Gå til innhold

Gje privatlån, kva må ein tenke på?

Zeph

Anbefalte innlegg

Eg skal gje eit privatlån til ein kamerat. Eg kjenner han godt og han har fast jobb, så det skal gå greit med nedbetalinga, men det er greit å sikre at eg ikkje går på ein smell.

Gjeldsbrev har eg funne på nettet og der er det med:

• Lånebeløp
  • Navn på låntaker og den som låner pengene
  • Nedbetalingstid
  • Renter
  • Underskrift fra begge parter
  • To vitner

Det vil etter kvart bli brukt til kjøp av bustad, og me vil då tinglyse det samtidig. Banken står kanskje først i rekke, men det kan ikkje skade.

Gjeldsbrevet blir skrive ut i to kopiar, ein til meg og ein til han, eg vil scanne inn og lagre det elektronisk. Me har avtale om fast månadsbeløp og nedbetalingstid.

Er det noko meir eg bør gjere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han kan ikke gi deg pant i boligen for ditt lån, det er jo hele poenget med egenkapitalkravet. Det er mulig han har lov til å pantsette på lavere prioritet uten at dette påvirker bankens "egenkapitalvurdering", men det er i praksis ikke særlig mye verd.

Sørg også for å få med i gjeldsbrevet at det kan inndrives uten dom, hvis ikke trenger du ikke disse to vitnene. Presiser også hvor mange dager det kan være misligholdt før hele beløpet kan bringes til forfall. For eksempel en uke.

Edit: Sørg også for å få med en noenlunde OK rente på dette. I alle fall normal boliglånsrente, gjerne et prosentpoeng eller to over eller mer.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Viktig å være formell i sånne saker.. Hadde vurdert å få til pant i bolig, bil og lignende dersom han ikke gidder eller får betalt tilbake pengene dine.

Man får ikke kontraktspant i bil annet enn for kjøpesummen til bilen, med mindre man tar fra skyldneren bilen...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han kan ikke gi deg pant i boligen for ditt lån, det er jo hele poenget med egenkapitalkravet. Det er mulig han har lov til å pantsette på lavere prioritet uten at dette påvirker bankens "egenkapitalvurdering", men det er i praksis ikke særlig mye verd.

Sørg også for å få med i gjeldsbrevet at det kan inndrives uten dom, hvis ikke trenger du ikke disse to vitnene. Presiser også hvor mange dager det kan være misligholdt før hele beløpet kan bringes til forfall. For eksempel en uke.

Edit: Sørg også for å få med en noenlunde OK rente på dette. I alle fall normal boliglånsrente, gjerne et prosentpoeng eller to over eller mer.

Takk for svar.

I kontrakten står det:

Merk: Blir gjelden eller et enkelt avdrag ikke betalt i rett tid, er hele gjeldsbeløpet straks forfalt til betaling og kan inndrives uten søksmål etter reglene i Tvangsfullbyrdelsesloven av 26 juni 1992 nr. 86 § 7-2 bokstav a. 

Det samme gjelder hvis det overfor meg blir tatt ut tvangsfullbyrdelse, eller jeg avgår ved døden, søker akkord, foretar skritt som i konkurstilfelle kan medføre ansvar, oppretter ektepakt eller tar fast bopel utenfor Norges grenser.
Lenke til kommentar

Låne penger til en kompis kan fort gjøre at han ikke er kompisen din lenger. Slike ting medfører ofte store problemer underveis og det er mye mye lettere å misligholde et slikt lån enn et vanlig banklån der de kommer og kaster deg ut tilslutt hvis du ikke betaler.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Skattemessig er det verdt å påpeke at renteinntektene er inntekt for deg og fradrag for ham, men de kommer ikke preutfylt i selvangivelsen. Tilsvarende er fordringen formue for deg og gjeld for ham.

Tinglysing koster penger, og er av begrenset betydning når du skal ha annenprioritetslån. Det vil hjelpe deg hvis han får utleggssaker mot seg, men ikke hvis han misligholder banklånet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tinglysning koster den nette sum av 525 kroner. Som Herr Brun poengterer så er poenget med egenkapitalkrav at det skal være midler i igjen ved tvangssalg, og derfor vil det som regel ikke være igjen noe til deg ved eventuelt tvangssalg. Men det kan, som krikkert poengterte, være beskyttelse mot eventuelle andre kreditorer slik at de ikke krever eiendommen solgt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis jeg var i din situasjon, så ville jeg undersøkt hva konkret jeg må gjøre i tilfelle han ikke betaler. Jeg vet ikke hvor stort beløp du låner bort, men det høres ut som det er et betydelig beløp for din del. Hva gjør du for å forebygge at du går på en smell?

Første omgang er purring. Vær skriftlig, og legg på et purregebyr på 64 kr.

Andre omgang er noe i denne dúren, rett meg hvis jeg tar feil på noe. Hva gjør du hvis du sender et inkassovarsel og han ikke betaler det? Du har lov til å sende et inkassovarsel, men du har ikke lov til å sende en inkasso (det må man ha konsesjon på fra myndighetene). Da må du selge fakturaen til et inkassoselskap. En annen vei, som antagelig er bedre for deg, er at du kontakter Namsmannen, for å få ham til å kreve pengene fra skyldneren. Hvis skyldneren ikke betaler pengene til Namsmannen, så besøker  han skyldneren for å ta eiendeler av verdi for å selge det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...