Gå til innhold

Svak strømforsyning=ødelagt hovedkort?

Anbefalte innlegg

må spørre om råd, jeg oppgraderte PCen til en kamerat, (HK, Skjermkort, RAM og CPU)det var en 230W PSU fra den gamle PCen, Det funka først når jeg slo den på, men etter noen ganger med av/påskruing så begynte det å gnistre og etter det har den ikke funka.. Når jeg skrur på strømmen kommer bare alle viftene+neonlyset på i 1 sekund, så slår di seg av igjen.

Har bestil ny PSU, Lurte bare på om det er sannsynlig at andre komponenter en PSUen er skada.

Ville i såfall vert krise javascript:emoticon(':grine:')

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke svak strømforsyning nødvendigvis vil føre til ødelagt hovedkort og mere. Men når du så gnister inne i maskinen tror jeg det godt sannsynlig at noe mer enn strømforsyninga er ødelagt:grine: Kan du ikke koble strømforsyning til en annen PC og se om det fortsatt virker.

Lenke til kommentar

Det er sikkert en kortsluttning i en eller annen ledning. Har du prøvd og dratt ut alle kabler til hdd lys vifter osv da ?

Prøv på det!!. Når den kommer på og skrur seg av igjen kan det jo også være at den er for svak. Pcen min bruker akkurat 214W. og jeg har ingen lys eller lignende.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Karnsje litt sent posta!

Jeg kobler et multimeter [et multimeter er et apparat som du kan måle spenning, ampere,ohm.o.l] i serie med nettspenningen til PC´en

Stiller multimeteret på A10 [for 10ampere.max] vekselspenning [vekselspenning har ~ tegn] så skrur jeg på PC´en og det kommer på min 0.93A. Så ta du og multipliserer AxU. Altså 0.93Ax230V [230V som er nettspenninga] så får du strømforbruket PC´en din bruker.

0.93Ax230V=213,9 ~ 214W.

Ække verre ;)

Lenke til kommentar

Hehe.

Den måten er jeg kjent med, er da tross alt Radio/TV-reparatør.

Trudde du hadde en PSU med måler og display, eller ett eller annet progg som viste det i OS'et.

Mulitmeter er jo fett nok til slikt, men de fleste har jo ikke det da. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...