Not Impressed Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Skal begynne på en oppgave hvor jeg skal lagre flere objekter (hus, person, bil, båt, etc) til fil og senere hente de ut igjen. Kunne legge til flere biler til en person, båter til person, fjerne enkelt bil fra person, etc. Skal derimot kunne søke opp historikk senere så de kan ikke slettes helt. Tanken har gått rundt å bruke HashMap og LinkedList, men så dukket tanken opp om det er best å bruke objekt eller variabel (for person, bil, osv) når dette skal lagres, hentes frem, osv. Hva som er mest effektivt og enkelt. Knotete spørsmål, men håper dere forstår. Lurer på hva dere tenker om dette? Lenke til kommentar
quantum Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Tenker at det var et knotete spørsmål, ja. Ofte er det sånn når man ikke helt forstår spørsmålet selv. Og når man endelig har formulert det forståelig nok til å spørre noen andre, så går det ofte opp et lys og så behøver man ikke spørre. Merkelige greier ... Det er også ofte sånn at oppgaveteksten er litt avgjørende for hvilken løsning som er best. Hva står der, montro? For min del skjønner jeg ikke hva du mener med at du skal velge mellom objekt og variabel. Tenker du på å serialisere en objektinstans, vs. å skrive variabelverdiene i instansen hver for seg til en kommaseparert fil? 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 (endret) Kan du bruke en database? edit: Lite sansynlig, når jeg tenker meg om. Spørsmålet er om det er enklest å lagre datene i et egendefinert tekstformat, eller bruke xml eller json. Endret 10. april 2015 av tomsi42 1 Lenke til kommentar
Joachim Hansen Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 <personer> <person name="per"> <biler> <bil> ... <bil/> <bil> ... <bil/> < biler/> <båter> <båt> ... <båt> <båter/> <boliger> <bolig> ... <bolig> <boliger/> <person/> <personer/> Du kan bruke Dom til å skrive xml og travarsere nodestrukturen for å kunne inserte inn i datastrukturen din. Kanskje du kan ha et atributt som bestemmer om noden din ikke skal displayes til vanlig (bare vises når brukeren vil se alle data (i tilegg til de som er "fjernet")). Husk at lister eller vektorer ikke er begrenset til å bare holde på primitive verdier (int, char osv), for de kan også holde på objektene dine Lykke til Lenke til kommentar
Not Impressed Skrevet 13. april 2015 Forfatter Del Skrevet 13. april 2015 Vi har ikke lov til å bruke noe annet enn Java. Jeg skal ta opp tipsene deres med gruppa og så kan jeg senere si hva vi havner på Lenke til kommentar
Piquet Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 (endret) Hvis du vil ha lettest mulig burde du implementere Serializable. Da har du en Datastruktur du lagrer.(objekt/oppbygning av objekter). Når det gjelder historikk så kan du alltids ha et felt for når bilene/båtene(objektene) ikke skal være i systemet. f.eks. sluttdato eller utleveringsdato e.l. Når du skriver søkefunksjonen din så trenger du bare ta en liten if om sluttdato == null e.l. Endret 19. april 2015 av Piquet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå