ahil90 Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Bor i en kommune litt utpå landet. Jeg er utdanna barne- ungdomsarbeider. Her er det både kommunal og privat barnehage. I den private jobba jeg litt som vikar. Nesten alle der har ingen utdanning. Etter et par uker kom første lønning. Da fikk jeg mindre i lønn enn en som ikke har utdanning. Da spørsmålet ble sendt til daglig leder, gikk det et par dager før hu ringte opp igjen. Da var jobben ikke min lengre. En lærling ble ansatt i steden for meg. En person uten utdanning er nå blitt ansatt i 100% stilling. Uten at denne ble lyst ut. På skolen og den kommunale barnehagen blir folk ansatt uten at jobben blir lyst ut. Lærerstilinger og assistent stillinger holder kommunen igjen på., helt mot slutten sånn at di slipper å ansette utdanna folk. Så sparer di penger. Er det lov å drive sånn som dette ? Blir litt vanskelig for folk med utdanning å få jobb i sånne kommuner. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Private arbeidsgivera har ganske frie tøylar til å ansatte kven dei vil, også utan utlysning. Unntaka er at ein ikkje har lov til å diskriminere etter diskirimineringslova, og i dei tilfella der der det er fastsatte kvalifikasjonskrav. For barnehager så er det vell eit krav om at det skal være ansatt ein pedagogisk ansvarlig, men når ein har ein slik person så er det ikkje noke krav om å tilknytte seg fleire. Når det gjelder stillingar i offentlig sektor så må dei forholde seg til det ulovfesta kvalifikasjonsprinsippet, dette betyr enkelt å greit at ein må ansette den søkaren som er best kvalifisert til å utføre arbeidsoppgåvene. Dette innebærer ofte at stillinga også må offentlig utlysast sidan det er vanskelig å vise til at kvalifikasjonsprinsippet er oppfylt dersom ein ikkje har forsøkt å finne kvalifiserte arbeidssøkarar til stillinga. Unntaket er stillingar der ansatte har forinnsrett på stillinga gjennom lov eller avtale. Kvalifikasjonsprinsippet gjer også at ein i det offentlege ikkje kan ignorere ein søkar med begrunnelsen om at ein er overkvalifisert for stillinga. No skal det også være nemnt at formell kompetanse ikkje er det einaste som teller mot kvalifikasjonsprinsippet sjølv om det skal være tungtvegande, personlege eigenskapar vil også kunne bli lagt til grunn. I ditt tilfelle så ville eg fyrst sjekka opp formalitetane rundt arbeidsforholdet ditt i den private barnehagen. Kva arbeidsavtale hadde du som vikar? Korleis blei arbeidsforholdet oppløyst? Ein arbeidsavtale (også muntlig) forplikter begge partane, så dersom det er snakk om ein usaklig oppsigelse så kan det være grunnlag for å kreve jobben tilbake, evt. erstatning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå