Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anlegg tips til bilen?

seb1

Anbefalte innlegg

Hei, først og fremst på leiting etter høgtalera til framdørene.. meina det som er orginalt er 6,5 tomme.. tips? Tenke å kjøpe meg sub som passa seinare når eg får inn meir peng. Kan og få tips til det.

Hørt at en ikkje trenge meir en 1 sub og at det ikkje er forskjell på 10'' og 12'' sub... Ka dåke meina?

Endret av seb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det merket du kjenner best er ikke nødvendigvis det beste. En logo er en logo, og ingenting mer. Kvalitet koster.

Velg høy følsomhet hvis du skal drive høyttalerne uten forsterker. Jo mer over 90db du kommer jo bedre.

Det er forskjell på 10" og 12". Jo større jo bedre stort sett alltid. Mer lyd for pengene, høyere følsomhet jo større element og dypere bass (alt etter kasse selvsagt) jo større du velger. 15" har større membran-areal og høyere følsomhet. Mer bass med mindre forsterker. Velg en dobbel-spolet sub for å dra mest effekt ut av forsterkeren. 2+2 ohm hvis du finner en forsterker som kan lastes i 1 ohm, eller 4+4 ohm om du finner en som kan lastes i 2 ohm.

Lenke til kommentar

Aner jo ikke hvor mye penger du vil bruke, men dette er et veldig bra sett: http://www.dynabel.no/bilstereo/hoyttalere/komponentsett/65/gladen-sql-165-2-ohm-komponentsett

Hvis du demper dørene skikkelig, og får til en solid innfesting, så spiller det skikkelig tøft.

Tenkte vell ikkje å bruke så alvorlig mykje peng på anlegg, ihvertfall ikkje høgtalera i og med at eg ikkje tjena så godt enda.. :/ Har desverre andre ting eg og må prioritere..

Lenke til kommentar

Vil anbefale å kjøre egen forsterker på front/dør-høyttalerne også. Det er ikke rare greiene du trenger før det blir markant bedre enn den innebygde i spilleren.

Mykje dyrare? Isåfall kordan blir det med montering osv?

Lenke til kommentar

Det merket du kjenner best er ikke nødvendigvis det beste. En logo er en logo, og ingenting mer. Kvalitet koster.

Velg høy følsomhet hvis du skal drive høyttalerne uten forsterker. Jo mer over 90db du kommer jo bedre.

Det er forskjell på 10" og 12". Jo større jo bedre stort sett alltid. Mer lyd for pengene, høyere følsomhet jo større element og dypere bass (alt etter kasse selvsagt) jo større du velger. 15" har større membran-areal og høyere følsomhet. Mer bass med mindre forsterker. Velg en dobbel-spolet sub for å dra mest effekt ut av forsterkeren. 2+2 ohm hvis du finner en forsterker som kan lastes i 1 ohm, eller 4+4 ohm om du finner en som kan lastes i 2 ohm.

Har du noke tips til slike høgtalera? Har hørt litt med IceAudio her eg bur, men ville sjekke litt på nettet først.. mykje billigare på nett? tips til sub og forsterker? ikkje alt for dyrt..

Lenke til kommentar

Nett og butikk har samme priser på focal, og mange andre merker. Hvis du bor i Førde så anbefaler jeg å stikke innom ICE audio, de er både hyggelige og kan det de driver med. Av focal så anbefaler jeg å gå litt opp i pris, ikke kjøpe det aller billigste.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nett og butikk har samme priser på focal, og mange andre merker. Hvis du bor i Førde så anbefaler jeg å stikke innom ICE audio, de er både hyggelige og kan det de driver med. Av focal så anbefaler jeg å gå litt opp i pris, ikke kjøpe det aller billigste.

Sant det :) Det vi blei enige om var å ikkje angre på kjøpet, heller gå for noke som var bra og ikkje alt for dyrt http://iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=17348Sikkert dei her han meinte når han sa opp på 1500,- Så skal eg koble sub til seinare, men då meinte han at det ikkje var nødvendig med dobbel sub, men en enkel 12'er... Litt usikker der. Noke erfaring? Kanskje den her isåfall http://iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=17292

Endret av seb1
Lenke til kommentar

Vil anbefale å kjøre egen forsterker på front/dør-høyttalerne også. Det er ikke rare greiene du trenger før det blir markant bedre enn den innebygde i spilleren.

Mykje dyrare? Isåfall kordan blir det med montering osv?

Du trenger ikke noe dyr forsterker for å få noe som spiller bedre enn den integrerte forsterkeren i spilleren. Jeg er sikker på at selv en Biltema-forsterker til under tusenlappen vil utgjøre en enorm forskjell. Hvis du har planer om en 15" har du egentlig ikke mye valg hvis du vil utnytte den.

Lenke til kommentar

Tenkte kanskje eg skulle holde meg til 12''er men er det valget her så dumt då? http://iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=17300og meina dåke det er bedre med 2 12''era? eller 1 12''er med omtrent like mykje watt?

Er det snakk om 2 av de samme subbene så er det mer potensiale i 2 subber enn 1. Kommer jo da igjen ann på hvordan kasse de står i. Om det er snakk om forskjellige subber er det helt avhengig av typene. Har selv laget en kasse med 1 12" Orion som spillte bedre enn 2 12" JBL på samme forsterker. Så der er det helt individuelt for sub-typer mot kasse.

Det som er greit med 15" mot 2 12" er at de tar mindre plass, gjerne lettere drevet mtp watt. Har du 2 12" av en serie på 300w hver så skal de gjerne ha minst 600w totalt, hvor igjen en 15" av samme serie kanskje bare ligger på 400w, 

edit: skriveleif

Endret av Suit-up
Lenke til kommentar

Tenkte kanskje eg skulle holde meg til 12''er men er det valget her så dumt då? http://iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=17300og meina dåke det er bedre med 2 12''era? eller 1 12''er med omtrent like mykje watt?

Er det snakk om 2 av de samme subbene så er det mer potensiale i 2 subber enn 1. Kommer jo da igjen ann på hvordan kasse de står i. Om det er snakk om forskjellige subber er det helt avhengig av typene. Har selv laget en kasse med 1 12" Orion som spillte bedre enn 2 12" JBL på samme forsterker. Så der er det helt individuelt for sub-typer mot kasse.

Det som er greit med 15" mot 2 12" er at de tar mindre plass, gjerne lettere drevet mtp watt. Har du 2 12" av en serie på 300w hver så skal de gjerne ha minst 600w totalt, hvor igjen en 15" av samme serie kanskje bare ligger på 400w, 

edit: skriveleif

Var ikkje tenkt til å begynne med noke kasse prosjekt no.. så va helst ute etter eit sett eg kunne kjøpt. Noke bra alternativ? Ka om eg kjøpte  http://iceaudio.no/i...varer&vnr=17300 med riktig forsterker til? elns Veit ikkje helt kor god forsterker som var med i de settet, men sto 700/1400 watt max...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...