Gå til innhold

Når boligboblen sprekker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja herrehan. Ta boliglånet ditt på 85% pass på å refinasiere det så du kan kjøpe en fet bil og fjell-leilighet på Nordefjell. Max ut mastercardet ditt på ferietur til Thailand, mens du sier til deg selv jeg er såååå rik;) Og kom til meg om 5 år og fortell meg hvor bra det gikk. 

Lenke til kommentar

Ja herrehan. Ta boliglånet ditt på 85% pass på å refinasiere det så du kan kjøpe en fet bil og fjell-leilighet på Nordefjell. Max ut mastercardet ditt på ferietur til Thailand, mens du sier til deg selv jeg er såååå rik;) Og kom til meg om 5 år og fortell meg hvor bra det gikk. 

Temmelig klassisk trolleteknikk. Folk sier ikke det du ønsker at de skal si når du prøver å provosere, så da argumenterer du mot stråmenn. Regner med du har det gøy. Gleder meg til å høre fra deg i 2020.

Lenke til kommentar

Ja herrehan. Ta boliglånet ditt på 85% pass på å refinasiere det så du kan kjøpe en fet bil og fjell-leilighet på Nordefjell. Max ut mastercardet ditt på ferietur til Thailand, mens du sier til deg selv jeg er såååå rik;) Og kom til meg om 5 år og fortell meg hvor bra det gikk. 

Temmelig klassisk trolleteknikk. Folk sier ikke det du ønsker at de skal si når du prøver å provosere, så da argumenterer du mot stråmenn. Regner med du har det gøy. Gleder meg til å høre fra deg i 2020.

Lenke til kommentar

Klart jeg prøver å provosere, norske boligpriser og da især storbyene er villt overpriset og kommer til å få et naturlig og sundt krakk. man burde ikke bruke mer enn 8-10% av inntekt på bolig det var den historiske normen ikke som idag hvor vi nærmer oss 40%. 

Lenke til kommentar

Interessert i bettet ditt.. Kunne du komme med en tidshorisont?

 

 

 

Og..

Jeg er hvertfall sikker på at en 37 kvm på trendy "Løkka" ikke er verd 2,3 mill, og de som er dumme nok/blitt hjernevasket for mye av media til å overbetale så mye for et klesskap fortjener å bli sittende med gjeld oppover øra resten av livet.

 

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=57816519&searchclickthrough=true

Tja, med fullfinansiert lån så vil man etter å ha trukket fra renter/fellesutgifter sitte igjen med ca 1-3 høvdinger brutto ved utleie pr idag. Jo mer EK man har jo bedre foretning blir det. Dette er da før man kan trekke fra renteutgifter, slitasje, nedskrevet formue etc også.

 

Og nei, utleiemarkedet er IKKE tøft/hardt som noen "eksperter" påstår...

Lenke til kommentar

Klart jeg prøver å provosere, norske boligpriser og da især storbyene er villt overpriset og kommer til å få et naturlig og sundt krakk. man burde ikke bruke mer enn 8-10% av inntekt på bolig det var den historiske normen ikke som idag hvor vi nærmer oss 40%. 

Realinntekten er vesentlig høyere i dag enn historisk (fordi vi er historisk produktive), samtidig som prisene på andre nødvendigheter er lave. Da er det naturlig at mer blir brukt på bolig. Husk også at vi bor vesentlig bedre nå enn historisk. Vi har mer plass per person enn noensinne. Det kan godt hende (i nærheten av) 40% er mer enn det bør være, men dette kan justere seg på andre måter enn et smell. Kanskje kommer det et krakk, kanskje ikke. Man kan ikke la være å bo, og nedsiden for den enkelte er nok vesentlig mindre enn oppsiden ved å eie. De fleste kommer seg nemlig fint gjennom et boligkrakk, disse oppkonstruerte parodiene du prøver å argumentere med er i et veldig lite mindretall

 

For øvrig er det ikke forsøket ditt på å provosere som er problemet, det er oppfølgningen når reaksjonen ikke er som du forventer. Når du først gidder å argumentere rasjonelt (og ikke bare spre galle som "du får kose deg med mastercardet og blablabla" så blir dette noenlunde interessant, det er synd du ikke evner å gjøre det oftere.

Lenke til kommentar

Vi bor IKKE bedre nå enn for 20 år siden igjen en myte for å bekrefte hvorfor vi må bruke mer penger på gammel moro(gjeld). Ja vi er mer produktive, men har vi mere ferie nå enn for 20 år siden? Kanskje 3 dager mere. Dette er tilgjengjeld minus alle mobilsamtalene, smesen og e-postene vi må svare på utenfor arbeidstid. Og hvis du mener at krakk i boligmarkedet er oppkonstruert så ber jeg deg reise en tur til Island, Hellas, Spania, Frankrike, Danmark, etc of fortelle de menneskene der som har blitt slått personlig konkurs at de skal være glade og takknemmlige. 

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke spørsmålet ditt. Jeg har da ikke sagt at du for alt i verden må kjøpe bolig. Det er ikke nødvendigvis en riktig løsning for alle sammen, du får bruke dine penger som du vil. Det er du som vil fortelle meg hvordan jeg bør bruke mine, og da er ikke "ja men jeg ønsker jo å bruke mine penger nå" noe argument.

Lenke til kommentar

Vi bor IKKE bedre nå enn for 20 år siden igjen en myte for å bekrefte hvorfor vi må bruke mer penger på gammel moro(gjeld). Ja vi er mer produktive, men har vi mere ferie nå enn for 20 år siden? Kanskje 3 dager mere. Dette er tilgjengjeld minus alle mobilsamtalene, smesen og e-postene vi må svare på utenfor arbeidstid. Og hvis du mener at krakk i boligmarkedet er oppkonstruert så ber jeg deg reise en tur til Island, Hellas, Spania, Frankrike, Danmark, etc of fortelle de menneskene der som har blitt slått personlig konkurs at de skal være glade og takknemmlige.

Igjen kommer du med stråmenn. Kan du gi faen? Lær deg å lese norsk og ta et grunnkurs i logikk. Jeg har ikke sagt at krakk i boligmarkedet er oppkonstruert, jeg har sagt at dine "85% og makse ut mastercardet"-eksempler er det.

 

Hva gjelder bo bedre: Mener du SSB lyver her?

 

209197.png

Lenke til kommentar

Å kjøpe bolig nå er spekulativ virksomhet på linje med å kjøpe aksjer for lånte penger, er mitt svar. Og de fleste på dette forumet oppfordrer unge mennesker til å aktivt delta på spekulativ eiendomskjøp med lånte penger, dere fortjener og miste pensjonen deres, når oljefondet må selges for å dekke bolig-gjelden til nordmenn.   

Lenke til kommentar

Å kjøpe bolig nå er spekulativ virksomhet på linje med å kjøpe aksjer for lånte penger, er mitt svar. Og de fleste på dette forumet oppfordrer unge mennesker til å aktivt delta på spekulativ eiendomskjøp med lånte penger, dere fortjener og miste pensjonen deres, når oljefondet må selges for å dekke bolig-gjelden til nordmenn.   

 

Wow... Bare wow.

Bare ut av kuriositet.... Hvordan tror/mener du man kjøpte bolig før i tiden? Uten å låne penger?

Lenke til kommentar

Ssb sier også at vi har alt for lav inflasjon(skjult skatt her i landet), men det kan godt være at vi har flere kvm2 per person, men det er i stor grad fordi enslige hushold er en større del av befolkningen enn tidligere, er det en bedre levestandard at folk er ensomme i sine små bøttekott på "Løkka"?

Lenke til kommentar

 

Å kjøpe bolig nå er spekulativ virksomhet på linje med å kjøpe aksjer for lånte penger, er mitt svar. Og de fleste på dette forumet oppfordrer unge mennesker til å aktivt delta på spekulativ eiendomskjøp med lånte penger, dere fortjener og miste pensjonen deres, når oljefondet må selges for å dekke bolig-gjelden til nordmenn.   

 

Wow... Bare wow.

Bare ut av kuriositet.... Hvordan tror/mener du man kjøpte bolig før i tiden? Uten å låne penger?

 

Ett ord "Sparing"

Lenke til kommentar

 

 

Å kjøpe bolig nå er spekulativ virksomhet på linje med å kjøpe aksjer for lånte penger, er mitt svar. Og de fleste på dette forumet oppfordrer unge mennesker til å aktivt delta på spekulativ eiendomskjøp med lånte penger, dere fortjener og miste pensjonen deres, når oljefondet må selges for å dekke bolig-gjelden til nordmenn.   

 

Wow... Bare wow.

Bare ut av kuriositet.... Hvordan tror/mener du man kjøpte bolig før i tiden? Uten å låne penger?

 

Ett ord "Sparing"

 

Så du tror/mener at folk sparte 100% av boligkjøpsbeløpet før i tiden?

Et ord. Idioti

 

edit: Fortsatt interessert i tidshorisont for bettet du la ut.

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...