Gå til innhold

Drift av datasystemer på HiST

nibelung

Anbefalte innlegg

Hei

Har søkt driftslinja på HiST nå til høsten og lurte i den anledning på om noen kan dele litt erfaringer om hvordan det er å studere informatikk/jobbe i IT-bransjen?

Jeg har holdt på litt med webdesign (mest front-end) på videregående og tatt noen kurs på nett for PHP og JS på W3Schools, og Codecademy. Jeg med andre ord har lite erfaring med både programmering og koding. 

Jeg har også søkt informatikk på NTNU, men der virker det som de legger mer vekt på programmering og utvikling. 

Karrieremessig, ser jeg for meg en jobb med arbeidsoppgaver som innebærer vedlikehold av nettverk, bygging, reparasjon og installasjon av datamaskiner/servere, og generell techsupport-oppgaver som å installere programvare osv. Gjerne webutvikling også.

Med det legger jeg igjen noen spørsmål jeg håper jeg kan få svar på:

1. Er markedet snevert for driftere? Vet IKT-linja fra VGS har en lærlingløp for drift.

2. Er det mye vekt på matematikk og programmering på driftslinja hos HiST?

3. Er det mye gruppearbeid der man må være på skolen til langt ut på kvelden? Har planer om å pendle fram og tilbake til skolen.

Endret av nibelung
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gikk selv på dataingeniørstudiet på HiST, så jeg har noe kjennskap til studiet du skriver om.

2: Det er svært lite matematikk, det eneste matematikken de har, er i form av økonomi. Du har Visual Basic programmering, (de har fjernet javaprogrammering da det var høy stryk prosent).

3: Jeg har sjelden gjort det bortsett fra 3.tredje året da jeg skrev bacheloroppgave.

Endret av DoitNow
Lenke til kommentar
3: Jeg har sjelden gjort det bortsett fra 3.tredje året da jeg skrev bacheloroppgave.

Hei og takk for svar, DoitNow. Det var betryggende å høre.

Foregikk eksamen i programmeringsemnene på papir, forresten?

Endret av nibelung
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar, DoitNow. Det var betryggende å høre.

Foregikk eksamen i programmeringsemnene på papir, forresten?

Alle eksamene foregikk på papir.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ikke alle eksamene på drift av datasystemer er på papir, det er noen på nett, og det er hvert fall en som går over to dager, altså hjemmeeksamen. Det er svært lite vekt på matematikk, og det er vel totalt 15 sp med programmering i Visual Basic. Det er lett å få seg jobb etter man har gått ferdig studiet, så det er ikke noe problem. Hele studiet er omtrent lagt opp til gruppearbeid, men det går fint an å samarbeide over nett, selv om det kan være en fordel å være på skolen ved noen tilfeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...