Gå til innhold

Når boligboblen sprekker

Anbefalte innlegg

Sinna gjeldsslaver som snart går bankrott, 

Jeg ønsker dere lykke til med deres luftslott,

Jeg håper dere får det så fint og vel,

Når pyramidespillene deres, går til hell,

Til slutt vil jeg si, at alt går jo bra,

Dere kan jo bare dele alt med NSA,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har professorer i økonomi og OECD som mener Norge har og har hatt en boligboble i flere år, og vi har professorer og Norges Bank som mener vi ikke har en boble. Det er altså fornuftige og faglige argumenter for begge syn, og du er ikke idiot uten peiling om du har det ene eller det andre synet. Derimot kan jeg tenke meg en passende merkelapp på de som omtaler sine meningsmotstandere slik ...

Lenke til kommentar

Vi har professorer i økonomi og OECD som mener Norge har og har hatt en boligboble i flere år, og vi har professorer og Norges Bank som mener vi ikke har en boble. Det er altså fornuftige og faglige argumenter for begge syn, og du er ikke idiot uten peiling om du har det ene eller det andre synet. Derimot kan jeg tenke meg en passende merkelapp på de som omtaler sine meningsmotstandere slik ...

Takk Harket veldig fint det du sa der, det viktigste er at man gjør sin egen research og er komfortabel med de investeringene man gjør, ikke rush inn i noe. Never invest in something you do not understand.

Lenke til kommentar

For de som synes jeg stadig har "ekstremistiske" synspunkter fordi jeg mener Silje Sandmæl er en ond lånehai heks. Se dette foredraget av multimillionær Peter Schiff hvor han forklarer hvordan vi i Vesten kan låne så mye som vi gjør og hvordan vi får det til. 

Lenke til kommentar

Det er lenge siden det relativt sett har vært billigere å leie bolig enn å eie sin egen.

Forholdet mellom boligpriser og leiepriser er nå rundt 70 prosent høyere enn historisk snitt, skriver Finansavisen.

Dette forholdet har ifølge NHH-professor Ola H. Grytten historisk sett vært en veldig god indikator på om man har en boligboble eller ikke.

Norge har ifølge professoren bare opplevd tilsvarende gap i tre perioder: Rett før Kristiania-krakket i 1899, mellomkrigstiden og før bankkrisen tidlig på 1990-tallet.

Kilde

Den artikkelen er drøyt to år gammel og Ola Grytten gjør ikke noe annet enn å spå kriser, spesielt i boligmarkedet. Han kommer til å ha rett den dagen en boble eventuelt sprekker, men det skal vel bare mangle når han har snakket om det i så mange år. Så jeg tar ham ikke så alvorlig.

Det er for øvrig artig å høre ham snakke om økonomi. Han foreleste for kullet mitt en gang. Da sa han noe sånt som at "man skal være bekymret når det er dårlige tider, men man skal i hvert fall være bekymret når det er gode tider".

Assa min beef er meget personlig en av mine beste venninner ble slått personlig konkurs av banksterne i 08-09 krakket. Da hun var i forhandlinger med banken som er en av landets største banker om avbetaling fikk hun beskjed av rådgiveren om å bli hore for å betale lånet sitt. Dette har fått meg ops på bankene og medias giftige og råttne samhandling/praksis, pluss at jeg har reist og reiser mye så jeg ser og hører mye vidt og brett. Og Norge er litt som Island i 07 før alt smalt, alle tror alt er flott og normalt.

Hva vet du om krisen i Island og hva får deg til å påstå det? Jeg tror at jeg vet litt mer om islandsk økonomisk historie enn de fleste nordmenn. Og de forholdene som førte til krisen i Island, kjenner jeg ikke igjen i norsk økonomi overhodet.

Realinntekten er vesentlig høyere i dag enn historisk (fordi vi er historisk produktive)

At vi er så produktive er en myte skapt mens oljeprisen steg år for år mot historiske verdier. Men den virkelige produktiviteten er jo ikke avhengig av oljeprisen, og den viser dessverre at nordmenns produktivitetsøkning har dalt de siste 10 år, samtidig som lønnsutviklingen har vært historisk god. Så argumentet ditt holder ikke, det er ikke en slik sammenheng mellom lønn og produktivitet.

Her er det viktig å fremheve at det er produktivitetsveksten og ikke produktiviteten som har dalt. Og selv om korrelasjonen ikke er 1, er det en stor sammenheng mellom lønn og produktivitet som forklarer en betydelig del av realinntekten. Det ville vært en større overraskelse om det ikke var tregheter i lønns- og pristilpasningene.

Lenke til kommentar

Det er lenge siden det relativt sett har vært billigere å leie bolig enn å eie sin egen.

Forholdet mellom boligpriser og leiepriser er nå rundt 70 prosent høyere enn historisk snitt, skriver Finansavisen.

Dette forholdet har ifølge NHH-professor Ola H. Grytten historisk sett vært en veldig god indikator på om man har en boligboble eller ikke.

Norge har ifølge professoren bare opplevd tilsvarende gap i tre perioder: Rett før Kristiania-krakket i 1899, mellomkrigstiden og før bankkrisen tidlig på 1990-tallet.

Kilde

Den artikkelen er drøyt to år gammel og Ola Grytten gjør ikke noe annet enn å spå kriser, spesielt i boligmarkedet. Han kommer til å ha rett den dagen en boble eventuelt sprekker, men det skal vel bare mangle når han har snakket om det i så mange år. Så jeg tar ham ikke så alvorlig.

Det er for øvrig artig å høre ham snakke om økonomi. Han foreleste for kullet mitt en gang. Da sa han noe sånt som at "man skal være bekymret når det er dårlige tider, men man skal i hvert fall være bekymret når det er gode tider".

Assa min beef er meget personlig en av mine beste venninner ble slått personlig konkurs av banksterne i 08-09 krakket. Da hun var i forhandlinger med banken som er en av landets største banker om avbetaling fikk hun beskjed av rådgiveren om å bli hore for å betale lånet sitt. Dette har fått meg ops på bankene og medias giftige og råttne samhandling/praksis, pluss at jeg har reist og reiser mye så jeg ser og hører mye vidt og brett. Og Norge er litt som Island i 07 før alt smalt, alle tror alt er flott og normalt.

Hva vet du om krisen i Island og hva får deg til å påstå det? Jeg tror at jeg vet litt mer om islandsk økonomisk historie enn de fleste nordmenn. Og de forholdene som førte til krisen i Island, kjenner jeg ikke igjen i norsk økonomi overhodet.

Realinntekten er vesentlig høyere i dag enn historisk (fordi vi er historisk produktive)

At vi er så produktive er en myte skapt mens oljeprisen steg år for år mot historiske verdier. Men den virkelige produktiviteten er jo ikke avhengig av oljeprisen, og den viser dessverre at nordmenns produktivitetsøkning har dalt de siste 10 år, samtidig som lønnsutviklingen har vært historisk god. Så argumentet ditt holder ikke, det er ikke en slik sammenheng mellom lønn og produktivitet.

Her er det viktig å fremheve at det er produktivitetsveksten og ikke produktiviteten som har dalt. Og selv om korrelasjonen ikke er 1, er det en stor sammenheng mellom lønn og produktivitet som forklarer en betydelig del av realinntekten. Det ville vært en større overraskelse om det ikke var tregheter i lønns- og pristilpasningene.

Må jo svare deg når du løper de kriminelle bankernes ærend. Island og Norge ligner veldig jeg var der før og har hatt tette kontakter siden til landet Islendingene ble narret av en finanselite til å ta opp store boliglån, hva gjør nordmenn idag? At du skal være bekymret i gode tider er et godt økonomisk råd, så slipper du kjelleren.

Lenke til kommentar

Her er det viktig å fremheve at det er produktivitetsveksten og ikke produktiviteten som har dalt.

Ja, derfor var jeg nøye med å skrive produktivitetsøkning. Når lønnsveksten stiger og produktivitetsveksten avtar, er det noe som ikke stemmer (ifølge SSB hadde norsk industri en lønnsutvikling på gjennomsnittlig 4,3 prosent per år fra 2001 til 2005, fra 2006 til 2011 var utviklingen på 4,9 prosent, i samme periode har produktivitetsveksten avtatt). Det er flere enn meg som mener det skyldes en oljedopet økonomi. Når tilgang til doping avtar (lavere inntekter fra oljeindustrien), vil det kunne føre til en reallønnsnedgang, med ditto virkning på boligprisene.

Det er riktig at Grytten har ropt "ulv, ulv" i mange år, men det skyldes jo at tegnene på boligboble har vært tilstede i like mange år. Man kan se at boblen er der, men ikke når den sprekker før det skjer.

Lenke til kommentar

Igjen dette heter profligacy på engelsk hvis du selger noe til noen som du vet vil/kan skade dem down the line og risikoen er større enn gevinten, så gjør du noe kriminellt.

Nei, det gjør du ikke. Ikke snakk om ting du ikke har peiling på. Det finnes ikke noe straffebud som rammer dette.
Lenke til kommentar

du snakker om at det var mindre vanling med lån til egen bolig før , er du og klarover at det det var opp til 60-70 vanlig og bygge store deler av egen bolig . dvs at utgiftene var betraktlig lavere , det var og mye mindre krav til utførelse på boligen .

fast forwad til i dag , først må du ha tomt det koster somregel flesk , det er krav til fagfolk på veldig mye av arbeidet og generelt mye mere tekniske løsninger på et moderne hus som gjør at du må kunne mye mere for og gjøre dette .

Lenke til kommentar

"Profligate is defined as acting in a way that is immoral or wrong". - Webster[/size]

Det er ikke din definisjon av "profligate" som er problemet, det er at du påstår det er straffbart. Det stemmer rett og slett ikke, og all verdens ordbokdefinisjoner hjelper deg ikke der.

Ellers er det jo litt morsomt å se at profligate slettes ikke betyr det du har påstått det betyr. Uten at det har noe å si for saken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Veldig klar over det Mato, hvorfor har vi de kravene? Hvem har sagt at de skal fortsette å være der?  Avbyråkratisering og desentralisering av økonomien.

De er der fordi du skal vite at boligen du kjøper er bygd etter gjeldende regler. Sikkerhet for deg med andre ord. 

Du bør forøvrig prøve å oppføre deg litt mer voksen her inne. Noen av kommentarene dine er lavmål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...