Frogman Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Ok så la meg begynne med og si at jeg har brukt de siste månedene på og lese om økonomi og sparing. jeg har kommet frem til at med dagens rente nivå så vil jeg ikke spare i banken bortsett fra bsu. Jeg vil spare langsiktig i aksjefond med tungvekting i indeksfond. Jeg prøvde og få hodet mitt rundt etf'r men syntes det var vanskelig og tildels uoversiktelig. Jeg bruker nordnet som megler. Jeg planlegger og spare cirka 10000 i måneden. Jeg vil prøve og invistere bredt i hele verden tenker derfor på og kjøre 50/50 klp fremvoksende markeder, dnb global indeks. Høres dette noen lunde ok ut? Har forøvrig litt tro på europa fremover etter at esb begynnte og trykke penger så kansje litt ekstra vekting i handelsbanken europa fond indeks? Lenke til kommentar
Rankiz Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 (endret) Ville ikke investert 50% i fremvoksende markeder, det er et bransjefond og såpass snevert marked. Ville gått for følgende: 10 Klp Fremvoksende Markeder Indeks II 70 Klp AksjeGlobal LavBeta II eller Storebrand Global Verdi 20 DNB Nordic Technology (Teknologifond med meget gode resultater de siste 10 årene) Skal du gå for høyere vekting mot Europa ville jeg valgt Invesco Pan European Equity, som har gode forvaltere og gjort det meget bra tidligere. 10 Klp Fremvoksende Markeder Indeks II 60 Klp AksjeGlobal LavBeta II eller Storebrand Global Verdi 10 DNB Nordic Technology (Teknologifond med meget gode resultater de siste 10 årene) 20 Invesco Pan European Equity Endret 11. april 2015 av Rankiz Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Jeg sparer i DNB globalt og norsk indeksfond og KLP kombinasjon. Hva du bør gjøre får du finne ut av selv. Jeg har dårlig erfaring med å innhente råd på forum. Ta det til etterretning, og bestem selv er mitt råd. Lenke til kommentar
Frogman Skrevet 11. april 2015 Forfatter Del Skrevet 11. april 2015 Ja skal bestemme selv ? vil derimot ha synspunkter og meninger. Ettersom jeg er usikker. Er veldig mye og velge mellom der ute. Jeg vil bare ha bred eksponering til en billig penge trenger heller ikke gi den beste avkastning. Når det er sakt så har jeg en del penger i https://www.nordnet.no/mux/web/fonder/fondfakta.html?classid=PJAPR00671som jeg syntes er alt for dyrt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå