Gå til innhold

Backupsystem for hjemmebruk

Anbefalte innlegg

Hei, jeg ser nå behovet for å sette opp et godt backupsystem som vi skal bruke hjemme. Vi har ca 5-6 pcer som brukes til forskjellige ting ( Lydstudio, Htpc , div bærbare og en dedikert gamer pc)

Jeg ser det finnes noe som kalles NAS. er dette noe for meg? hva er fordelen med NAS?

Går det an og ha automatisk backup av alle pcer samtidig? Dette hadde vært fint så man ikke trenger og fysisk ta backup hver gang.

Jeg er lei av å bruke eksterne hardisker med f.eks usb 2-3 og ønsker å slippe det:)

Jeg ser nå jeg har lagt denne tråden på feil forum. Håper noen kan flytte den til rett forum

Takker for svar!

Endret av tex_nex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ett felles sted å lagre "alt" (egen server med store disker), slik at PC-er kun har programmene og litt personlige innstillinger. Dette fungerer i praksis som et NAS, altså så kan alle dingser på nettet se diskene på denne serveren, som om det var en lokal disk. Så bruker jeg Jotta (skylagring) til å ta backup av alt innholdet på denne serveren. Jotta er også installert på alle PC-er og telefoner, så den tar backup automatisk av alt interessant på alle dingser.
Så en NAS er egentlig ikke en backup, men mer ett felles sted å lagre ting på. Det gjør det enklere å ta backup av det.
Men som sagt så bruker jeg Jotta, som er veldig enkelt å komme i gang med, og nokså idiotsikkert.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Jeg testet Jottacloud og må si meg meget fornøyd til nå. Var egentlig akkurat dette jeg letet etter. Så enkelt å synkronisere alt:)

ser nå at jeg kan vente med et NAS system i huset. Men jeg ser at dette kan gjøre ting enda enklere i fremtiden.

Et spørsmål til.

Du sier at du har en egen server. Da regner jeg med du har en Pc med både prosessor, ram, hardisk osv.

Jeg tenkte å kjøpe en Seagate nas hardisk. Vil denne disken da ha samme virkemåte som en ren server?

Som du ser har jeg lite peil på dette området.

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Da må du nesten lenke til et produkt du mener, for "Seagate nas hardisk" forsto jeg ikke helt hva du mente med :-)

Men en NAS (f.k. "Network Attached Storage", eller "lagringsplass på nettverket" om en vil) har som hovedoppgave kun å gjøre filer tilgjengelig på ditt lokale nettverk. Noen har noe mer funksjonalitet, som backup, ftp/http-server, mediaserver, m.m., men det varierer sterkt.
I mitt tilfelle har jeg en velvoksen PC som står i et rack-kabinett. Den er stappet med store disker, et RAID-kort, og prosessor/minne/etc som en vanlig PC. Der finnes flere operativsystem/løsninger til dette, men felles er at alt krever en viss forståelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...