siviren86 Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 (endret) Jeg har en kastrert hannkatte på 4 år og en ukastrert hannkatte Maine coon på 1 år. I dag måtte vi over ta en katt til. Han er ti år og kastrert. Kommer dette til å gå bra? De to jeg har fra før går kjempe godt ilag. De sover sammen og leker sammen både inne og ute. Er veldig skeptisk på hvordan dette skal gå. Noen som har noe erfaring med dette? Endret 10. april 2015 av siviren86 Lenke til kommentar
Flying Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 (endret) Om det går bra eller ikke kommer mer an på kattenes personlighet og hvordan du velger å introdusere dem enn på hvorvidt de er kastrerte eller ikke. Men selvfølgelig vil det hjelpe at de er kastrerte, en fertil katt er mer territoriell og spesielt en hannkatt vil ha et sterkt ønske om å være den eneste hannkatten i sitt område. Og en kastrat kan bli sett på som en mulig fremtidig hannkatt. Du bør holde den nye katten adskilt fra de to andre en stund. La den bo på et eget rom til den er trygg på omgivelsene og dere. Etter hvert kan det være greit å la kattene lukte på hendene dine etter at du har kost med den nye og omvendt. Og så kan de få lukte på hverandre f.eks. gjennom en dørsprekk. Hvis de knurrer, freser eller slår etter hverandre gjennom sprekken så er det lurt å skille dem og prøve igjen en annen dag. Når du ikke ser tegn til aggresjon eller frykt kan du prøve å åpne døren og la dem selv bestemme om de vil gå bort til hverandre. Går det skikkelig ille så kan det være lurt å separere dem igjen, men jeg ville ha tolerert litt fresing og advarende dasking med labber, de vil ha litt behov for å bestemme hvem som er mest sjef.Du må gi det tid, aldri tvinge kattene inn i situasjoner og de må alltid ha muligheten til å flykte fra en situasjon. Hvis kattene er helt uinteressert i hverandre så er det mye bedre enn frykt eller aggressivitet. Jeg har introdusert katter som har godtatt hverandre på bare ti minutter og jeg har introdusert katter som har brukt ukevis bare på å tolerere hverandre. Det kommer veldig an på kattenes personlighet! Endret 10. april 2015 av Flying 4 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Veldig bra innlegg, Flying Lenke til kommentar
mushi Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Tror det skal gå fint jeg Regn med at en av dem kanskje markerer litt inne i en periode. Vask med eddik og vær nøye. Det går over etter en kort periode. Lenke til kommentar
siviren86 Skrevet 11. april 2015 Forfatter Del Skrevet 11. april 2015 (endret) Tusen takk for svar. Nå ligger de i hver sin ende av stua å følger med på hverandre. Den nye knurrer litt og den minste ukastrerte er litt redd og gauler litt innimellom. Den nye katten kjenner oss fra før og er trygg på oss. Jeg vurderer å stenge de andre to ute litt etter en stund, så den nye får slappe av litt. Eller bør jeg bare la de være i fred? Endret 11. april 2015 av siviren86 Lenke til kommentar
siviren86 Skrevet 11. april 2015 Forfatter Del Skrevet 11. april 2015 Om det går bra eller ikke kommer mer an på kattenes personlighet og hvordan du velger å introdusere dem enn på hvorvidt de er kastrerte eller ikke. Men selvfølgelig vil det hjelpe at de er kastrerte, en fertil katt er mer territoriell og spesielt en hannkatt vil ha et sterkt ønske om å være den eneste hannkatten i sitt område. Og en kastrat kan bli sett på som en mulig fremtidig hannkatt. Du bør holde den nye katten adskilt fra de to andre en stund. La den bo på et eget rom til den er trygg på omgivelsene og dere. Etter hvert kan det være greit å la kattene lukte på hendene dine etter at du har kost med den nye og omvendt. Og så kan de få lukte på hverandre f.eks. gjennom en dørsprekk. Hvis de knurrer, freser eller slår etter hverandre gjennom sprekken så er det lurt å skille dem og prøve igjen en annen dag. Når du ikke ser tegn til aggresjon eller frykt kan du prøve å åpne døren og la dem selv bestemme om de vil gå bort til hverandre. Går det skikkelig ille så kan det være lurt å separere dem igjen, men jeg ville ha tolerert litt fresing og advarende dasking med labber, de vil ha litt behov for å bestemme hvem som er mest sjef. Du må gi det tid, aldri tvinge kattene inn i situasjoner og de må alltid ha muligheten til å flykte fra en situasjon. Hvis kattene er helt uinteressert i hverandre så er det mye bedre enn frykt eller aggressivitet. Jeg har introdusert katter som har godtatt hverandre på bare ti minutter og jeg har introdusert katter som har brukt ukevis bare på å tolerere hverandre. Det kommer veldig an på kattenes personlighet! Tusen takk for fint innlegg og gode råd. Lenke til kommentar
siviren86 Skrevet 11. april 2015 Forfatter Del Skrevet 11. april 2015 Tror det skal gå fint jeg Regn med at en av dem kanskje markerer litt inne i en periode. Vask med eddik og vær nøye. Det går over etter en kort periode. Takk for godt tips. Lenke til kommentar
Flying Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Tusen takk for svar. Nå ligger de i hver sin ende av stua å følger med på hverandre. Den nye knurrer litt og den minste ukastrerte er litt redd og gauler litt innimellom. Den nye katten kjenner oss fra før og er trygg på oss. Jeg vurderer å stenge de andre to ute litt etter en stund, så den nye får slappe av litt. Eller bør jeg bare la de være i fred? Jeg ville ikke ha gjort det. Å nekte dem tilgang til territoriet sitt for at en nykomling skal få boltre seg kan gjøre dem mer aggressive i frykt for at den skal ta over. La heller den nye få være adskilt fra de andre kattene på et rom de ikke bruker særlig mye. Ellers blir det litt som om du skal bli låst ute fra huset ditt for at en fremmed skal få bruke tannkosten din og sove i sengen din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå