Cdskuff Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Hei har nå kjøpt meg nye høyttaler og lurer på hvordan jeg skal koble på mine Nad 216 har 2 stykk og hadde tenkt en på hver i 4 ohm. men vet ikke helt hvordan jeg får de til og spille i 4 ohm isteden for 8. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Høyttalere kan du ikke velge om spiller i 8 eller 4 ohm. Selv om høyttaleren er merket 8 ohm, så er det en varierende motstand etter hvilket signal den får. Hvis forsterkeren er oppgitt å spill 100w ved 8 ohm, og 180w ved 4 ohm, så er ikke dette noe du får valgt, det er det forterkere gir når den har den gitt motstanden. For å brokoble NADene, så finn manualen og les nøye hvordan du gjør det der. Det kan variere fra forsterker til forsterker hvordan dette gjøres. Bare vær ops på hva høyttalerene tåler av watt. Det står oppgitt hvilke verdier de takler, som f.eks. 40-200w (300w peak). Da er det anbefalt å ha en forsterker som ligger mellom 40 og 200w. Peak er det de takler i korte øyeblikk. Hvis det brukes 300w over tid så vil spolene brenne opp, og høyttaler elementet blir ødelagt. Så les spesifikasjonene nøye på høyttaler og forsterker, og ikke overbelast høyttalerene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå