Gå til innhold

Når boligboblen sprekker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

https://www.ssb.no/statistikkbanken/selectvarval/saveselections.asp

 

Har ingenting jeg skal verfisere for deg, men det stemmer at jeg var ganske ung på 80 tallet, men det betyr ikke at jeg ikke har opplevd krakket.

At du prøver å diskreditere min informasjon og mening ved å invokere din autoritet sier bare litt om at du ikke vil diskutere, men heller være en "hater" standard hersketeknik det der. Hvis linke ikke fungerer gå på ssb sin hjemmeside gå i statistikkbanken og se på nettoinnvandring for 89-90-91 i 90 er den negativ.

å være født i 84 og påstå at du husker noe serlig fra økonomien i 89 er jo lattelig , jeg er født i 82 og fikk ikke noe av dette med meg.

Lenke til kommentar

 

https://www.ssb.no/statistikkbanken/selectvarval/saveselections.asp

 

Har ingenting jeg skal verfisere for deg, men det stemmer at jeg var ganske ung på 80 tallet, men det betyr ikke at jeg ikke har opplevd krakket.

At du prøver å diskreditere min informasjon og mening ved å invokere din autoritet sier bare litt om at du ikke vil diskutere, men heller være en "hater" standard hersketeknik det der. Hvis linke ikke fungerer gå på ssb sin hjemmeside gå i statistikkbanken og se på nettoinnvandring for 89-90-91 i 90 er den negativ.

å være født i 84 og påstå at du husker noe serlig fra økonomien i 89 er jo lattelig , jeg er født i 82 og fikk ikke noe av dette med meg.

 

Vet du hva jeg husker veldig godt da naboens hus gikk på tvangssalg.....

Lenke til kommentar

At du ikke husker noe fra du var 7 år sier vel noe om deg...

 

 

 

https://www.ssb.no/statistikkbanken/selectvarval/saveselections.asp

 

Har ingenting jeg skal verfisere for deg, men det stemmer at jeg var ganske ung på 80 tallet, men det betyr ikke at jeg ikke har opplevd krakket.

At du prøver å diskreditere min informasjon og mening ved å invokere din autoritet sier bare litt om at du ikke vil diskutere, men heller være en "hater" standard hersketeknik det der. Hvis linke ikke fungerer gå på ssb sin hjemmeside gå i statistikkbanken og se på nettoinnvandring for 89-90-91 i 90 er den negativ.

å være født i 84 og påstå at du husker noe serlig fra økonomien i 89 er jo lattelig , jeg er født i 82 og fikk ikke noe av dette med meg.

 

Vet du hva jeg husker veldig godt da naboens hus gikk på tvangssalg.....

 

 

 

https://www.ssb.no/statistikkbanken/selectvarval/saveselections.asp

 

Har ingenting jeg skal verfisere for deg, men det stemmer at jeg var ganske ung på 80 tallet, men det betyr ikke at jeg ikke har opplevd krakket.

At du prøver å diskreditere min informasjon og mening ved å invokere din autoritet sier bare litt om at du ikke vil diskutere, men heller være en "hater" standard hersketeknik det der. Hvis linke ikke fungerer gå på ssb sin hjemmeside gå i statistikkbanken og se på nettoinnvandring for 89-90-91 i 90 er den negativ.

å være født i 84 og påstå at du husker noe serlig fra økonomien i 89 er jo lattelig , jeg er født i 82 og fikk ikke noe av dette med meg.

 

At du ikke husker noe fram til du er 7 år sier vel noe om deg...

Lenke til kommentar

jeg husker mye rart , men økonomi og finans kan ikke jeg si jeg fikk med meg , dog jeg kommer fra bygda og nordfra så kan ikke si det var noe snakk om tavangsalg av boliger over alt , selv i dag er det lite verdi i bolig der opp . 

selv bor jeg i stavanger og jobber i olje industrien i dag , og jeg tro alle merker godt at markeded er presset 

Lenke til kommentar

Du behøver ikke forstå alt hva som skjer for å gjøre en observasjon, og senere sette den i kontekst. Du vet mest sannsynlig ikke alt om hvordan motoren i bilen din fungerer, men du kan likevel kjøre den. 

 

Såklart. Men da stiller du i eksakt samme klasse som noen som har lest om hendelsen, så å bruke "jeg husker det" som argument i en diskusjon er bare tull. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok så du mener personlig opplevelser/case studier ikke teller? Det er det villeste argumentet jeg har hørt noen gang har hørt. Men ja kos deg med gjelda de og sosialismen din.  

 

FN foreslår at du kan spise gresshopper for protein jeg tror det er noe du burde vurdere når du har proletariat styre. 

 

http://news.nationalgeographic.com/news/2013/13/130514-edible-insects-entomophagy-science-food-bugs-beetles/

Lenke til kommentar

Det var et krakk på slutten av 80-tallet, og det vil garantert komme nye krakk. Alle som mener å kunne predikere når er imidlertid tullinger. At noen av dem får rett er kun en statistisk selvfølgelighet. 

 

Om krakk hadde vært forutsigbare ville de vært prisa inn i markedet. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Det er derfor man har shorting, og det er derfor man IKKE skal oppfordre folk til å ta opp lån som de ved f.eks 25% lønnsnedgang ikke kan håndtere. Nordmenn låner til pipa og mer og forventer at staten ie samfunnet skal baile dem ut hvis investeringen deres går belly up. Hadde jeg visst når krakket kom så hadde jeg satt alle sparpengene mine på å shorte DNB, Nordea, Obos, Skanska etc. 

Lenke til kommentar

Og ok når du nå innrømmer at det kommer et krakk før eller siden, hva er forskjellen på deg og en som selger hasj på barneskoler, når du støtter spekulativt eiendomssalg?  Som tidligere sagt ingen tvil om at det er penger i det. Men når man prøver å være en del av "the greater fool theory" så må man også tåle baksiden av medaljen, og ikke kreve at at skattebetalerne dekker opp for ens egen dumhet og grådighet. 

Lenke til kommentar

En som selger overprisede gjeldsbelånte boliger og en som selger hasj på barneskolen, selger et produkt til en naiv bruker som vil kunne komme til å skade brukeren på lenger sikt. Det kalles profligacy på engelsk. I Norge hadde vi en lov mot Ågerlån som det het tidligere, den har loven er selvfølgelig blitt opphevet. 

Lenke til kommentar

Du behøver ikke forstå alt hva som skjer for å gjøre en observasjon, og senere sette den i kontekst. Du vet mest sannsynlig ikke alt om hvordan motoren i bilen din fungerer, men du kan likevel kjøre den. 

 

vell som jeg sier jeg kan ikke huske verken deprimerte mennesker , tvangsalg eller arbeidsledighet fra den tiden , jeg gikk vell i 2 klasse og vil si jeg husker tiden godt . 

 

og hvordan det og vite noe om hvordan noe fungere vs og bruke det skal relatere med hvor god innsikt man hadde i hvordan hverden rundt seg fungerte når du var 5 år skal relatere til saken skjønner jeg ikke , jeg har selv en sønn på 5 år og kan ikke si han ville hatt stor innsikt på noe av det du antyder og fått med deg og satt i kontekst i senere tid .

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...