Lami Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Hei, Overskriften er spørsmålet, er det noe forskjell på de to studiene? Jeg leser at jobbmulighetene etter endt studie Eiendom (hos NMBU) gir kjøp og salg av eiendom, i tillegg til noe mer jeg ikke husker nå i farten. Er mye det samme som eiendomsmegling? Gir studiet Eiendom litt mer jobbutvalg enn Eiendomsmegling? Litt kjedelig å være veldig låst. Takk for svar Lenke til kommentar
EchoMaker Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Så vidt jeg ved kvalifiserer ikke eiendom på NMBU til eiendomsmegling. Er det eiendomsmegler du vil bli, må du gå eiendomsmegling på en høyskole eller en 5-årig mastergrad i jus (som kanskje ikke er dumt, hvis du også vil ha andre jobbmuligheter). De jobbene man får som har med kjøp og salg av eiendom å gjøre med bakgrunn fra Eiendom på NMBU er nok jobb som grunnerverver i selskaper som av ulike årsaker trenger eiendomsrett (eller andre, begrensede rettigheter til fast eiendom) for å legge rør/kabler, sette opp basestasjoner osv. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Jeg vet ikke hva forskjellen mellom de to studiene er, men du bør være oppmerksom på at arbeidsmarkedet for eiendomsmeglere for tida er vanskelig. Mange eiendomsmeglere ender opp med andre jobber som kan ha noe med eiendomsforvaltning å gjøre. Mens andre sliter med å få relevant jobb og bygger på med noen ekstra kurs for å få en bachelor i økonomi og administrasjon og åpne flere muligheter. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 11. april 2015 Forfatter Del Skrevet 11. april 2015 (endret) Tusen takk for svar begge to Jeg har ikke tenkt å bli eiendomsmegler mtp nettopp vanskelig å få jobb, men er jobb etter endt bachelor/master i Eiendom like vanskelig? Liksom grunnerverver :/ Syns eiendomsmegling virker interessant, og derfor tenkte på studiet eiendom, men det å kreve rett for eiendom og slikt.. Vet ikke om det helt blir det samme.. Det er vel helst staten som står for jobbstillinger, og blir vel ikke helt samme lønningen som en eiendomsmegler. Endret 11. april 2015 av Lami Lenke til kommentar
EchoMaker Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Tusen takk for svar begge to Jeg har ikke tenkt å bli eiendomsmegler mtp nettopp vanskelig å få jobb, men er jobb etter endt bachelor/master i Eiendom like vanskelig? Liksom grunnerverver :/ Syns eiendomsmegling virker interessant, og derfor tenkte på studiet eiendom, men det å kreve rett for eiendom og slikt.. Vet ikke om det helt blir det samme.. Det er vel helst staten som står for jobbstillinger, og blir vel ikke helt samme lønningen som en eiendomsmegler. Nå er jo lønnen til en eiendomsmegler i stor grad provisjonsbasert, så det blir vanskelig å sammenligne. Når det er sagt, handler ikke eiendom bare om å *kreve* rett (ekspropriasjon mv). Alle som har bruk for rettigheter i fast eiendom, har også bruk for noen som jobber med å anskaffe disse rettighetene. Med andre ord: Mange store oljeselskaper, mobilselskaper osv. Problemet er vel heller at jurister også konkurrerer om de samme jobbene. Vet foreleseren vi hadde i fast eiendoms rettsforhold begynte karrieren sin i en sånn jobb hos et oljeselskap. Mistenker derfor at jobbmarkedet for jurister er bedre, siden de tilsynelatende er kvalifiserte til grunnerververstillinger, samtidig som de har flust med andre muligheter (blant annet eiendomsmegler). Men dette blir bare synsing fra min side. Jeg har ikke sett noen statistikk på jobbmarkedet for de med utdanning innen eiendom. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 12. april 2015 Forfatter Del Skrevet 12. april 2015 Tusen takk for svar! Ja skjønner, var rett for det meste var statsjobb men hvis det er store firmaer som trenger det så vil jo det være mer interessant. Men hm ja, jurister.. Er det en måte å finne ut av dette på? Lenke til kommentar
EchoMaker Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 http://www.tu.no/jobb/stilling/jobs/arealplanlegger/75607-jordskiftekandidatermaster-i-eiendomsfagHer er en annen jobbmulighet jeg kom over. Lenke til kommentar
samba123 Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 (endret) Ikke begynn på eiendomsmeglerstudier med mindre du er en sjelløs pappagutt som er opptatt av å bygge nettverk og fasade. Dette er en bransje hvor narsisstiske trekk hylles og belønnes. Ikke skaper eiendomsmeglerne noen reelle verdier heller.. Endret 23. juni 2015 av nilssonn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå