Gå til innhold

Når boligboblen sprekker


Anbefalte innlegg

 

"ingen boble har noen gang vært forutsett" - ergo, så lenge man frykter en sprekk vil den ikke kunne komme. En sprekk kommer kun når man ikke forventer den, det er et av kriteriene for at den skal kunne sprekke2. 

 

"Det der med ingen boble har noen gang vært forutsett," vil jeg si er en myte som blir spredd av massemedia. I Norge spres dette fra sider især som hegnar, e24,na24 og DN (som er finansiert av finanseliten), den verste vil jeg mene er Silje Sandmæl forbrukerøkonomen til DNB som narrer nordmenn til å overbetale for eiendom.

 

Du er på bærtur.... men for all del, lev livet i frykt for bobler så skal du se hvor langt du kommer :)

 

Jeg har kjøpt og solgt både 2 og 3 leiligheter de siste 5 årene og tjent meget gode penger.... ja, kommer det en boble så kanskje jeg mister litt av fortjenesten, men på langt nær all.... da må prisen falle til 10% og holde seg der og det gjør den nok ikke.... 

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

"ingen boble har noen gang vært forutsett" - ergo, så lenge man frykter en sprekk vil den ikke kunne komme. En sprekk kommer kun når man ikke forventer den, det er et av kriteriene for at den skal kunne sprekke2. 

 

"Det der med ingen boble har noen gang vært forutsett," vil jeg si er en myte som blir spredd av massemedia. I Norge spres dette fra sider især som hegnar, e24,na24 og DN (som er finansiert av finanseliten), den verste vil jeg mene er Silje Sandmæl forbrukerøkonomen til DNB som narrer nordmenn til å overbetale for eiendom.

 

Du er på bærtur.... men for all del, lev livet i frykt for bobler så skal du se hvor langt du kommer :)

 

Jeg har kjøpt og solgt både 2 og 3 leiligheter de siste 5 årene og tjent meget gode penger.... ja, kommer det en boble så kanskje jeg mister litt av fortjenesten, men på langt nær all.... da må prisen falle til 10% og holde seg der og det gjør den nok ikke.... 

 

Bra endelig en som spekulerer litt/flipper leiligheter som tør komme frem supert! Assa jeg ser jo også at med dagens fordelaktige skattesituasjon så lønner det seg INGEN tvil om det, foredraget til Ole roegeberg jeg la ut viser også det helt tydelig det. Mitt poeng er at det lønnet seg også i Irland, Island, Danmark, Hellas, USA etc og i alle andre land hvor boblen har sprukket.Men burde det ikke være en advarsel i det minste(som på sigarettpakker) om at boliglån er spekulasjon og gambling? Og jeg tror ikke du blir rammet av et krakk, men den som blir ramma er alenemora med 2 barn (og hennes 2 barn) da hun overstrakk seg for å få en 2 roms på Romsås.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt og solgt både 2 og 3 leiligheter de siste 5 årene og tjent meget gode penger.... ja, kommer det en boble så kanskje jeg mister litt av fortjenesten, men på langt nær all.... da må prisen falle til 10% og holde seg der og det gjør den nok ikke....

På 25 år har boligprisene steget seks ganger, mens reallønnen har steget tre ganger i samme periode. Boligprisene må halveres før vi har en historisk bærekraftig prissetting.

Lenke til kommentar

 

Jeg har kjøpt og solgt både 2 og 3 leiligheter de siste 5 årene og tjent meget gode penger.... ja, kommer det en boble så kanskje jeg mister litt av fortjenesten, men på langt nær all.... da må prisen falle til 10% og holde seg der og det gjør den nok ikke....

På 25 år har boligprisene steget seks ganger, mens reallønnen har steget tre ganger i samme periode. Boligprisene må halveres før vi har en historisk bærekraftig prissetting.

 

Så bolig var altså optimalt priset for 25 år siden?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så bolig var altså optimalt priset for 25 år siden?

Du er flink til å omskrive det andre sier slik at det blir feil. Jeg sa ikke noe om optimal pris, men om bærekraftig pris. Den "optimale" prisen kan ligge lavere enn det, men ikke høyere.

 

Leieprisene hos studentsamskipnadene har bare doblet seg i samme periode. Nå har jeg ikke sjekket prisstatistikk for hybler og leiligheter på 10-20 kvm, som er aktuelle for studenter, men hvis disse har steget tilsvarende større leiligheter, seks ganger, så var det jo mer lønnsomt å kjøpe studentbolig før fremfor å leie, sett bort fra rentekostnaden. Skattereglene favoriserte boligeiere enda mer for 25 pr siden. Rentene er historisk lave.

Lenke til kommentar

 

Jeg har kjøpt og solgt både 2 og 3 leiligheter de siste 5 årene og tjent meget gode penger.... ja, kommer det en boble så kanskje jeg mister litt av fortjenesten, men på langt nær all.... da må prisen falle til 10% og holde seg der og det gjør den nok ikke....

På 25 år har boligprisene steget seks ganger, mens reallønnen har steget tre ganger i samme periode. Boligprisene må halveres før vi har en historisk bærekraftig prissetting.

 

mye annet har derimot steget svært lite, så den reelle forskjellen er ikke særlig stor... det at folk har god kjøpekraft i boligmarkedet i dag er bevis på det. Dessuten, at "alle" skal kunne ha råd til å kjøpe bolig er heller ikke riktig og ikke bærekraftig... å eie bolig er en luksus som i resten av verden er forbeholdt den 30% rikeste delen av befolkningen, dit er norge også på vei.... 

Lenke til kommentar

Det finnes en del økonomer som mener at vi har en boligboble i Norge, men det finnes flere økonomer som mener at vi ikke har det. Man skal altså være selektiv for å påstå så bastant som enkelte gjør at vi har en stor boble som sprekker hvert øyeblikk og at det vil slå mange personlig konkurs.

 

Det er riktig at nordmenn har en uvanlig stor del av pengene sine plassert i bolig og mye gjeld på grunn av skattesystemet vårt og at dette er en risikofaktor. Men en eventuell renteøkning vil ikke først og fremst påvirke boligmarkedet. Lånetakerne forventes å tåle en solid renteøkning, samt at de som nå er blitt arbeidsløse på grunn av oljeprisen takket være NAV ikke mister inntekten sin fullstendig. Folk vil fortsatt betjene boliglånene sine. Problemet er at dette vil etterlate mindre penger til andre ting. Det private konsumet faller og det har en negativ effekt på andre deler av økonomien.

 

 

Dersom det medfører en renteoppgang så vil det ha noe å si for de med store lån. :)

Hva ville motivasjonen for renteoppgang vært (økonomivitenskap er ikke mitt sterkeste felt..)?

 

 

Sentralbanken setter opp renten når den kortsiktige økonomiske veksten er sterkere enn veksten man forventer på lang sikt. Dermed vil bankene sette opp renten sin overfor lånetakerne fordi altenativkostnaden blir større. Det vil ikke skje i overskuelig fremtid fordi økonomien for øyeblikket er i en lavkonjunktur og det endrer seg ikke drastisk på kort tid. Bankene kan også sette opp renten fordi risikoen i markedet øker, hvilket akkurat nå er mer sannsynlig, men ikke en stor fare.

 

 

En bankmann eller en økonom som kan tjene på en renteoppgang vil alltids klare å komme med et argument på hvorfor rentene må settes opp. :)

Hmm, så rentenedgangen idag kan muligens forklares med at de vil ha flere kunder?

 

 

Nei, den forklares av sentralbankens rente er historisk lav. Bankene tar ikke mer risiko nå enn tidligere.

 

 

Jeg har kjøpt og solgt både 2 og 3 leiligheter de siste 5 årene og tjent meget gode penger.... ja, kommer det en boble så kanskje jeg mister litt av fortjenesten, men på langt nær all.... da må prisen falle til 10% og holde seg der og det gjør den nok ikke....

På 25 år har boligprisene steget seks ganger, mens reallønnen har steget tre ganger i samme periode. Boligprisene må halveres før vi har en historisk bærekraftig prissetting.

 

 

Ikke nødvendigvis. De reelle prisene på det aller meste annet husstander bruker penger på, er gått ned i samme periode. Det er også en naturlig effekt at husstander bruker en større del av inntekten sin på bolig når den stiger, enn at de bruker en proporsjonal del av inntektsøkningen sin på forbruk.

 

Det kan illustreres med et enkelt eksempel der en familie i utgangspunktet bruker halvparten av inntekten sin på bolig og halvparten på mat. Vi forutsetter at bolig og mat er de to eneste godene i verden og at familien er mett. Hvis den familiens inntekt øker, kan vi derfor forvente at den vil bruke mindre enn halvparten av inntektsøkningen sin på mat, for en mett familie spiser ikke (mye) mer mat etter inntektsøkningen. Derimot kan den fint bo i et større og penere hus.

 

Eventuelt kan vi forklare det med at den reelle prisen på mat er sunket mer enn den reelle prisen på bolig over tid. Selv uten en inntektsøkning, kan det være at den nevnte familien etter en tid for eksempel har en 60/40-fordeling av inntekten sin på de to godene, istedenfor 50/50, som i utgangspunktet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har kjøpt og solgt både 2 og 3 leiligheter de siste 5 årene og tjent meget gode penger.... ja, kommer det en boble så kanskje jeg mister litt av fortjenesten, men på langt nær all.... da må prisen falle til 10% og holde seg der og det gjør den nok ikke....

På 25 år har boligprisene steget seks ganger, mens reallønnen har steget tre ganger i samme periode. Boligprisene må halveres før vi har en historisk bærekraftig prissetting.

 

mye annet har derimot steget svært lite, så den reelle forskjellen er ikke særlig stor... det at folk har god kjøpekraft i boligmarkedet i dag er bevis på det. Dessuten, at "alle" skal kunne ha råd til å kjøpe bolig er heller ikke riktig og ikke bærekraftig... å eie bolig er en luksus som i resten av verden er forbeholdt den 30% rikeste delen av befolkningen, dit er norge også på vei.... 

 

Hvorfor skal det å eie eiendom være forbeholdt de rike, hvem har sagt at det er en naturlov? Det er mer enn nok land i dette landet, det er bare ikke politisk vilje til å la land være billig. Privat eiendomsrett er et av bakbene vestlige-land er bygget på. 

Lenke til kommentar

Det er ingen naturlov. Men det er uheldig at boligsubsidier fører til høy privat risiko- og gjeldsoppbygning, at staten går glipp av skatteinntekter på kanskje det beste skatteobjektet man har (i og med at boliger ikke flyttes ut av landet) og at dette gir et incentiv til å investere i boliger istedenfor prosjekter som skaper arbeidsplasser og vekst.

 

Privat eiendomsrett er noe annet.

Lenke til kommentar

Det er ingen naturlov. Men det er uheldig at boligsubsidier fører til høy privat risiko- og gjeldsoppbygning, at staten går glipp av skatteinntekter på kanskje det beste skatteobjektet man har (i og med at boliger ikke flyttes ut av landet) og at dette gir et incentiv til å investere i boliger istedenfor prosjekter som skaper arbeidsplasser og vekst.

 

Privat eiendomsrett er noe annet.

Veldig enig i Norge straffes det hvis du vil skape industri,arbeidsplasser og produskjon som gir høyere levestandard for alle, mens boligspekulasjon blir kompensert gjennom skattesystemet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Veldig enig i Norge straffes det hvis du vil skape industri,arbeidsplasser og produskjon som gir høyere levestandard for alle, mens boligspekulasjon blir kompensert gjennom skattesystemet.

Ja det er et pussig system når en tenker litt over det. :)

Lenke til kommentar

Vet ikke om noen kjenner lovgivningen her godt nok, men er det mulig å få særlig utkantskommuner som trenger folk til å stille med billig eiendom og litt mer liberale byggekrav? Og er det mulig i dagens system å promotere selv rett til egenprodusert energi? Har du du de to i boks så er faktisk ikke mat og forburksvarer og tjenester en stor budsjettpost.

Lenke til kommentar

Enkelte kommuner i Finnmark bidrar med gratis tomt og i enkelte tilfeller byggesubsidier.

 

Jeg vet ikke helt hva du mener med andre halvdel av innlegget ditt, men du har rett til å produsere din egen energi i dag (eller rettere sagt, omforme din egen energi). Men ofte er det vanskelig å gjøre effektivt for én person eller én husstand.

Lenke til kommentar

Det er lenge siden det relativt sett har vært billigere å leie bolig enn å eie sin egen.

Forholdet mellom boligpriser og leiepriser er nå rundt 70 prosent høyere enn historisk snitt, skriver Finansavisen.

Dette forholdet har ifølge NHH-professor Ola H. Grytten historisk sett vært en veldig god indikator på om man har en boligboble eller ikke.

Norge har ifølge professoren bare opplevd tilsvarende gap i tre perioder: Rett før Kristiania-krakket i 1899, mellomkrigstiden og før bankkrisen tidlig på 1990-tallet.

 

Kilde

Lenke til kommentar

Det er lenge siden det relativt sett har vært billigere å leie bolig enn å eie sin egen.

 

Forholdet mellom boligpriser og leiepriser er nå rundt 70 prosent høyere enn historisk snitt, skriver Finansavisen.

 

Dette forholdet har ifølge NHH-professor Ola H. Grytten historisk sett vært en veldig god indikator på om man har en boligboble eller ikke.

 

Norge har ifølge professoren bare opplevd tilsvarende gap i tre perioder: Rett før Kristiania-krakket i 1899, mellomkrigstiden og før bankkrisen tidlig på 1990-tallet.

 

Kilde

Enig her er et eksempel å kjøpe en leilighet på hippe og trendy Løkka koster deg 12196+2331 å leie en samme størrelse leilighet 10051 per måned. Det vil si du kaster 4000kr ut av vinduet om måneden når du kjøper.

 

http://www.laanekalkulator.no/default.aspx

http://www.finn.no/finn/realestate/lettings/object?finnkode=58011799&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=57965765&searchclickthrough=true

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Enig her er et eksempel å kjøpe en leilighet på hippe og trendy Løkka koster deg 12196+2331 å leie en samme størrelse leilighet 10051 per måned. Det vil si du kaster 4000kr ut av vinduet om måneden når du kjøper.

 

http://www.laanekalkulator.no/default.aspx

http://www.finn.no/finn/realestate/lettings/object?finnkode=58011799&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=57965765&searchclickthrough=true

Hysj nå, du må ikke slå hull på myten om at det alltid lønner seg å eie fremfor å leie. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...