fleur Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Jeg har et rosa etui til mobilen og når jeg tar bilder med blitz blir det et ganske kraftig rosaskjær over bilene som forvsinner når jeg tar telefonen ut av coveret. Noen som har opplevd det samme? Jeg må tydeligvis bytte cover, men hvilken farge er trygt? Dette var på en Sony Xperia Z2 tlf. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Sort er trygg med blits. Alle andre farger vil gi gjenskinn, også hvitt. Lenke til kommentar
fleur Skrevet 10. april 2015 Forfatter Del Skrevet 10. april 2015 (endret) Takk, hva med sort med mønster i en farge da? Må det være ensfarget? Kollegaen min har nemlig hvit med noe rosa mønster og hun har ikke dette problemet på sin Nexus Endret 10. april 2015 av fleur Lenke til kommentar
ozone Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Når du tar bilde med mobil, holder du gjerne bare én meter fra ansiktet til personen. Da vil den rosa fargen fra dekselet klart være en del av lyset som treffer ansiktet. 'Problemet' vil bli verre jo mindre lys det ellers er i rommet, for da er jo alt lyset som belyser motivet komme fra blitsen og reflektert lys fra dekselet, og ingenting fra omgivelsene. Lenke til kommentar
fleur Skrevet 10. april 2015 Forfatter Del Skrevet 10. april 2015 Når du tar bilde med mobil, holder du gjerne bare én meter fra ansiktet til personen. Da vil den rosa fargen fra dekselet klart være en del av lyset som treffer ansiktet. 'Problemet' vil bli verre jo mindre lys det ellers er i rommet, for da er jo alt lyset som belyser motivet komme fra blitsen og reflektert lys fra dekselet, og ingenting fra omgivelsene. Vil du ikke da få "svartskjær" om dekselet er svart? Lenke til kommentar
dlfluke Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Fruen har en z2 og måtte gi opp deksler akkurat pga dette problemet. Hun prøvde også svart deksel, men fikk gjenskinn da også. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Det kan være verdt eit forsøk å ta av dekselet og ved hjelp av f.eks. ein svart sprittusj farge baksida og innsida av holet der kamerelinsa ligger. På enkelte deksel så vil det danne seg ein "tunnel" i plasten som stikker en millimeter ut foran linsa, fargen frå dekselet kan då i enkelte tilfeller gi gjenskinn som kameraet fanger opp. Ei anna løysning dersom dette ikkje fungerer vil være å utvide kameralinseholet slik at det blir litt større. Dersom du unasett ikkje kan bruke dekselet lenger så har du i alle fall ingenting å tape på å prøve å farge plasten rundt kameralinsa, eventuelt bore eit litt større kamerahol i dekselet. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Når du tar bilde med mobil, holder du gjerne bare én meter fra ansiktet til personen. Da vil den rosa fargen fra dekselet klart være en del av lyset som treffer ansiktet. 'Problemet' vil bli verre jo mindre lys det ellers er i rommet, for da er jo alt lyset som belyser motivet komme fra blitsen og reflektert lys fra dekselet, og ingenting fra omgivelsene. Vil du ikke da få "svartskjær" om dekselet er svart? Nei, men fravær av reflektert lys. På samme måte som mørket er fravær av lys Lenke til kommentar
fleur Skrevet 10. april 2015 Forfatter Del Skrevet 10. april 2015 Så dere anbefaler et sort etui altså? Noen som har prøvd med Z2 og sort etui? Lenke til kommentar
ozone Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Jeg ville brukt hvitt deksel for å få mest mulig lys på motivet, og lys fra så stor flate som mulig! Lys fra et lite punkt (blitsen) gir grellt lys og tydeligst skygger. En 'stor' reflekterende flate hjelper mye på det! Lenke til kommentar
fleur Skrevet 10. april 2015 Forfatter Del Skrevet 10. april 2015 Ok så noen anbefaler hvitt og andre fraråder det, nå blir jeg litt forvirret her 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 vi vil jo ha mest mulig lys, og så spredt og jevnt som mulig. Det er bare veldig farget lys som er dumt. Lenke til kommentar
fleur Skrevet 10. april 2015 Forfatter Del Skrevet 10. april 2015 (endret) Ok da får jeg prøve å kjøpe et hvitt deksel da Endret 10. april 2015 av fleur Lenke til kommentar
teitur Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Jeg ville ikke brukt hvitt deksel hvis fargeskjæret kommer av blitslys som kommer inn mellom telefonen og dekselet. Da vil bildene bli blasse. Lenke til kommentar
fleur Skrevet 10. april 2015 Forfatter Del Skrevet 10. april 2015 Så egentlig burde man ikke ha deksel i det hele tatt? Lenke til kommentar
fleur Skrevet 11. april 2015 Forfatter Del Skrevet 11. april 2015 Det kan være verdt eit forsøk å ta av dekselet og ved hjelp av f.eks. ein svart sprittusj farge baksida og innsida av holet der kamerelinsa ligger. På enkelte deksel så vil det danne seg ein "tunnel" i plasten som stikker en millimeter ut foran linsa, fargen frå dekselet kan då i enkelte tilfeller gi gjenskinn som kameraet fanger opp. Ei anna løysning dersom dette ikkje fungerer vil være å utvide kameralinseholet slik at det blir litt større. Dersom du unasett ikkje kan bruke dekselet lenger så har du i alle fall ingenting å tape på å prøve å farge plasten rundt kameralinsa, eventuelt bore eit litt større kamerahol i dekselet. Prøvde det, resultatet ble bedre, men det ble istedet et hvitaktig gjenskinn i bunnen av bildene istedetfor rosa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå