janingar Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 (endret) Hei. Jeg har akkurat montert sammen den nye PC'en jeg har kjøpt i deler. Den ble kjøpt etter forslagene jeg fikk i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1657654. Forøvrig må jeg takke for alle forslag jeg fikk PC'en jeg endte med å kjøpe er satt sammen av disse delene: http://www.netonnet.no/Customer/SharedList/63360 Problemet nå er at PC'en vil overhode ikke starte. I det jeg trykker på startknappen så tennes lyset, kabinett og CPU-vifte fyres opp, men akkurat idet det ser ut som viften på PSU skal til å starte så stopper alt. Deretter prøver den på nytt igjen. Så PC'en blir på en måte bare stående å "blunke". Er noen av delene inkompatible med hverandre? På denne tiden rekker det ikke å komme opp noe bilde på skjermen. Jeg har forsøkt alle de vanlige løsningene, som å koble fra alt unødvendig. Nå er det kun HK, RAM og CPU som er tilkoblet. Har sjekket at alle strømkontakter sitter som de skal, så CPU skal etter alt å dømme få strøm. De to eneste feilkildene jeg kan komme på er RAM, eller defekt PSU.. Siden dette er min første stasjonære på veldig lang tid, så har jeg liten mulighet til å få testet deler i andre PC'er for å sjekke for feil :/ Noen som har forslag til videre feilsøking? EDIT: Jeg koblet vekk det meste på PSU og kortsluttet pinne 15 og 16 for å se om jeg fikk PSU til å starte alene. Det ville den ikke. Så da er det trolig PSU som er defekt... Om noen har en kommentar eller ide om andre ting som kan være tilfellet så gjerne kom med det Endret 11. april 2015 av janingar Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 (endret) Andre ting som kan hindre maskinen i å starte erOverstrammer CPU kjøler For mye kjølepasta Bøyd pin på CPU socket Endret 11. april 2015 av xClaymanx Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 (endret) Har du husket spacere mellom hovedkort og bakplate på kabinettet? Det er sånne små pinner på ca 5 mm som du skrur fast i bakplata, og fester hovedkortet i dem. Det er overraskende mange som glemmer dem, eller skrur i alle sammen. Det skal kun være det antall som passer med hovedkortet, gjerne 6-7 stk Glemmer du dem kortslutter du både hovedkort og mye av det som er skrudd fast i hovedkortet... Ikke alle PSUer som starter opp viftene dersom det ikke er belastning. Klarer du å koble opp en vifte til strømforsyninga? Hvis den spinner rundt har du strøm Endret 11. april 2015 av newman221 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Jumpstart må ofte ha en liten last tilkoplet for at den skal starte . Prøv med en kabinett vifte tilkoplet en molex. Lenke til kommentar
janingar Skrevet 12. april 2015 Forfatter Del Skrevet 12. april 2015 Hei. Takk for svar Skal koble til ei vifte og så prøve å jumpstarte den. Har du husket spacere mellom hovedkort og bakplate på kabinettet? Ja, de er på plass Har bygd noen PC'er for mange år siden (for venner), så det å sette den sammen rent teknisk behersker jeg godt. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 (endret) Hei. Takk for svar Skal koble til ei vifte og så prøve å jumpstarte den. Har du husket spacere mellom hovedkort og bakplate på kabinettet? Ja, de er på plass Har bygd noen PC'er for mange år siden (for venner), så det å sette den sammen rent teknisk behersker jeg godt. Hva skjer om du holder inne påknappen litt? Ligner problemet på første 15 sekunder av denne filmen? https://www.youtube.com/watch?v=7kdawBChLMQ (Noen som klarer å gjette hva som var problemet her?) (Hint: Det er enten brukerfeil eller defekt kabinett, ram, cpu, psu, pci-komponent(lydkort etc), harddisk, grafikkort eller strøm fra veggen). Endret 12. april 2015 av Pycnopodia Lenke til kommentar
janingar Skrevet 12. april 2015 Forfatter Del Skrevet 12. april 2015 Da har jeg funnet feilen Egentlig veldig pinlig feil Jeg hadde rett og slett glemt å plugge strømkabelen fra CPU inn i strømforsyninga.. ikke rart ingenting fungerte. Da den var tilkoblet startet hele stasen. Spesielt takk for tipset om at viftene ikke alltid starter på moderne strømforsyninger, hadde helt glemt det. Nå er Windows i full gang med å installere og vifta i strømforsyningen har fortsatt ikke startet. Blir digg å endelig få lekt meg med noe som er litt kraftigere enn en mobiltelefon Takk for all hjelp Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Har du satt PSU i eco-mode? Ikke alltid anbefalt, da du mister veldig mye luftflyt i kabinettet.... De er uansett så støysvake, på grensa til lydløs, at man kan ha den surrende rundt på lavt turtall uansett. Lenke til kommentar
janingar Skrevet 12. april 2015 Forfatter Del Skrevet 12. april 2015 Har du satt PSU i eco-mode? Ikke alltid anbefalt, da du mister veldig mye luftflyt i kabinettet.... De er uansett så støysvake, på grensa til lydløs, at man kan ha den surrende rundt på lavt turtall uansett. Ja, PSU står i eco-mode nå, har ikke tenkt over det. Var inne på tanken i stad om at det blir mindre luftflyt uten den viften, så skal vurdere om jeg slår av eco-mode. Selv om PSU-vifta da vil gå hele tiden, så vil den vel fortsatt justere turtall litt etter belastning? Kabinettet har passende nok 2 vifter installert, en i fronten og en bak, så de sørger for en viss minimumsflyt. Har også montert vifta på CPU-kjøleren slik at den er med på å blåse luften bakover i kabinettet. Denne står nesten rett ovenfor bakre kabinettvifte. PSU-vifta vil ha mest innvirkning på luftflyt rundt grafikkortet, siden det fungerer som luftsperre mellom øvre og nedre del. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå