Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Firma har angrepet meg i et brev til min arbeidsgiver

Anbefalte innlegg

Jeg har opplevd en meget spesiell greie de siste dagene.

For en liten stund tilbake leide jeg et firma(håndverksfirma) via finn.no til å gjøre en jobb på min private eiendom. Firmat tok kontrakten men utførte ikke arbeidet tilfredstillende, og det viste seg at diverse tilatelser som firmaet måtte ha ikke var i orden. Firmaet var tom for penger, og jeg mistenkte raskt at mva,- ikke var en del av betalingene da betalingene gikk til en privatkonto og ikke en firmakonto som jeg først ble ledet til å tro.

Jeg gav firmaet sparken og ba om å få tilbakebetalt deler av summen jeg hadde betalt for arbeidet som ikke var ferdigstilt, og leide inn et annet firma for å gjøre jobben ferdig. Det neste firma måtte rive alt og starte fra grunnen av pga feil utført arbeid.

Jeg gav så firmaet negativ feedback på finn.no, og meldte ifra om at de markedsførte seg med tilatelser de ikke hadde til de som utsender tilatelsene.

Firmaet reagerte ved å true meg om jeg ikke fjernet den negative feedbacken og krevde at jeg betalte dem hele summen for hele jobben umiddelbart, nå har firmaet sendt en klage til min arbeidsgiver på min yrkesutøvelse.

Mitt yrke har ingenting med den jobben firmaet utførte å gjøre. Firmaet har heller aldri vært i kontakt med meg, eller min arbeidsgiver, i noe som helst forbindelse foruten denne klagen. Min yrkesutøvelse er innenfor et helt annet fagfelt enn denne jobben jeg leide inn firma for å gjøre på min private eiendom. Firmaet opplyser også i brevet at de har søkt seg frem til mitt arbeidssted via nettet, og de var altså ikke klar over hvor jeg arbeidet.

Klagen er en oppfølging av den noe mellom linjene skjulte trusselen om å gjøre kjent ovenfor familie,venner og arbeidsgiver diverse negative karakterstikker firmaet mente jeg innhadde når jeg sa dem opp og gav dem negativ feedback og nektet å betale ut summen for hele jobben som ikke var utført, og i stedet kom med motkrav om tilbakebetaling.

I brevet anklages jeg for en rekke grove ting og en representant fra firmaet gir inntrykk av at jeg skal være så farlig at han frykter for sin sikkerhet og skal ha drevet vedkommende til selvmordstanker. Brevet som er på flere sider er full av løgn, ubegrunnede påstander, grove anklager og en reke punkter som går løs på meg som person og om jeg kan utføre min jobb når jeg (basert på disse påstandene uten rot i virkeligheten) er så grusom som jeg er.

Min arbeidsgiver tar dette heldigvis ikke seriøst da det er åpenbart fra brevet at dette er løgn og funnet på, men jeg lurer på hva jeg bør gjøre med det?

Utfordringen min er at trusslene om å gjøre ting kjent for familie og arbeidsgiver er ikke åpenbare, men brevet er ganske åpenbart tull. Jeg tenker at jeg kan gå til politiet, men når jeg seg på det som er skrevet fra vedkommende så tror jeg det bare fører til henleggelse pga ord mot ord og at trusselen kan tolkes som å ikke være en trussel da den ikke direkte sier rett ut at de skal kontakte min arbeidsgiver men at de skal gjøre dette på en slik og slik måte hvor man skjønner at de vil bli informert.

Jeg orker ikke en hel runde med slikt, og det eneste jeg mener er viktig her er å hindre at ikke andre blir utsatt for disse galningene.

Jeg lurer derfor på om det er noe offentlig innstans som har ansvar for å følge opp private næringsdrivende som holder på slik som jeg kan melde ifra til om slike ting annet enn politiet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå til Politiet.

Det fører nok ikke til noe konkret for deg og din sak, men Politiet blir oppmerksom på hvordan de driver, og kommer helt sikkert til å ta seg en prat med dem, og kanskje oppsøke de på 'jobben'.

Det blir nok såpass med stress for dem at de angrer bittert på at de gjorde dette mot deg.

Kanskje Politiet oppdager verre ting mens de sjekker dem ut? (Jeg har en anelse om at de kanskje har enda mer urent mel liggende et sted...)

Endret av ozone
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

...nå har firmaet sendt en klage til min arbeidsgiver på min yrkesutøvelse.

Hvilket grunnlag mener selskapet de har for å kunne kritisere din yrkesutøvelse ?

Jeg lurer derfor på om det er noe offentlig innstans som har ansvar for å følge opp private næringsdrivende som holder på slik som jeg kan melde ifra til om slike ting annet enn politiet?Jeg lurer derfor på om det er noe offentlig innstans som har ansvar for å følge opp private næringsdrivende som holder på slik som jeg kan melde ifra til om slike ting annet enn politiet?

Send en klage til forbrukerrådet.

og/eller

Dersom anklagende i brevet til din arbeidsgiver er grove nok kan du politianmeldele for ærekrenkelse. Det vil iallefall kunne benyttes som dokumentasjon på at du er sterkt uenig i brevets innhold på et senere tidspunkt.

Lenke til kommentar

Dersom du hadde mistanke om momssvindel så rapporter dette til skattetaten også så kanskje de får en konkursbegjæring for unndratt moms. Politiet/økokrim er også sikkert interresert i saken på grunn av dette.

Nå er det blitt så strengt i forhold til svart arbeid og hva du selv kan bli ansvarlig for så ville kanskje også forhørt deg med en advokat om hvordan angripe saken.

Endret av Lugmeister
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du kan også gå til f.eks DinSide om du ønsker trynet på trykk. Da vil gjerne firmaet og/eller bakmannen få navnet på trykk og dukker opp i søkeresultat når andre potensielle kunder sjekker opp firmaet.

(Dette er jo ikke for alle, og jeg hadde neppe gjort det selv - men jeg liker å lese artikler der hvor privatpersoner får "hevnet" seg på urimelige bedrifter)

• Liker 4
Lenke til kommentar

Dersom det beviselig er løgner de kommer med, så går du til politiet.

Ja, det er jo løgner det som er av faktainformasjon.

Men som min arbeidsgiver sa så har de vært veldig sleipe og skrevet hovedsaklig om hva de "opplever" og "føler" om meg, og at det dermed blir mye ord mot ord. Sjefen min var rett og slett usikker på om jeg ville kunne nå noe vei med det.

Lenke til kommentar

...nå har firmaet sendt en klage til min arbeidsgiver på min yrkesutøvelse.

Hvilket grunnlag mener selskapet de har for å kunne kritisere din yrkesutøvelse ?

De påstår jeg er ustabil, farlig, respektløs og at jeg utøver psykisk terror og derfor ikke bør være rundt mennesker. De snakker blant annet om at jeg bryter menneskrettighetene og viser til menneskerettighetsdomstolen. Det er mange rare påstander om meg som visstnok skal vise at jeg ikke kan gjøre jobben min.

Jeg lurer derfor på om det er noe offentlig innstans som har ansvar for å følge opp private næringsdrivende som holder på slik som jeg kan melde ifra til om slike ting annet enn politiet?Jeg lurer derfor på om det er noe offentlig innstans som har ansvar for å følge opp private næringsdrivende som holder på slik som jeg kan melde ifra til om slike ting annet enn politiet?

Send en klage til forbrukerrådet.

og/eller

Dersom anklagende i brevet til din arbeidsgiver er grove nok kan du politianmeldele for ærekrenkelse. Det vil iallefall kunne benyttes som dokumentasjon på at du er sterkt uenig i brevets innhold på et senere tidspunkt.

Jeg var i kontakt med forbrukerrådet når jeg først sa disse opp og da kunne de ikke hjelpe meg sa de. Jeg tok kontakt når de først sa at de skulle gjøre kjent ditt og datt av en rekke merkelige påstander de kom med når jeg sa dem opp for venner, familie og arbeidsgiver.

Jeg tror jeg skal ta kontakt med dem igjen.

Lenke til kommentar

Dersom det beviselig er løgner de kommer med, så går du til politiet.

Ja, det er jo løgner det som er av faktainformasjon.

Men som min arbeidsgiver sa så har de vært veldig sleipe og skrevet hovedsaklig om hva de "opplever" og "føler" om meg, og at det dermed blir mye ord mot ord. Sjefen min var rett og slett usikker på om jeg ville kunne nå noe vei med det.

Uansett bør du anmelde det. Dersom de fortsetter å sende brev eller gjør noe annet så er politiet allerede innkoblet.

Lenke til kommentar

Send et rekommandert brev til firmaet du først leide inn der du krever tilbake beløpet du har betalt dem for en tjeneste de ikke utførte.

Dersom de ikke betaler dei tilbake pengene, gå videre til forliksrådet som kan tvinge dem til å betale tilbake pengene.

Hugs å dokumenter at de ikke har utført tjenesten tilfredsstillende ved å ta bilder med etc.

Lenke til kommentar

Send et rekommandert brev til firmaet du først leide inn der du krever tilbake beløpet du har betalt dem for en tjeneste de ikke utførte.

Dersom de ikke betaler dei tilbake pengene, gå videre til forliksrådet som kan tvinge dem til å betale tilbake pengene.

Hugs å dokumenter at de ikke har utført tjenesten tilfredsstillende ved å ta bilder med etc.

Jeg har gjort dette, bortsett fra forliksrådet da firmaet og eier ikke har nåla i veggen og ting er alt begjært tvangssolgt...

Fikk et råd den gang fra en venn som er advokat om at jeg bare kom til å tape mer penger på å prøve å drive inn pengene siden det ikke var noe penger å hente og valgte å ikke bruke noe tid på å ta det til forliksrådet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...