Gå til innhold

Når boligboblen sprekker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var helt normalt frem til Norges bank ble opprettet. Du som er idiot som tror at systemet vi har nå er normalt og bærekraftig.

Systemet. Du snakker som om det kun finnes/er et system. 

Idiot != idioti.

Å gå på person (noe du gjør) er bare helt latterlig i en diskusjon.

Det ER idioti å tro at man ikke måtte låne penger før i tiden for å kjøpe bolig.

edit: Jeg må stille meg bak Audun_K. Virker som du er kraftig irritert over noe.

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Assa min beef er meget personlig en av mine beste venninner ble slått personlig konkurs av banksterne i 08-09 krakket. Da hun var i forhandlinger med banken som er en av landets største banker om avbetaling fikk hun beskjed av rådgiveren om å bli hore for å betale lånet sitt. Dette har fått meg ops på bankene og medias giftige og råttne samhandling/praksis, pluss at jeg har reist og reiser mye så jeg ser og hører mye vidt og brett. Og Norge er litt som Island i 07 før alt smalt, alle tror alt er flott og normalt.

Lenke til kommentar

Det var helt normalt frem til Norges bank ble opprettet. Du som er idiot som tror at systemet vi har nå er normalt og bærekraftig.

Idiot != idioti.

Det ER idioti å tro at man ikke måtte låne penger før i tiden for å kjøpe bolig.

Absolutt ikke wampster i tidligere tider så hadde de færreste gjeld, gjeld/kreditt var kun noe de rike hadde tilgang på. At hvermansen har fått tilgang på kreditt har ikke hjulpet han/hun noe som helst.

Lenke til kommentar

Ssb sier også at vi har alt for lav inflasjon(skjult skatt her i landet), men det kan godt være at vi har flere kvm2 per person, men det er i stor grad fordi enslige hushold er en større del av befolkningen enn tidligere, er det en bedre levestandard at folk er ensomme i sine små bøttekott på "Løkka"?

Vel, så lenge enslige nødvendigvis bruker større andelen av inntekten sin på bolig enn par (man trenger ikke dobbelt så stor plass når man er to) så er vel det helt naturlig at andelen av inntekten som brukes på bolig stiger når andelen enslige gjør det? Tyder ikke det på at denne økningen er helt naturlig? At folk er ensomme har da ingen verdens ting med denne diskusjonen å gjøre. Du synes sykelig opptatt av å "ha rett" i ett eller annet, og "ta" de andre debattantene.
Lenke til kommentar

Idiot != idioti.

Absolutt ikke wampster i tidligere tider så hadde de færreste gjeld, gjeld/kreditt var kun noe de rike hadde tilgang på. At hvermansen har fått tilgang på kreditt har ikke hjulpet han/hun noe som helst.

Hvis du med tidligere tider snakker om Middelalderen.. Greit nok..

At du har hatt/har en vennine som ble slått personlig konkurs, synd trist leit.

At du har blitt obs på bankenes "råttene" praksis er bra for deg. Da går du sikkert ikke i samme felle.

Shit happens. Mange som slet og måtte selge boligen sin og gikk masse i minus rundt 2008.

Lenke til kommentar

jeg er overhodet ikke opptatt av å ta noen eller i å ha rett, men jeg vil påpeke på det sterkeste der jeg er uenig. Grunnen til at jeg ikke kjøper ditt argument med at når vi har flere enslige så øker andel av inntekt til bolig, hvorfor er andelen til f.eks mat da gått ned? hvis mat og bolig hadde holdt seg lavt så hadde folk hatt mer kjøpekraft til alt annet de vil ha.

Lenke til kommentar

Idiot != idioti.

Hvis du med tidligere tider snakker om Middelalderen.. Greit nok..

At du har hatt/har en vennine som ble slått personlig konkurs, synd trist leit.

At du har blitt obs på bankenes "råttene" praksis er bra for deg. Da går du sikkert ikke i samme felle.

Shit happens. Mange som slet og måtte selge boligen sin og gikk masse i minus rundt 2008.

Og det er derfor behøver vi å snakke om de så vi ikke gjennspiller historien men LÆRER av den. Hvorfor snakker skolene til det kjedsommelige om jødeforfølgelser, så våres kjære små ikke går amokk en gang til. 

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg ikke kjøper ditt argument med at når vi har flere enslige så øker andel av inntekt til bolig, hvorfor er andelen til f.eks mat da gått ned?

Ehm, er dette et seriøst spørsmål?

1: To stykker spiser dobbelt så mye som én (minus noe innsparing på å kunne kjøpe større kvanta osv.), men trenger ikke dobbelt så mye plass. Det betyr at det å flytte sammen/fra hverandre ikke påvirker matbudsjettet på samme måte som boligbudsjettet.

2: Det er ingen grunn til å bruke vesentlig mer penger på mat når inntekten din går opp, hvis du var fornøyd med matvanene dine slik de var. Det er derimot gode grunner til å få seg en større eller finere bolig når du tjener mer, fordi det gir økt opplevd livskvalitet. Spesielt i de store byene hvor mange bor relativt trangt får man mye igjen for pengene ved å bo større.

Lenke til kommentar

Tull og tøys jeg får bedre råd, det første jeg vil ha en bedre mat. Biff i stedefor kotelet, middag med vin istedet for Farris. 

Ja. Så fordi DU vil det så er det normen...

På samme måte så er det vinter i hele verden hver gang det snør i Oslo..

Lenke til kommentar

Grunnen til at mat er blitt billigere er bedre logistikk og effektivisering av matvareindustrien, og delvis fri handel. Grunnen til at hus er blitt dyrt er statlig regulering, innblanding og byråkrati. Hvis du er en av de som mener boligmarkedet er "fritt" prøv å bygge/selge en bolig uten bank, forsikringsselskaper og megelere og se hvor lett den blir solgt. 

Lenke til kommentar

Realinntekten er vesentlig høyere i dag enn historisk (fordi vi er historisk produktive)

At vi er så produktive er en myte skapt mens oljeprisen steg år for år mot historiske verdier. Men den virkelige produktiviteten er jo ikke avhengig av oljeprisen, og den viser dessverre at nordmenns produktivitetsøkning har dalt de siste 10 år, samtidig som lønnsutviklingen har vært historisk god. Så argumentet ditt holder ikke, det er ikke en slik sammenheng mellom lønn og produktivitet.

Lenke til kommentar

Ok så når du får bedre råd så fortsetter du med mr LEE og havregryn med banan? HA

Du trenger hjelp...

Med å åpne øynene dine

Med norsk

Med diskusjons metode

Med å slutte å legge ord i munnen til andre

Med å slutte å påstå ting om andre uten å ha noe som helst grunnlag for det

Kort fortalt, du trenger hjelp.

Det er mitt siste "bidrag".

Håpløst å prøve å komme med logikk eller synspunkter når du lukker øynene og ørene

og (bevist?) feiltolker alt.. Du får leve godt videre uten å ha noe som helst lån.

Lykke til.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ok så når du får bedre råd så fortsetter du med mr LEE og havregryn med banan? HA

Du trenger hjelp...

Med å åpne øynene dine

Med norsk

Med diskusjons metode

Med å slutte å legge ord i munnen til andre

Med å slutte å påstå ting om andre uten å ha noe som helst grunnlag for det

Kort fortalt, du trenger hjelp.

Det er mitt siste "bidrag".

Håpløst å prøve å komme med logikk eller synspunkter når du lukker øynene og ørene

og (bevist?) feiltolker alt.. Du får leve godt videre uten å ha noe som helst lån.

Lykke til.

Du er en god trell;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...