Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc starter ikke uten å ta ut 24 pin fra hk.

Anbefalte innlegg

Hei, som i topic så starter ikke pcen uten å demontere/remontere 24 pin fra hovedkortet.

Når det er gjort så blir bios resetta? Isåfall blir datoen tilbake til 2009. Når den da starter er det ikke noe problem så lenge jeg ikke skrur av strømmen til strømforsyninga. Da er det samme problem igjen. 

Spec:

i5 4690k.

cooler master g750. 750 w

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9

ASUS Z97-P, Socket-1150

ZOTAC GeForce GTX 970 4GB

kingston ssd now 240 gb

Skriver nå på denne pcen så den fungerer som den skal bortsett fra litt oppstartsproblemer.

Psu starter når man tar en laske mellom grønn ledning og sort ledning på 24 pin. 

Noen som har tips til dette?

( Fant en som hadde samme problem : http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2517964/computer-boot-remove-reinsert-pin-connector-shutdown-turning-power-bar.html )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legg merke til at clrtc headeren skal ha en jumper installert på default for at hovedkortet skal funke ordentlig.

Removing the cap will cause system boot failure

Jumperen står på riktig plass, har også prøvd det som står på det bilde du la ved, står også i manualen til hk.

Lenke til kommentar

Høres ut som BIOS batteriet ditt er dårlig. Det gjør at klokke/dato og andre innstilinger blir resatt når du tar strømmen.

Om det er hele problemet er ikke sikkert, men prøv med nytt batteri.

Mulig batteriet er ødelagt, dette er et ny bygg, synes det er litt rart at batteriet er problemet, trodde den skulle starte selv med ødelagt batteri ? 

Edit, Gikk fint å starte uten bios batteri, men når psu mistet strøm ble det ikke noe livstegn. Måtte da av med 24 pin for å få igang pcen igjen.

Endret av Kleitn1
Lenke til kommentar

Det er mye som kan være galt i monteringen din av "ny bygget" som kan gjøre at det ikke starter eller virker ordentlig.

Umulig for "oss i andre enden av Internett linja" å se gjennomføringen og fremdriften din.

Så det går på å generelle tips.

Hva jeg selv alltid gjør er å legge hovedkort på kjøkkenbordet og montere minne, cpu og cpukjøler på alle hovedkort jeg skal bygge PC med.

På bordet kopler jeg så til en skjerm på hovedkortet (om cpu har igp) og psu og starter systemet med skrutrekker eller knapp (om hovedkortet har slik).

Systemet testes da med først cleare cmos (ved aldri hva som er lagret der) å poste til bios , oppdatere bios, observere temperaturer etc.

Noen ganger kopler jeg også til drive og installerer ferdig operativsystemet føre jeg sier meg fornøyd med delene og friskmeldt alt eller må returnere noe som er feil på.

ALDRI montere utestede ting ferdig i et kabinett først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...