Gå til innhold

På handletur i det sosialistiske paradiset Venezuela

Gjest Slettet+2534

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Joa, jeg bare mistenker at trådstarter for det første ikke henvender seg til venezueleanere i hovedsak, og at han også ville kalle feks AP-folk for "sosialister".

AtW

AP er sosialdemokrater, og sosialdemokrater kjører vel og på men en ganske høy grad av sosialistisk politikk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

...Det har aldri eksistert en kommunistisk stat. Det har eksistert mange som har kalt seg / kaller seg kommunistisk, men som er diktatur....

Alle stater opp gjennom historien som har forsøkt seg på kommunisme har som regel endt opp som brutale diktaturer. Jeg vet ikke med deg, men for meg så tyder det på at kommunisme er noe som hører hjemme på historiens søppelhaug. :)

Lenke til kommentar

Er det mange som ønsker seg et styresett som det som er i Venezuela? "Sosialisme" er jo et ganske bredt begrep, som brukes om så mangt.

AtW

Sosialistisk Venstreparti har jo tidligere sendt gratulasjoner til Chavez. Ellers så er det riktig at sosialisme kan være så mangt, men så langt jeg ser det så kjennetegnes sosialisme av til dels stor grad av statlig innblanding i økonomie. Nå kjører ikke Norge "Venezuela-style", men grunnen til at vi klarer oss bedre enn Venezuela er at her så skjønner til og med sosialistiske politikere at man ikke kan kjøre på med planøkonomi. :)

Ja, det er nok en av grunnene, en annen grunn er at politikerne skjønner at uregulert markedsøkonomi og ingen fordelingspoltikk heller ikke fungerer. Begge ytterpunktene virker til å være omtrent like virkelighetsfjerne i min øyne.

AtW

Lenke til kommentar

Joa, jeg bare mistenker at trådstarter for det første ikke henvender seg til venezueleanere i hovedsak, og at han også ville kalle feks AP-folk for "sosialister".

AtW

AP er sosialdemokrater, og sosialdemokrater kjører vel og på men en ganske høy grad av sosialistisk politikk?

Joda, men du er vel enig i at AP og venezuelas politikk er ganske forskjellig, så å vise til sistnevnte som et bevis på at "sosialisme ikke fungerer" er vel en i overkant bred påstand?

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sosialisme fungerer, så lenge den er basert på en viss grad av markedstenkning. Det vil si, jo lenger det sosialistiske samfunnet befinner fra målet, jo bedre går det. Når man begynner å nå Venezuelas nivå, går det galt. (Skjønt der som her, noen millioner tønner med olje om dagen gjør godt for magen.)

Men at noe fungerer er jo ikke det samme som at det er ønskelig. Både apartheid og islamisme er eksempler på systemer som "fungerer". Uten sammenligning med Ap eller andre norske partier...

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sosialisme fungerer, så lenge den er basert på en viss grad av markedstenkning. Det vil si, jo lenger det sosialistiske samfunnet befinner fra målet, jo bedre går det. Når man begynner å nå Venezuelas nivå, går det galt. (Skjønt der som her, noen millioner tønner med olje om dagen gjør godt for magen.)

Jeg vil jo personlig si man fint kan bytte ut "markedstenking" og sosialisme i den uttalelsen. Det fungerer dårligst når det er uregulert, og bedre når det er en god del mer regulert. Og det er jo også litt av poenget mitt, man kan like gjerne se vårt system som modifisert "markedstenking" som modofisert sosialisme.

AtW

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Joda, men du er vel enig i at AP og venezuelas politikk er ganske forskjellig, så å vise til sistnevnte som et bevis på at "sosialisme ikke fungerer" er vel en i overkant bred påstand?

AtW

Sosialisme fungerer ikke, det som fungerer bra er et fritt marked. Grunnen til at Norge ikke er i samme situasjon som Venezuela er at man her i landet tillater et fritt marked. Til forskjell fra sosialistene i Venezuela så skjønner selv SV her i landet at man ikke kan kjøre på med en planøkonomi i Sovjetisk stil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Men at noe fungerer er jo ikke det samme som at det er ønskelig. Både apartheid og islamisme er eksempler på systemer som "fungerer". Uten sammenligning med Ap eller andre norske partier...

Med andre ord: det som gjør at sosialisme 'fungerer' er kapitalisme? Det som gjør at Norge ikke er i samme båt som Venezuela og andre skakkjørte sosialiststater er at politikerne her tillater en rimelig høy grad av markedsøkonomi. Det er jo bare å se på hva som fungerer bra her i landet og hva som kjennetegner det, og så ser man på de tingene som fungerer dårlig eller sånn passe bra og hva som kjennetegner det.  :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Med andre ord: det som gjør at sosialisme 'fungerer' er kapitalisme? Det som gjør at Norge ikke er i samme båt som Venezuela og andre skakkjørte sosialiststater er at politikerne her tillater en rimelig høy grad av markedsøkonomi. Det er jo bare å se på hva som fungerer bra her i landet og hva som kjennetegner det, og så ser man på de tingene som fungerer dårlig eller sånn passe bra og hva som kjennetegner det.  :)

Noe av det som fungerer best i norge er forårsaket av inntektsutjevning og sosial stønad.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Noe av det som fungerer best i norge er forårsaket av inntektsutjevning og sosial stønad.

AtW

Du synes kanskje det fungerer, men jeg synes det er dyrt, ineffektivt, ikke bærekraftig og en umoralsk måte å drive utjevningspolitikk på.

Lenke til kommentar

AtW

Du synes kanskje det fungerer, men jeg synes det er dyrt, ineffektivt, ikke bærekraftig og en umoralsk måte å drive utjevningspolitikk på.

Du trenger ikke å forholde deg til det jeg synes, det er mye forskning som underbygger at det er betydelige positive effekter av jevnere inntekter.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Du trenger ikke å forholde deg til det jeg synes, det er mye forskning som underbygger at det er betydelige positive effekter av jevnere inntekter.

AtW

Mine skattepenger går til å finansiere disse tingene, derfor forholder jeg meg i aller største grad det.

Lenke til kommentar

AtW

Mine skattepenger går til å finansiere disse tingene, derfor forholder jeg meg i aller største grad det.

Dine skattepenger går til å finansiere hva jeg synes? Man kan vel kanskje argumentere for at de gjør det på ekstremt indirekte vis, men da favner man bredt.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Dine skattepenger går til å finansiere hva jeg synes? Man kan vel kanskje argumentere for at de gjør det på ekstremt indirekte vis, men da favner man bredt.

AtW

Mine skattepenger går til å finansiere sosialdemokratenes utjevningspolitikk, en politikk jeg er dypt uenig i; derfor bryr jeg meg. :)

Lenke til kommentar

AtW

Mine skattepenger går til å finansiere sosialdemokratenes utjevningspolitikk, en politikk jeg er dypt uenig i; derfor bryr jeg meg. :)

Det er jo greit nok, men det jeg sa var at du ikke trenger å forholde deg til det JEG synes, fordi det finnes ganske mye forskning på området.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er jo greit nok, men det jeg sa var at du ikke trenger å forholde deg til det JEG synes, fordi det finnes ganske mye forskning på området.

AtW

Jeg forsøker å forholde meg til det du skriver da du jo faktisk tar deg tid til å skrive i denne tråden. :)

Lenke til kommentar

AtW

Jeg forsøker å forholde meg til det du skriver da du jo faktisk tar deg tid til å skrive i denne tråden. :)

Ja, og for å få fram budskapet mitt enda klarere:

Dette er ikke noen enkel "jeg synes/du synes" sak der begge meninger er like bra, det finnes faktisk forskning på området, som gir oss kunnskaper om temaet, og hva som fungerer bra i praksis.

AtW

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...