er ikke primært å øke skattene, men at kapitalinntekter beskattes likt, slik at det ikke er skattereglene som avgjør hvor pengene flyter. Det kan også oppnås ved å fjerne skatt fra alle andre kapitalinntekter, men det er nok enda mindre realistisk. Det vil da også medføre at fradrag for gjeldsrenter fjernes.

Forresten er det hull i hodet at det gis fradrag for gjeldsrenter når lånet er gått til en investering som ikke utløser gevinstbeskatning.

Tenker pipen får en annen låt om boliprisene faller over flere år. Da blir det kjekt å trekke fra tapet i selvangivelsen.

Ja, får det skjer så utroooolig ofte (og lenge)?

La oss basere et system på unntakene (de færreste årene) og ikke på trenden (de fleste årene).

Kjempegod argumentasjon.

Så prisene falt i 08-09 (og siden det har de gått gjevnt opp dvs 1-2 år med nedgang og 5-6 år med oppgang.)

Hvor lenge var det før det?

Og før det?

Og, Fjern for all del gjerne (den idiotiske) regelen om fradrag for gjeldsrenter. Idiotisk å kunne få i pose og sekk.

Men argumentasjonen min om at det er HELT idiotisk å skatte av gevinst på salg av (primær) bolig, som da i de fleste tilfellene vil føre til at man har 28% mindre å kjøpe for i samme marked ved salg..

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Her er et bedre eksempel på at det IKKE lønner seg å eie fremfor å leie disse leilighetene er i samme Byggeprosjekt igjen på hippe "Løkka," hvor det snart kommer til å florere av prostituerte som må betale regningene sine.

Leie 13200 kr per måned

Eie 14074+1835 kr per måned

http://www.laanekalkulator.no/default.aspx

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=57521897&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/realestate/lettings/object?finnkode=57988732&searchclickthrough=true

Så du tar ikke med i betrakningen at du kaster penga ut av vinduet når du leier men betaler tilbake til deg selv når du eier? Siden jeg kjøpte istedenfor å leie for 6 år siden har jeg nå "tjent" 500 000,- kontra om jeg hadde leid den i samme periode.

Så ja, eie en leilighet i Oslo er alltid bedre på sikt enn det er å leie. Når vi ungikk krakk i 2008 så kommer vi nok til å klare å unngå det videre også, det går på å utforme en riktig økonomisk politikk som ikke tillater ett slikt økonomisk fall.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her er et bedre eksempel på at det IKKE lønner seg å eie fremfor å leie

Så du tar ikke med i betrakningen at du kaster penga ut av vinduet når du leier men betaler tilbake til deg selv når du eier?

Han tar heller ikke med i betraktningen at man får skattefradrag på rentene man betaler i forbindelse med et lån. Det blir fort et par-tre tusen i måneden det også.

Han har med andre ord ikke i nærheten av nok økonomisk kunnskap og forståelse til å uttale seg om dette i det hele tatt, egentlig.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Når sprekker boligboblen vi har i Norge? For de som ikke mener vi har en boligboble i Norge les denne:

http://mises.org/library/oslo-housing-bubble-syndrome

Jeg er så gammel at jeg husker sent 80 tidlig 90 tallet da boligboblen sprakk sist gang. Effekten av dette var at befolkningen i Oslo sank, innvandringen stoppet helt opp og mange ble fryktelig deprimerte. Denne gangen kommer det til å bli mye værre. Norge har de siste årene blitt deindustrialisert pluss at all befolkningsveksten er kommet av innvandring. Hva tror dere blir ringvirkningene? Min spådommer, flere selvmord, masse konkurser, flere prostituerte, tapt generasjon, emmigrasjon og befolkningsnedgang. 

En annen ting er også at olje og gassproduksjonen er nedgående, eller i det minste stillestående. Om oljeprisen går enda lavere så kan det være greit å være klar på at boblen kan sprekke. Den perfekte stormen må vel være om verden ellers også opplever en finanskrise større enn den i 2008. Da går oljeprisen ned samtidig som resten av økonomien også er berørt. Oljefondet kan også gå noen milliarder i minus.

Noe som også kan skje ved en større nasjonal finanskrise er at styringsrenten går opp. Den ligger i dag på 1,25% noe som er rekordlavt og kan settes ytterligere ned i nærmeste fremtid. Om den skal settes opp til 7% så vil det være interessant å se hvordan folk takler låna sine.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når sprekker boligboblen vi har i Norge? For de som ikke mener vi har en boligboble i Norge les denne:

http://mises.org/library/oslo-housing-bubble-syndrome

Jeg er så gammel at jeg husker sent 80 tidlig 90 tallet da boligboblen sprakk sist gang. Effekten av dette var at befolkningen i Oslo sank, innvandringen stoppet helt opp og mange ble fryktelig deprimerte. Denne gangen kommer det til å bli mye værre. Norge har de siste årene blitt deindustrialisert pluss at all befolkningsveksten er kommet av innvandring. Hva tror dere blir ringvirkningene? Min spådommer, flere selvmord, masse konkurser, flere prostituerte, tapt generasjon, emmigrasjon og befolkningsnedgang.

Når vet jeg ikke, jeg har trodd den skulle sprekke i mange år. Den utløsende faktoren tror jeg kommer fra utlandet. Kanskje Kina, og deres eksport som vil reduseres og selges i deres interne marked som gjør kinavarer dyrere.

Rentene er viktige, men blir folk redde nok hjelper ikke lave renter heller.

Kanskje kreativ destruksjon kan poppe markedet?

Ang. Ettervirkningene tror jeg vi klarer oss. Vi er nok raskere til å omstille oss en vi var i 1929.

Lenke til kommentar

Prisen bestemmes stort sett av hvor mye penger det finnes i markedet, mao prisen på penger.

Er penger billig blir prisene høyere. Mange tror tilbud og etterspørsel har noe å si men dette er underordnet.

I min by er det slettes ikke så hett sånn overall, noen objekter er hete selvsagt men sett under ett er det ikke særlig. Har sett blokkleiligheter stått ferdig i 2 år uten å bli solgt, dette flere plasser. Det bygges nesten for mye i forhold til kjøpere og hvor mye de vil betale.

De siste 5 årene har prisene steget mest for at penger er billig, men også fordi folk har troen på videre stigning.

Når folk mister troen på videre stigning vil vi se en helt annen situasjon enn vi har hatt de siste årene.

Ikke la dere hausse opp av PR-kåte meglere og ikke bruk mer enn dere er komfortable med, husk du skal betale et lån på 25-30 år, så se langsiktig på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...