Gå til innhold

"The BIOS is not installed" problem!

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et lite problem! :grine:

I oppstarten får jeg beskjeded "the bios is not installed"....PC'en starter opp og alt det der...Det har vært sånn lenge...Det som er plagsomt er at PC'en ikke slår seg av uten at jeg trykker på on/off knappen etter jeg har tatt på "shut down" i windows...Har hatt dette problemet lenge, og lurer på om det kan ha noen sammenheng med at BIOS'en ikke er innstallert...Får heller ikke innstallert chipset-driverne uten å få blåskjerm og må stille tilbake til siste fungerende konfigurasjon...Noen som vet hva som er galt, og hva som må gjøres?? :shrug:

Mvh Tomzern :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det slags hovedkort du sitter med?

Når maskinen booter/starter opp så trykker du på F1/Del for å komme inn i BIOS'en. Derfra skal det kunne gå an å laste "Default Settings". Som også er nevnt så kan du ta ut batteriet, en rund blank dings som ligner litt på et gammelt krone stykke.

Hvist du enda får problemer med å installere drivere for hovedkortet og/eller andre komponenter foreslår jeg at du tar ut alt "ekstra" ustyr som lydkort, netverkskort etc for å eliminere evt feil som du kan ha på komponentene.

F.eks. fjern alt og installer drivere, hvist det funker så legger du til lyd kortet og installerer driverne til det osv.

Det som også kan være greit er å oppgradere til nyeste versjon av BIOS'en som du bruker. Dette gjør du ved å "Flashe" BIOS'en, skal være en guide en stans på forumet tror jeg. Evt, Flash BIOS'en til versjonen under den du har.

Håper det hjelper på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...