TheyStoleMyName Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Hei! Jeg kjøpte en leilighet rundt 2012-13 (Nybygg) som ble ferdig for litt siden, jeg skal nå ta over, men ønsker å selge den videre.. Og da prisen på eiendommen har økt så vil jeg få en overskudd på noen hundre tusen.. Det jeg da lurer på er om jeg må skatte av dette eller ikke? Bygget er nettopp ferdig, og istedenfor at jeg tar over den, så selger jeg den videre. Tusen takk for svar! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 (endret) Ja, du må skatte. 27% av netto gevinst. Endret 10. april 2015 av Herr Brun 4 Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 10. april 2015 Forfatter Del Skrevet 10. april 2015 Ja, du må skatte. 27% av netto gevinst. Ahaa.. Tusen takk! Lenke til kommentar
Rankiz Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Du burde bo i den 1 år, da kan du selge skattefritt. Lenke til kommentar
TheGaame Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 du klare å vente 12 måner med salg? 27% av en fortjeneste suger Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 11. april 2015 Forfatter Del Skrevet 11. april 2015 (endret) Du burde bo i den 1 år, da kan du selge skattefritt. du klare å vente 12 måner med salg? 27% av en fortjeneste suger Men jeg bor allerede i primærboligen, er det mulig at jeg gjør dette med denne også? Eller om f.eks sier at bruttern o.l bor der? Vil jeg spare de 27% da å? Endret 11. april 2015 av TheyStoleMyName Lenke til kommentar
Rankiz Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Ville fortsatt å bo i boligen du skal selve i 1 år før du flytter over til den nye boligen du kjøpte. Lei den ut i 1 år. Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 11. april 2015 Forfatter Del Skrevet 11. april 2015 Ville fortsatt å bo i boligen du skal selve i 1 år før du flytter over til den nye boligen du kjøpte. Lei den ut i 1 år. Jeg (eier) bor i en enebolig som er cirka 2 timer unna den nye leiligheten jeg har kjøpt. Å leie ut denne eneboligen er så og si umulig, da ingen ønsker å leie en så stor enebolig + at det er masse møbler i alle etasjer og garasje som jeg ikke har plass til å lagre et annet sted. Men kan jeg si at jeg både bor i denne eneboligen og i den nye leiligheten og etter ett år så selger jeg leiligheten uten å betale skatt? Hvis ikke, kan jeg si at broren min eller familiemedlemmer bor i den nye leiligheten og dermed slippe å betale skatt etter ett år? Tusen takk for svar forresten! Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Nei. Du må bo der selv, og du kan bare bo ett sted. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Ville fortsatt å bo i boligen du skal selve i 1 år før du flytter over til den nye boligen du kjøpte. Lei den ut i 1 år. Jeg (eier) bor i en enebolig som er cirka 2 timer unna den nye leiligheten jeg har kjøpt. Å leie ut denne eneboligen er så og si umulig, da ingen ønsker å leie en så stor enebolig + at det er masse møbler i alle etasjer og garasje som jeg ikke har plass til å lagre et annet sted. Men kan jeg si at jeg både bor i denne eneboligen og i den nye leiligheten og etter ett år så selger jeg leiligheten uten å betale skatt? Hvis ikke, kan jeg si at broren min eller familiemedlemmer bor i den nye leiligheten og dermed slippe å betale skatt etter ett år? Tusen takk for svar forresten! På sekundærbolig må du ha eid i 5 år før du kan selge skaffefritt med mindre du fysisk har bod der 1 år før du leier ut, da står du fritt til å selge uten å måtte skatte av salget om jeg husker riktig. Lenke til kommentar
Rankiz Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 (endret) Ville fortsatt å bo i boligen du skal selve i 1 år før du flytter over til den nye boligen du kjøpte. Lei den ut i 1 år. Jeg (eier) bor i en enebolig som er cirka 2 timer unna den nye leiligheten jeg har kjøpt. Å leie ut denne eneboligen er så og si umulig, da ingen ønsker å leie en så stor enebolig + at det er masse møbler i alle etasjer og garasje som jeg ikke har plass til å lagre et annet sted. Men kan jeg si at jeg både bor i denne eneboligen og i den nye leiligheten og etter ett år så selger jeg leiligheten uten å betale skatt? Hvis ikke, kan jeg si at broren min eller familiemedlemmer bor i den nye leiligheten og dermed slippe å betale skatt etter ett år? Tusen takk for svar forresten! Jeg mente jo selsvsagt at du skal bo i eneboligen i 1 år, og leie ut den nye leiligheten du har kjøpt deg. Det er jo en grunn til at du da blir boende i eneboligen, for å få skattefritak på overskuddet du har tjent ved å videreselge den etter 1 år. Dette kan du eventuelt gjøre hvis du har en bror eller familiemedlem som du stoler 100% på, men det er litt i gråsoneland. Du overdrar eneboligen til et familiemedlem som da bor der i 1 år. Du overfører ikke hjemmelen til eiendommen til familiemedlemmet, slik slipper du å betale 2,5% dok avg. Etter 1 år selger familiemedlemmet ditt eiendommen og slipper da å skatte av den. Så overfører de hele kjøpesummen til deg. Da får familiemedlemmet bo "gratis" i eneboligen i et helt år, evt ta en liten leieavgift på 3-4 tusen i mnd og du får gevinsten skattefri. Endret 11. april 2015 av Rankiz Lenke til kommentar
TheGaame Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Ville fortsatt å bo i boligen du skal selve i 1 år før du flytter over til den nye boligen du kjøpte. Lei den ut i 1 år. Jeg (eier) bor i en enebolig som er cirka 2 timer unna den nye leiligheten jeg har kjøpt. Å leie ut denne eneboligen er så og si umulig, da ingen ønsker å leie en så stor enebolig + at det er masse møbler i alle etasjer og garasje som jeg ikke har plass til å lagre et annet sted. Men kan jeg si at jeg både bor i denne eneboligen og i den nye leiligheten og etter ett år så selger jeg leiligheten uten å betale skatt? Hvis ikke, kan jeg si at broren min eller familiemedlemmer bor i den nye leiligheten og dermed slippe å betale skatt etter ett år? Tusen takk for svar forresten! Jeg mente jo selsvsagt at du skal bo i eneboligen i 1 år, og leie ut den nye leiligheten du har kjøpt deg. Det er jo en grunn til at du da blir boende i eneboligen, for å få skattefritak på overskuddet du har tjent ved å videreselge den etter 1 år. Dette kan du eventuelt gjøre hvis du har en bror eller familiemedlem som du stoler 100% på, men det er litt i gråsoneland. Du overdrar eneboligen til et familiemedlem som da bor der i 1 år. Du overfører ikke hjemmelen til eiendommen til familiemedlemmet, slik slipper du å betale 2,5% dok avg. Etter 1 år selger familiemedlemmet ditt eiendommen og slipper da å skatte av den. Så overfører de hele kjøpesummen til deg. Da får familiemedlemmet bo "gratis" i eneboligen i et helt år, evt ta en liten leieavgift på 3-4 tusen i mnd og du får gevinsten skattefri. det funker nok ikke....da banken vil nok gi beskjed til skatteetaten Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Det finnes kun ett familiemedlem som gir deg opptjent botid i en annen bolig enn den du bor i, og det er ektefelle. Det du bør være oppmerksom på er at det vanligvis er klausuler i kjøpekontrakten som skal forhindre at du gjør det du ønsker å gjøre. Sett deg inn i kontrakten før du begynner å se deg blind på overskuddet. 3 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Jeg mente jo selsvsagt at du skal bo i eneboligen i 1 år, og leie ut den nye leiligheten du har kjøpt deg. Det er jo en grunn til at du da blir boende i eneboligen, for å få skattefritak på overskuddet du har tjent ved å videreselge den etter 1 år. Jeg kan ikke se at han har sagt et ord om at han ønsker/planlegger å selge eneboligen... Lenke til kommentar
Rankiz Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Jeg mente jo selsvsagt at du skal bo i eneboligen i 1 år, og leie ut den nye leiligheten du har kjøpt deg. Det er jo en grunn til at du da blir boende i eneboligen, for å få skattefritak på overskuddet du har tjent ved å videreselge den etter 1 år. Jeg kan ikke se at han har sagt et ord om at han ønsker/planlegger å selge eneboligen... Hei, ser det nå, bare jeg som har forvekslet de med hverandre. Dvs at jeg trodde at nybygget var eneboligen som han skulle selge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå