Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hurra for isdn

Anbefalte innlegg

har et problem her med isdn linjen, når jeg er tilkoblet internett skjer det ofte at maskinen plutselig slutter å motta data men bare sender ut og tilslutt blir jeg frakoblet og det funker ikke å koble til igjen(får feil 629) før jeg har reboota hele maskinen, noe som tyder på at det må være noe med PC-en og ikke linjen(?)..

virker ikke som det noen sammenheng men skjer ofte når jeg spiller UnrealTournament og da er det ekstra irriterende :wink:

jeg har oppdatert med nyeste drivere til isdn kortet men problemet fortsetter bare.. noen som har noen forslag?

------------

atlon 900

256 mb ram

gf3ti200

60gb

dynalink isdn kort

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den teoretiske grensen på hvor lang kabel du kan ha mellom ISDN boksen og et ISDN kort/modem (uten sluttmotstand) er 10 meter. Men i praksis vil du som regel få problemer rundt 7-8 meter.

Beste er å sette opp et vegguttak ved PC'en med innebygd sluttmotstand. Evt. kan du jo bruke en kabelsnelle med 2 uttak, og kjøpe deg en motstandsplugg som du setter i det andre uttaket.

Det er enkleste og billigste løsningen hvis du ikke vil sette opp noe permanent.

Jeg har satt opp en busskjede hjemme hos meg. 2 doble vegguttak er koblet til den ene utgangen på ISDN boksen. Total lengde er vel ca 20 meter. Har da sluttmotstand koblet på i det siste uttaket i kjeden.

(I teorien kan du fra et uttak på boksen ha 150 meter og 8 doble uttak så lenge du bruker terminering)

Husk også på at du må inn i ISDN boksen og slå over noen dip-switcher hvis du skal bruke sluttmotstand. (Står i brukermanualen til boksen, evt ring Telenor)

Du får kjøpt helt enkle og greie "gjør-det-selv" sett for montering i de fleste el/tele-butikker.

(Er som regel med 20-25m ledning, 1-2 uttak med innebygd sluttmotstand og kabelklips)

Er ikke vanskelig å sette opp! (Skal du ha montør fra Stjelenor til å gjøre det, koster det fort en tusenlapp...)

629 feilen er mest trolig pga kabelavstanden din. (629=bråkete telefonlinje/modemet ditt som ikke klarer å kommunisere med vertsmodemet/telelinjeproblemer osv.)

Første gangen jeg prøvde ISDN linja på PC'n brukte jeg en 10 meter kabelsnelle uten terminering, og det resulterte i at jeg fikk kobla meg på 50/50, og hvis telefonen ringte kobla modemet ned. + at jeg fikk ikke ringt ut mens PC'n var kobla på (selv om jeg brukte bare 1 linje!)

Lykke til :smile:

A man's character is his fate

roguespear.jpg

[ Denne Melding var redigert av: RogueFreak på 2002-02-22 15:30 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...