Gå til innhold

Hvor viktig er trivsel på arb.plassen for deg?

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 45 som har jobbet siden jeg var 16 (ja, man kunne få jobb som 16-åring den gangen).

Har ikke hatt mange jobbene, for jeg blir stort sett lenge i samme firma. Har vel jobbet for 4-5 forskjellige firmaer, med forskjellige stillinger i hvert firma.

Har hele tiden jobbet i 100% stillinger og har en lønn jeg er fornøyd med.

Men jeg har aldri opplevd å ha en jobb jeg trives i eller med, dessverre. Ikke en gang da jeg var i 20-åra.

Har aldri kjent på følelsen av å glede meg til å dra på jobb. Men jeg gjør det allikevel, av pliktfølelse for samfunnet uansett hvor slitsomt det måtte være.

Trives godt i fritiden og er sosial. Trives godt med reiser til varmere strøk og gjør det så ofte jeg har mulighet, gjerne 3-4 ganger i året.

Er det flere som føler det samme eller er jeg alene om å ha det slik?

Andre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva liker du? Hva er dine interesser? Hvorfor har du hatt de jobbene du har hatt? Bare av pliktfølelse for samfunnet?

Har du aldri hatt en jobb hvor du ikke liker å gjøre det du holder på med? Jeg antar jo at trivselen øker, når man holder på med noe man liker å gjøre. Det viktigste du kan gjøre er å finne en type arbeid du trives med å utføre. Setter du det som en førsteprioritet, så vil du tjene godt på det du gjør, så lenge du trives med å gjøre det!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

For meg er trivsel alfa omega, nå jobber jeg som ferievikar i hjemmetjenesten og gleder meg til en dag på jobben, hyggelige kollegaer, hyggelig sjef og stort sett hyggelige brukere. Kommer til å forvente minst like god trivsel på jobb når jeg er ferdig med IT-utdanningen min.

Lenke til kommentar

For meg er trvisel viktig, men dette treng ikkje nødvendigvis å være det einaste som betyr noke.

Når ein snakker om ein bra jobb så snakker ein om typisk tre faktorar som er viktige; trivsel, samfunnsnytte og lønn.

Ein treng ikkje nødvendigvis ha alle faktorane til stades, men minst ein av dei bør være oppfylt.

For min del så kjem lønn litt ned på lista når eg skal tenke på ein ideell jobb. Ikkje at lønn er uviktig, men eg skulle hatt svært god betaling før eg hadde vurdert å ta ein jobb som var kjedelig, utrivelig og som eg opplever som unyttig. 

Fordelen med god lønn er at ein har større friheiter til å gjere som ein vil på fritida enn ein hadde hatt med ein lavtlønna jobb.

Lenke til kommentar

Hva liker du? Hva er dine interesser? Hvorfor har du hatt de jobbene du har hatt? Bare av pliktfølelse for samfunnet?

Har du aldri hatt en jobb hvor du ikke liker å gjøre det du holder på med? Jeg antar jo at trivselen øker, når man holder på med noe man liker å gjøre. Det viktigste du kan gjøre er å finne en type arbeid du trives med å utføre. Setter du det som en førsteprioritet, så vil du tjene godt på det du gjør, så lenge du trives med å gjøre det!

Jeg liker å spille instrument, holde meg i form, reise, være med familie og venner. Men det er ikke ting jeg kunne tenke meg å jobbe med.

Utfordringen er at jeg aldri har funnet noe arbeid jeg trives med, og vet ikke hva det kunne vært heller.

Jeg jobber ikke bare av pliktfølelse for samfunnet, men også for å opprettholde en viss levestandard for meg selv og min familie.

Lenke til kommentar

Vet ikke om du er ute etter å få en ny jobb, eller hvordan mulighetene er for det i din alder. Om du er ganske handy eller har god erfaring med å bruke verktøy så kan kanskje en omskolering til brannmann være noe? Da trenger du å være i god form (som du liker) og du får kanskje flere perioder med fri til å reise. Er noen som bor på brannstasjonen i en uke og har en uke fri. 

Nå skriver jeg kanskje dette fordi jeg tenkte veldig på å bli brannmann selv, men endte opp med å søke politiutdanning istedet. Kan være det er helt skivebom for hva du liker :)

Lenke til kommentar

Trivsel er viktig opp til det punktet at jeg ikke har det vondt på jobb. I den jobben jeg har nå, har jeg det vanligvis komfortabelt nok, men jeg har også dager som ikke er så trivelige fordi jeg enten må stå oppreist eller gå fort fram og tilbake 7 timer i strekk ute i kulde og/eller regn, samtidig som jeg må svare kunder, som ikke alltid er like hyggelige, på de samme spørsmålene hundrevis av ganger. Jeg har ikke vurdert å slutte på grunn av det.

Trivsel blir for meg viktigere når jeg er ferdig med utdannelsen min og skal jobbe i 40 - 50 timer i uka hele året. Da jeg uansett vil ha en inntekt som jeg kan leve godt på, vil jeg kanskje i større grad vektlegge økt trivsel framfor økt lønn.

Lenke til kommentar

Trivsel er viktig for meg, har hatt nok kjipe jobber på siden av studiene til at jeg nå holder meg innenfor ting jeg kan like. Hvordan en kommer til å trives med medarbeidere og arbeidsgiver er jo vanskelig å si, men om du er positiv selv er somregel de rundt deg også det. Men jeg drar gjerne på en kjip jobb om jeg vet at det er økonomisk gunstig.

Altså for meg er det viktig å ha det fint på jobb til vanlig men jeg tar gjerne litt kjipere oppgaver om det er økonomisk gunstig/nødvendig.

Lønn spiller også en rolle, jeg hadde nok ikke gått for en jobb som virket kjekk om den var dårlig betalt, da kan fritiden plutselig bli veldig kjip...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...