Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det ok med kameradroner?

Anbefalte innlegg

For en liten stund siden så jeg noen barn leke med en fjernstyrt drone.

Så plutselig så jeg at noen hadde hengt opp foto av en liknende drone på lokalbutikken, i en mistet annonse. På bilde så skimtet jeg noe som likner en fotoinnretning.

Er det lov at barn (eller hvem som helst) leker med slike kameradroner og flyer over andre sine hustomter?

Dette kan sikkert brytes ned i flere småspørsmål:

1. Kan det filmes offentlig uten tillatelse, eller varsling via skilting, eller f.eks. gjennom innhentelse av tillatelse hos Politi?

2. Kan det filmes i hager og bedriftstomter uten at disse har gitt sitt samtykke?

3. Kan det brukes kameradroner som er kamerafri i hager og bedriftstomter uten at noen har gitt samtykke?

4. Har man lov å skyte det ned, så lenge man er sikker på at lyd eller avfyringens etterlaten ikke kan skade/sjenere noen?  :)  Regner med et nei-svar her.

5. Kan man konfiskere en slik kameradrone i den hensikt å avdekke selv, eller å spør Politi om de kan undersøke filmmateriale for fotografier som angår deg som anmelder?

Jeg regner med at når bikini- og toppløssesongen kommer for fullt, så kan slike droner bli populære både blant gutter, fjortiser og voksne med sære interesser. Badestrand er jo i så måte en spesiell offentlig "lekeplass".

Anonymous poster hash: 4e8f7...241
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

1) Ja. (men du kan ikke publisere bilder/film uten tillatelse)

2) Nei, i hovedsak. Du kan ikke oppholde deg selv eller utsyr på privat område. Du kan heller ikke filme/avfotografere noen på sitt privte område. (Dvs. bilder/film må i hovedsak taes (fokus/motiv) på offentlig grunn, men bakgrunn etc kan innholde private områder).

3) Nei. Pr. def vil det kunne regnes som "innbrudd". Du kan f.eks. ikke uten videre kjøre bil/sykkel over annens private område.

4) Nei. Finner du f.eks. fremmed bil på din tomt kan du ikke uten videre fjerne den.

5) Nei. Du kan kun anmelde for ordensforstyrrelse/trakkasering etc.

Lenke til kommentar

Før det ble lovlig å filme i lufta var det nokre naboer som gjekk helt i bananas på ein anna nabo fordi han hadde filmet huset (KUN huset) fra lufta og låge det ut på facebook i ein gruppe for nabolaget (han hadde filma heile nabolaget). Var liksom ikkje noe spessielt med filmen, men det at han filma huset deres gjor at de klikka i vinkel :p De likte ikkje at du filma deres eigendom (men nå er jo det lovlig i mange tilfeller så nå spiller det vel ikkje ein rolle uansett kor lite de egentlig liker det). 

(ilustrering av hvordan mange reagerer på småting som har med filming av eigendom i lufta)

Lenke til kommentar

Det kan jo tenkes at kriminelle kan benytte kameradroner i sitt forarbeide for hagetyveriraid, evt. også for innbruddsraid. Manøvreringskunsten på disse dronene varierer vel litt med kostnaden/formålet bak konstruksjonen. Det går helt sikkert an å manøvrere disse basert på kun kamera om man er dyktig?

Ellers kan jeg jo tenke meg at noen kan komme på å montere nærhetssensorer som kan kobles til et "nervesystem" på dronen. Slik at den kan holde seg unna en hindring, men likevel kunne klare å senkes ned mellom 2 vegger f.eks. eller en vegg og et tre, elns.

Jeg tenker litt på dette at barna mistet et leketøy.

"Stakkars barna". Åh nei! Tenk på de stakkars barna  :wee:

Jeg vil heller si stakkars foreldre, dersom de blir holdt ansvarlig for noe ulovlig. Eller om noen rettmessig eller urettmessig "klikkeri i vinkel" over provoserende droneoppførsel.  :dribble:

Endret av G
Lenke til kommentar

Feil. Du kan filme og publisere film fra det offentlige rom uten å innhente tillatelse fra noen. Om du derimot filmer en spesifikk person må denne personen gi samtykke til publisering.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det kan jo tenkes at kriminelle kan benytte kameradroner i sitt forarbeide for hagetyveriraid, evt. også for innbruddsraid. 

Hehehehe, tror du ikke det vekker mer oppmerksomhet om et helikopter virrer rundt over en privat eiendom enn om noen tilfeldigvis går forbi og kaster et blikk? Det kreves ganske heftig utstyr for å få brukbare bilder på avstand, og det kan fint anvendes håndholdt også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Feil. Du kan filme og publisere film fra det offentlige rom uten å innhente tillatelse fra noen. Om du derimot filmer en spesifikk person må denne personen gi samtykke til publisering.

Beklager, mangelfull ordlegging fra min side.

Du må seff. kun ha tillatelse før publisering dersom enkelt person(er) eller private ting er (hoved)motivet mht. media tatt i det offentlig rom.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Beklager, mangelfull ordlegging fra min side.

Du må seff. kun ha tillatelse før publisering dersom enkelt person(er) eller private ting er (hoved)motivet mht. media tatt i det offentlig rom.

Tja...:

"Byggverk kan fritt avbildes

I åndsverkslovens paragraf 24, tredje ledd, står det spesifikt at byggverk fritt kan avbildes, opplyser advokat Camilla Vislie i advokatfirmaet Thommessen. Med mindre fotografen tråkker inn på privat område og krenker privatlivets fred, er det vanskelig å nekte noen å fotografere hus og hytter - og å sette bildene på trykk, opplyste hun i et foredrag for Fagpressens redaktører denne uken. Man kan mislike at ens hus blir brukt i reportasjer eller for eksempel reklame for eiendomsmeglere, men det er vanskelig å hindre det."

Lenke til kommentar

Litt uenig.

Det avhenger jo av hva du avbilder. Å publisere ikke-kommersiell drone-film som ikke viser gjenkjennbare personer bør kunne publiseres uten begrensninger, så lenge formålet ikke er kommersielt. Utover det blir det et spørsmål om unntakene fra §45c, men man skal selvfølgelig trå varsomt

2) Nei, i hovedsak. Du kan ikke oppholde deg selv eller utsyr på privat område. Du kan heller ikke filme/avfotografere noen på sitt privte område. (Dvs. bilder/film må i hovedsak taes (fokus/motiv) på offentlig grunn, men bakgrunn etc kan innholde private områder).

Klart du kan. Så lenge du oppholder deg på offentlig område skal det godt gjøres å kriminalisere fotografering inn på privat område. Det må i så fall bli om man gjør det til trakassering, og da er det jo ikke fotograferingen som sådan som er problemet. Å fly over en privat tomt krever neppe tillatelse, selv om det naturligvis ikke er OK å fly over andre mennesker - av sikkerhetsårsaker.

3) Nei. Pr. def vil det kunne regnes som "innbrudd". Du kan f.eks. ikke uten videre kjøre bil/sykkel over annens private område.

Jeg tror det er vanskelig å likestille disse to. Definisjonen av innbrudd er forøvrig at man baner seg adgang til et avlåst lokale, kjøretøy eller båt, om jeg husker rett. Jeg ser i alle fall ikke hvordan du rent konkret skal kriminalisere adferden.

5) Nei. Du kan kun anmelde for ordensforstyrrelse/trakkasering etc.

Ordensforstyrrelse kan nok treffe, det er nok også det eneste straffebudet jeg tror man potensielt kan være i fare for å bryte. Samt krenking av en annens fred. Men det skal sies at ordensforstyrrelse er en slags sekke-sak du kan plassere nesten all uønsket adferd i. Det er ikke ulovlig å krangle på gaten. Men det kan godt forstyrre offentlig ro og orden.

Edit: Dersom dronen er brukt til et straffbart formål kan enhver ta beslag i dronen om den straffbare aktiviteten er observert på fersk gjerning eller ferske spor. Man må så overlevere til politiet. Men politiet vil sannsynligvis bare levere den tilbake til eieren, rent bortsett fra at det faktisk må foreligge et straffbart forhold. TS kan selvsagt ikke begynne å slette bilder eller video fra dronen selv, og det kan ikke politiet heller, uten videre.

Edit 2: Etter å ha konsultert min gode venn, dronepiloten, har jeg følgende korreksjoner til mitt eget innlegg:

• Det må først og fremst skilles mellom rekreasjonsflyvning og nytteflyvning.
  • Sistnevnte er når en gjennomfører oppdrag med dronen.
  • Dersom formålet med flyturen er å fotografere regnes dette som nytteflyvning.
  • Dersom formålet med flyturen er å fly, kan du dokumentere flyvningen med foto eller video.
  • Du kan også publisere dette som med vanlig fotografering.
  • Nytteflyvning krever luftfartslisens, rekreasjonsflyvning gjør ikke.
Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det avhenger jo av hva du avbilder. Å publisere ikke-kommersiell drone-film som ikke viser gjenkjennbare personer bør kunne publiseres uten begrensninger, så lenge formålet ikke er kommersielt. Utover det blir det et spørsmål om unntakene fra §45c, men man skal selvfølgelig trå varsomt

Enig. 

Klart du kan. Så lenge du oppholder deg på offentlig område skal det godt gjøres å kriminalisere fotografering inn på privat område...

Tja... stå på offentlig vei med en 400mm og fotografer folk gjennom vinduene i boligene deres... hmm... mulig det er helt greit med en privat bildekolleksjon av nabolagets tenåringer i undertøyet.

Jeg tror det er vanskelig å likestille disse to. Definisjonen av innbrudd er forøvrig at man baner seg adgang til et avlåst lokale, kjøretøy eller båt, om jeg husker rett. Jeg ser i alle fall ikke hvordan du rent konkret skal kriminalisere adferden.

Jepp, det er smått vanskelig. Det er forøvrig innbudd om du forserer noe (eg. klatrer over gjerde), du må ikke nødvendigvis ødelegge noe underveis (bryte opp/ inn"brudd"). Er det fritt leide vil det ikke kunne regnes som innbrudd, men kan allikevel rammes av straffelovens §395.

Uansett er det masse unntak også (for opphold på privat grunn), grunnet ulike former for allemannsrett.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

http://www.tu.no/industri/2015/03/25/disse-dronene-kan-du-snart-fly-uten-tillatelse

Jeg er interessert i små multikopter, men min interesse er bygging og flyging, ikke filming. Jeg flyr helst mellom trær og ikke langt over bakken, rett over tre høyde. Slik jeg bruker utstyret er ulovlig; jeg har senderstyrke på videoen langt over det tillatte; 25mW er maks men jeg bruker 200-600mW på 5.8GHz båndet til video overføring. Jeg flyr ikke LOS(Line of Sight) men FPV(First Person View) med videobriller. Sjansen for at noe skal skje er minimalt da jeg alltid flyr langt vekk fra bebodde områder og folk.

De som flyr med GoPro og andre kameraer flyr for det meste der folk ferdes og i/over områder der det er bygninger pga filming, ikke mye interessant å filme i skauen. Hvis en ESC(Electronic Speed Controller=fartskontroller) ryker så faller drona ned som en murstein, hvis den havner i hodet på en unge som leker i sin egen hage så er det over og ut. 1kg med hardplast rett i hodet fra 50-100m høyde er ikke gøy. For min egen del så ønsker jeg mye strengere lovverk på dette med filming fra luften, såpass strengt at folk tenker seg om to ganger før de kjøper en DJI Phantom.

Her finnes dere e-post adresser som dere kan sende inn deres bekymringer angående den økende droneflygingen:

http://www.luftfartstilsynet.no/aktuelt/hoeringer/RPAS-forskrift_p%C3%A5_h%C3%B8ring

• Liker 1
Lenke til kommentar
Modellflyging, inkludert FPV-flyging med modellfly, må gjennomføres på en slik måte at det ikke medfører fare for ordinær luftfart eller skade på person eller eiendom. Det følger av straffelovens § 148 at den som volder en luftfartsulykke hvor tap av menneskeliv eller utstrakt ødeleggelse av fremmed eiendom lett kan forårsakes, eller medvirker til dette, kan straffes med 2 til 21 års fengsel. Videre følger det av det av straffeloven § 150 at det er straffbart å fremkalle slik fare som nevnt i § 148 ved å forstyrre den sikre drift av luftfartøy.

http://www.luftfartstilsynet.no/regelverk/aic-n/article10861.ece

http://www.luftfartstilsynet.no/selvbetjening/allmennfly/UAS/article14220.ece

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...