Toane Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Hei! Jeg skal begynne på NTNU etter sommerferien, og planen i dag er å bo på studentbolig. Da må jeg betale rundt 4000 til SiT hver måned. Det jeg da lurer på er om det ville vært smartere å kjøpe en bolig med to soverom slik at jeg da kunne bodd der selv, samtidig som jeg får inntekt fra en annen leietaker? Jeg har hørt om en som gjorde dette tidligere, og han fikk det til å gå rundt ettersom han også hadde leietakere. Jeg har også rundt 900000 i aksjer, og lurer på om det ville vært smart å investert dette i den eventuelle boligen? Jeg har heller ikke store planer om å bo i Trondheim etter studietiden, og lurer på om dette kan være et problem? Takk for svar! Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Hvor lenge skal du studere? Selveierbolig har 2.5% dok.avgift når du kjøper, og megler stikker som regel av med 70-100'000 i honorar ved salg. Det er kostnader som må tas med i regnestykket. I tillegg har du felleskostnader, mulig eiendomsskatt, vedlikehold osv... Møbler må kjøpes også. 4000 er billig bokostnad, men plassen du har å boltre deg på er begrenset. 2 Lenke til kommentar
Zash Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 På min leilighet går det ca 2000 per mnd i diverse regninger, og i underkant av 1000 i strøm. 1 000 000 i lån gir rundt 2500 i renter per mnd. Da er du allerede kommet opp i 5500 i mnd. En leilighet til 2 000 000 gir dokumentavgift på 50 000, og når du skal selge igjen går det fort nye 50-100 000. På 3 år har du da en utgift der på minst 300 000, evt på 5 år er det 430 000. Stipend+lån over samme periode er hennholdsvis 270 000 og 450 000 I tillegg kommer det andre utgifter: Du må innrede leiligheten, og den må vedligeholdes, og du må betale avdrag på lånet. Som du ser, blir det fort trangt økonomisk, da leien du får inn, skal dekke både avdraget på lånet, pluss det du skal leve for! 1 Lenke til kommentar
Toane Skrevet 10. april 2015 Forfatter Del Skrevet 10. april 2015 (endret) Takk for svar! Jeg skal studere i fem år, og som dere kanskje ser, så har jeg veldig lite peiling når det gjelder kjøp av bolig og egentlig alt som er relevant til det. En stor grunn til hvorfor jeg vurderer dette, er at jeg eventuelt ville endt opp med en grei ekstrainntekt etter noen år når boligen endelig var nedbetalt. Jeg er klar over at det er flere engangskostnader man må ta i betraktning. Men når disse er nedbetalt (tenker da på møbler f.eks), vil ikke alt gå ganske greit rundt? Jeg kunne vel eventuelt brukt litt av aksjene til å betale disse kostnadene? Hvis en leietaker betaler meg 5000 i måneden, samtidig som jeg får 9000 i måneden av lånekassen, skulle vel gjelda heller ikke bli et for stort problem? Men rent økonomisk, hvilke av disse tenker dere vil lønne seg etter kanskje 20 år?1. Betale rundt 4000 for leie hver måned i 5 år og beholde de forhåpentligvis stigende aksjene 2. Bruke aksjene, leieinntekt og studielån til å investere i bolig som eventuelt blir leid ut med to soverom Endret 10. april 2015 av Toane Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Hvis dette er første gang du studerer ville jeg helt klart ventet et semester eller to med å kjøpe. Fire års tidshorisont holder i utgangspunktet fint for å regne hjem et kjøp kontra leie, og etter et par semestre vet du med mye større sikkerhet om du kommer til å bli værende i Trondheim eller ikke. Mange bytter studie og studieby. Dessuten er det en fordel å ha bodd litt i byen fra før for å vite hvor du ønsker å kjøpe. Det sagt: Om du vet akkurat hvor du vil bo og er sikker på at du blir boende der i fem år så ville jeg definitivt solgt aksjene og kjøpt bolig. Jeg vil anta du klarer å finne en treroms da, men hør med banken hva de kan finansiere. 3 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Leieinntekter må du betale skatt av når du ikke bor der selv. Når det gjelder kostnader ved kjøp og salg så tilsvarer de omtrent 2,5-3 år med hybelleie alene. Legger du på kostnader til seng, sofa, komfyr, kjøleskap og annet nødvendig snakker vi nesten 3 års leie hos SiT... I mellomtiden skal du håndtere rentekostnader, fellesutgifter, eventuelt vedlikehold og endel annet. Når alternativet er 4000/mnd i leie vil du ikke gå i pluss, forutsatt at boligen ikke stiger i verdi. 1 Lenke til kommentar
Toane Skrevet 10. april 2015 Forfatter Del Skrevet 10. april 2015 Hvis dette er første gang du studerer ville jeg helt klart ventet et semester eller to med å kjøpe. Fire års tidshorisont holder i utgangspunktet fint for å regne hjem et kjøp kontra leie, og etter et par semestre vet du med mye større sikkerhet om du kommer til å bli værende i Trondheim eller ikke. Mange bytter studie og studieby. Dessuten er det en fordel å ha bodd litt i byen fra før for å vite hvor du ønsker å kjøpe. Det sagt: Om du vet akkurat hvor du vil bo og er sikker på at du blir boende der i fem år så ville jeg definitivt solgt aksjene og kjøpt bolig. Jeg vil anta du klarer å finne en treroms da, men hør med banken hva de kan finansiere. Takk for svar! Leieinntekter må du betale skatt av når du ikke bor der selv. Når det gjelder kostnader ved kjøp og salg så tilsvarer de omtrent 2,5-3 år med hybelleie alene. Legger du på kostnader til seng, sofa, komfyr, kjøleskap og annet nødvendig snakker vi nesten 3 års leie hos SiT... I mellomtiden skal du håndtere rentekostnader, fellesutgifter, eventuelt vedlikehold og endel annet. Når alternativet er 4000/mnd i leie vil du ikke gå i pluss, forutsatt at boligen ikke stiger i verdi. Takk for svar! Hvis jeg først skulle investert i en bolig hadde jeg ikke solgt den igjen, men heller beholdt den for stabil ekstrainntekt. Men hvor mye tenker du at jeg må betale hver måned i utgifter etter at engangskostnadene er betalt? Du har et poeng når du sammenligner kostnadene med SiT sin hybelleie, men samtidig vil jeg også få en inntekt på rundt 5000 fra en annen leietaker under hele denne perioden, noe som "nøytraliserer" utgiftene til en viss grad? Og hvis utgiftene blir veldig store, så kan jeg som sagt bruke aksjer som hjelp. Jeg tenker at det ikke ville vært for hardt å komme gjennom studietiden med dette lånet, og gevinsten når boligen er nedbetalt er jo ganske stor. Men samtidig så er jo spørsmålet om boligen ville endt opp med å gi meg større inntekt enn aksjene ville gjort i det lange løp. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Jeg har et lån på ca 1,85mill nå, og betaler ca 9000 i renter og avdrag. Tror det fordeler seg ca 4000 i avdrag og 5000 i rente. I tillegg kommer fellesutgifter på 3000, da inkludert 1000/1000 internett, varmtvann, oppvarming og andre bygningsrelaterte kostnader. Har du en lang horisont vil det som regel være lønnsomt å kjøpe bolig, da du får 27% rentefradrag på skatten. Tror ikke du vil få lov til å gå inn med aksjer som egenkapital når du er student, da du da har begrenset betjeningsevne av lånet, samt at du vil stå i en likviditetsskvis ved eventuelt børskrakk. Så må du alltid ta høyde for at du ikke til enhver tid har leieboer, så du må ha økonomi til å dekke alle kostnader i begrensede perioder. Men det er alltid ekstra kos å eie egen kåk, da man er herre i eget hus, kan male og ordne som man vil, og plassen garantert er større enn i en liten hybel. Får man forresten noen 3-roms i Trondheim til 2mill i nærheten av studiested? 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Kva avkastning har du på aksjane som du har i dag? Det er denne avkastninga som du må samanlikne med forventa verdistigning av ein eigendom. I utganspunktet så er det liten forskjell på å betale 4000 kr i husleige til studentsamskipnaden for å leige bolig, og det å betale 4000 kr i månaden i form av renter og avgifter til henholdsvis banken og staten. 2 Lenke til kommentar
Toane Skrevet 10. april 2015 Forfatter Del Skrevet 10. april 2015 Jeg har et lån på ca 1,85mill nå, og betaler ca 9000 i renter og avdrag. Tror det fordeler seg ca 4000 i avdrag og 5000 i rente. I tillegg kommer fellesutgifter på 3000, da inkludert 1000/1000 internett, varmtvann, oppvarming og andre bygningsrelaterte kostnader. Har du en lang horisont vil det som regel være lønnsomt å kjøpe bolig, da du får 27% rentefradrag på skatten. Tror ikke du vil få lov til å gå inn med aksjer som egenkapital når du er student, da du da har begrenset betjeningsevne av lånet, samt at du vil stå i en likviditetsskvis ved eventuelt børskrakk. Så må du alltid ta høyde for at du ikke til enhver tid har leieboer, så du må ha økonomi til å dekke alle kostnader i begrensede perioder. Men det er alltid ekstra kos å eie egen kåk, da man er herre i eget hus, kan male og ordne som man vil, og plassen garantert er større enn i en liten hybel. Får man forresten noen 3-roms i Trondheim til 2mill i nærheten av studiested? Takk for svar! Etter det jeg har sjekket, så må jeg dessverre opp i minst 3 millioner for en leilighet med 3 soverom. Hvis det har noe å si, så har jeg også et hus på en stor tomt på Nærbø som er verdt rundt 7 millioner, slik at banken kan få litt sikkerhet ut fra det. Huset står på mitt navn, men det er ikke jeg som får inntekter eller betaler utgifter for huset i dag, slik at disse inntektene ikke kan bli brukt for ny bolig. Kva avkastning har du på aksjane som du har i dag? Det er denne avkastninga som du må samanlikne med forventa verdistigning av ein eigendom. I utganspunktet så er det liten forskjell på å betale 4000 kr i husleige til studentsamskipnaden for å leige bolig, og det å betale 4000 kr i månaden i form av renter og avgifter til henholdsvis banken og staten. Det er egentlig et fond hos Skagen og DNB. Og hvis jeg ikke husker helt feil, så har de økt 180000 på 6 år. Du har et godt poeng! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Kva avkastning har du på aksjane som du har i dag? Det er denne avkastninga som du må samanlikne med forventa verdistigning av ein eigendom. Strengt tatt ikke. Det er den forventede avkastningen i fremtiden som må sammenlignes, ikke historisk avkastning... 2 Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 (endret) Et spørsmål som er relatert til TS sitt spørsmål. Det er jo sånn at hvis man leier ut mer enn 50% av boligen man bor i så må man skatte for gevinsten. Hvis man da kjøper en typisk leilighet, med tre soverom. Du får inn to leietakere, og dere deler kjøkken, bad og sannsynligvis stue. Må du da skatte på leieinntektene? Motsatt er det vel skattefritt hvis du har én leietaker, så lenge du har det største soverommet, og dere deler resten av leiligheten..? (Blir veldig flisespikkete dette her, men regler er vel regler) Endret 12. april 2015 av Jakoozie 1 Lenke til kommentar
SilvioBerlusconi Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Et spørsmål som er relatert til TS sitt spørsmål. Det er jo sånn at hvis man leier ut mer enn 50% av boligen man bor i så må man skatte for gevinsten. Hvis man da kjøper en typisk leilighet, med tre soverom. Du får inn to leietakere, og dere deler kjøkken, bad og sannsynligvis stue. Må du da skatte på leieinntektene? Motsatt er det vel skattefritt hvis du har én leietaker, så lenge du har det største soverommet, og dere deler resten av leiligheten..? (Blir veldig flisespikkete dette her, men regler er vel regler) Lurer på det samme! Lenke til kommentar
BareGjest Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Dersom du kjøper borettslagsleilighet så slipper du endel kostnader knyttet til selve kjøpet. TOBB har endel leiligheter på bla møllenberg, og da slipper du unna 2.5 % i dokumentavgift ved kjøp. Tror du også gjør lurt i å sondere markedet litt på finn.no. Skal du ha en 3-roms i Trondheim sentrum så tror jeg du skal være heldig om du finner noe under 2 mill. Ei jeg kjenner kjøpte nettopp en 45kvm stor to-roms selveier på Lademoen for 2 blank. Husk også at månedlige utgifter på en slik leilighet fort blir rundt 2-4000,- uansett om det er selveier, andel eller borettslag. Så litt avhengig av de månedlige utgiftene på selve leiligheten så kan det fort hende at du blir nødt til å betjene selve lånet selv. Jeg hadde forsøkt å leie det første semesteret. Da får du anledning til å bli kjent med byen, gått litt på ulike visninger, samt sett på muligheten for å finne deg jobb ved siden av studiet. Lenke til kommentar
Rankiz Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Et spørsmål som er relatert til TS sitt spørsmål. Det er jo sånn at hvis man leier ut mer enn 50% av boligen man bor i så må man skatte for gevinsten. Hvis man da kjøper en typisk leilighet, med tre soverom. Du får inn to leietakere, og dere deler kjøkken, bad og sannsynligvis stue. Må du da skatte på leieinntektene? Motsatt er det vel skattefritt hvis du har én leietaker, så lenge du har det største soverommet, og dere deler resten av leiligheten..? (Blir veldig flisespikkete dette her, men regler er vel regler) Lurer på det samme! Da må vi tolke lovteksten. Skattelovens § 7-1 sier at utleieinntektene fra egen bolig ikke er skattepliktig når "eier benytter minst halvparten av boligen til egen bruk, regnet etter utleieverdien". Hvis du da har en leilighet med 3 soverom, der ditt eget soverom samt fellesareal er større enn de to soverommene du leier ut, så vil det være skattefritt. 1 Lenke til kommentar
SilvioBerlusconi Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Et spørsmål som er relatert til TS sitt spørsmål. Det er jo sånn at hvis man leier ut mer enn 50% av boligen man bor i så må man skatte for gevinsten. Hvis man da kjøper en typisk leilighet, med tre soverom. Du får inn to leietakere, og dere deler kjøkken, bad og sannsynligvis stue. Må du da skatte på leieinntektene? Motsatt er det vel skattefritt hvis du har én leietaker, så lenge du har det største soverommet, og dere deler resten av leiligheten..? (Blir veldig flisespikkete dette her, men regler er vel regler) Lurer på det samme! Da må vi tolke lovteksten. Skattelovens § 7-1 sier at utleieinntektene fra egen bolig ikke er skattepliktig når "eier benytter minst halvparten av boligen til egen bruk, regnet etter utleieverdien". Hvis du da har en leilighet med 3 soverom, der ditt eget soverom samt fellesareal er større enn de to soverommene du leier ut, så vil det være skattefritt. Herlig! Takker! Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 (endret) Da må vi tolke lovteksten. Skattelovens § 7-1 sier at utleieinntektene fra egen bolig ikke er skattepliktig når "eier benytter minst halvparten av boligen til egen bruk, regnet etter utleieverdien". Hvis du da har en leilighet med 3 soverom, der ditt eget soverom samt fellesareal er større enn de to soverommene du leier ut, så vil det være skattefritt. Ok. Det er jo vanlig at fellesarealene (stue, kjøkken og bad m.m) brukes av alle tre i det scenarioet jeg skisserte. Så på en måte bruker du bare 1/3 av leiligheten, ikke 1/2. Men, som du sier, lovteksten skal nok tolkes slik at det avgjørende er hvor stor del av leiligheten du leier ut, ikke hvor stor del du selv bruker, og selv om leietakerne bruker fellesarealene så leier du jo ikke ut disse. Jeg tror denne tolkningen er korrekt, men er det noen som mener noe annet? Endret 13. april 2015 av Jakoozie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå