progresjon Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 (endret) Hei. Må forsikre meg om jeg har rett samt kanskje en liten realtetssjekk.. Etter at UiB endret opptaket til profesjonsstudiet fra årsstudium til vgs-karakterer gjenstår det bare UiT som tar opp studenter fra årsstudium til profesjon. Skal nevnes at UiT har en Kvote for å forhindre fraflytting som gjør at det er ca 25 plasser igjen til de som kommer fra andre steder i landet enn Nord-Norge. Vil dette da si at alle studentene fra høgskolene/universitetene som har tenkt seg inn på profesjon i psykologi kjemper om 25 plasser? Vil ikke dette resultere i skyhøye karakterer og loddtrekning blant de hardtarbeidende som har klart seg? Skal sies at jeg er i en situasjon som ikke tillater meg å ta opp fag fra VGS i ørten år for å få karakteren som trengs for å komme direkte inn på profesjon. Den skuten har nok seilt. Helt ærlig: Er det rett og slett tåpelig av meg å satse på å gå den veien? Om du vil være brutalt ærlig eller oppmuntrende er opp til deg. Jeg tar de rådene jeg får Finnes det kanskje noen andre muligheter? Mvh En søkende student med brente broer Endret 11. april 2015 av progresjon Lenke til kommentar
frebac Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Nå vet jeg ikke om noe er avgjort i Tromsø, men jeg tviler på at de ser på det som særlig smart for dem å holde på inntak via årsenhet noe videre. Blir jo evt. alt for mange som søker der(i hvert fall når det kun er 25(!) plasser det er snakk om). Så tipper de endrer ordning der og ganske snart. Så, dersom du tenker å starte på årsstudiet nå, vil jeg vil tørre å påstå at det kanskje er litt for seint. Da er det nok mye lurere å ta opp VGS-fag, litt avhengig av hvor mye som må forbedres. Alternativt er det jo opplegg der man kan studere kanditatstudiet i Danmark også få autorisasjon når du kommer tilbake til Norge. Vet ikke hvordan det er med karakterkrav der. Lenke til kommentar
progresjon Skrevet 12. april 2015 Forfatter Del Skrevet 12. april 2015 Ja, jeg tenker det samme. Blir et rotterace å kjøre på dette året her for så å håpe på at du er den som blir trekt ut ved loddtrekning. Litt for mye flaks som kreves. Har en del som må forbedres, så jeg holder på nå mens jeg kombinerer jobb og boliglån. Tror faktisk ikke det er verdt det når det gjerne går 7-8år med forbedring og profesjonsstudiet. Dødskjipt, men sånn er det når man havner for langt bak Lenke til kommentar
Epple Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Hei. Må forsikre meg om jeg har rett samt kanskje en liten realtetssjekk.. Etter at UiB endret opptaket til profesjonsstudiet fra årsstudium til vgs-karakterer gjenstår det bare UiT som tar opp studenter fra årsstudium til profesjon. Skal nevnes at UiT har en Kvote for å forhindre fraflytting som gjør at det er ca 25 plasser igjen til de som kommer fra andre steder i landet enn Nord-Norge. Vil dette da si at alle studentene fra høgskolene/universitetene som har tenkt seg inn på profesjon i psykologi kjemper om 25 plasser? Vil ikke dette resultere i skyhøye karakterer og loddtrekning blant de hardtarbeidende som har klart seg? Skal sies at jeg er i en situasjon som ikke tillater meg å ta opp fag fra VGS i ørten år for å få karakteren som trengs for å komme direkte inn på profesjon. Den skuten har nok seilt. Helt ærlig: Er det rett og slett tåpelig av meg å satse på å gå den veien? Om du vil være brutalt ærlig eller oppmuntrende er opp til deg. Jeg tar de rådene jeg får Finnes det kanskje noen andre muligheter? Mvh En søkende student med brente broer Hørte rykter blant lærerne på Uit at de vil etterhvert gjøre det samme som i Bergen, noe jeg tror også vil skje. Kanskje ikke det lureste valget dersom du må ta årstudiet om igjen (de fleste bruker 2-3 år på å komme inn, selv med kvota) og plutselig går de over til den andre modellen og du har kastet bort 2-3 år. Det kreves minst 2 A og kanskje 1 B for å komme inn uten kvota.. Er også mulig å bli psykolog ved å studere i utlandet, men det er vanskelig. Lenke til kommentar
progresjon Skrevet 14. april 2015 Forfatter Del Skrevet 14. april 2015 Har undersøkt det og konkludert med at jeg får komme i gang med noe annet. Tusen takk til dere som svarte:) Lykke til med hva enn dere driver med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå