tHz Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Henrik2k skrev (På 10.4.2015 den 10.17): Jeg er en utdannet mann og forstår mer om kosthold enn jeg vil si 99,9% av folk. Atkins og andre kvasi mirakelkurer er for lettpåvirkelig sinn uten evne til kritisk tankegang.... ikke tro på alt du leser og hører... så skal du se du gjør gode grep i livet. Atkins er ikke en kvasi mirakelkur (det har du fått fra tabloidpressen). Atkins er en helt greit forklart livstilsdiett støttet av forskning originalt tiltenkt de med hjerte og kar-sykdommer. 99.9% av folk skjønner at sukker ikke er det beste du kan få i deg. Så jeg tror du tar feil om ditt kunnskapsnivå. Men det er vel liten vits i å diskutere med deg. Du har bestemt deg for hva du mener uten ønske om mer informasjon om temaet. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 (endret) tHz skrev (På 10.4.2015 den 10.23): Henrik2k skrev (På 10.4.2015 den 10.17): Jeg er en utdannet mann og forstår mer om kosthold enn jeg vil si 99,9% av folk. Atkins og andre kvasi mirakelkurer er for lettpåvirkelig sinn uten evne til kritisk tankegang.... ikke tro på alt du leser og hører... så skal du se du gjør gode grep i livet. Atkins er ikke en kvasi mirakelkur (det har du fått fra tabloidpressen). Atkins er en helt greit forklart livstilsdiett støttet av forskning originalt tiltenkt de med hjerte og kar-sykdommer. 99.9% av folk skjønner at sukker ikke er det beste du kan få i deg. Så jeg tror du tar feil om ditt kunnskapsnivå. Men det er vel liten vits i å diskutere med deg. Du har bestemt deg for hva du mener uten ønske om mer informasjon om temaet. Da bør de med hjerte- og eller karsykdommer lese Atkinsboka... ikke vanlige folk. Mitt kunnskapsnivå ligger langt over folk flest på alle områder. Men for all del, gå på lavkarbo du, og gjerne putt barna dine på labkarbo fra fødsel av også. #healthy Endret 10. april 2015 av Henrik2k Lenke til kommentar
tHz Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Henrik2k skrev (På 10.4.2015 den 10.15): Ja, de dumme i verden klarer selv ikke de enkleste oppgaver..... unntak finnes selvfølgelig. Har du fått med deg det som skjer på forskningsfronten angående mat og opptak av næringstoffer i de siste årene? Har du lest om kosthold på Linus Paulings institute? enkelt? Nei, du mener kosthold er enkelt fordi du er totalt uvitende om temaet. Empty can rattles the most... Lenke til kommentar
tHz Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Henrik2k skrev (På 10.4.2015 den 10.31): Da bør de med hjerte- og eller karsykdommer lese Atkinsboka... ikke vanlige folk. Mitt kunnskapsnivå ligger langt over folk flest på alle områder. Men for all del, gå på lavkarbo du, og gjerne putt barna dine på labkarbo fra fødsel av også. #healthy Lol! Ditt kunnskapsnivå ligger LANG over folk flest?! på ALLE områder?! Det er så bra med folk som føler de må si sånt. Da har det virkelig tyngde. Om du hadde fått deg litt kunnskap om atkins så hadde du vist at man ikke setter barn på lavkarbo fra fødsel av. Du hadde også vist at man heller ikke setter vanlige folk på en slik diett. Hvis man leser boka så forstår man faktisk hva det handler om, Helt uten fordommer og tull fra media og "kunnskapsrike" folk som deg. Jeg har ikke noe ønske om å gå på lavkarbo selv. Men jeg liker å tilegne meg kunnskap, så jeg leste boka for å forstå mer. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 tHz skrev (På 10.4.2015 den 10.43): Henrik2k skrev (På 10.4.2015 den 10.31): Da bør de med hjerte- og eller karsykdommer lese Atkinsboka... ikke vanlige folk. Mitt kunnskapsnivå ligger langt over folk flest på alle områder. Men for all del, gå på lavkarbo du, og gjerne putt barna dine på labkarbo fra fødsel av også. #healthy Lol! Ditt kunnskapsnivå ligger LANG over folk flest?! på ALLE områder?! Det er så bra med folk som føler de må si sånt. Da har det virkelig tyngde. Om du hadde fått deg litt kunnskap om atkins så hadde du vist at man ikke setter barn på lavkarbo fra fødsel av. Du hadde også vist at man heller ikke setter vanlige folk på en slik diett. Hvis man leser boka så forstår man faktisk hva det handler om, Helt uten fordommer og tull fra media og "kunnskapsrike" folk som deg. Jeg har ikke noe ønske om å gå på lavkarbo selv. Men jeg liker å tilegne meg kunnskap, så jeg leste boka for å forstå mer. Jeg kan alt om lavkarbo og behøver ikke lese det jeg allerede kan i enda en "lavkarbo bok".... det finnes ca en million av dem. Atkins eller ikke... . Lenke til kommentar
tHz Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Henrik2k skrev (På 10.4.2015 den 10.48): Jeg kan alt om lavkarbo og behøver ikke lese det jeg allerede kan i enda en "lavkarbo bok".... det finnes ca en million av dem. Atkins eller ikke... . Jeg kan tro at du faktisk innbiller deg at du kan noe. Men hjelpes så kunnskapsløs du virker å være. Stort sett alle som er bastant på et tema mangler kunnskap og/eller perspektiv. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 tHz skrev (På 10.4.2015 den 10.58): Henrik2k skrev (På 10.4.2015 den 10.48): Jeg kan alt om lavkarbo og behøver ikke lese det jeg allerede kan i enda en "lavkarbo bok".... det finnes ca en million av dem. Atkins eller ikke... . Jeg kan tro at du faktisk innbiller deg at du kan noe. Men hjelpes så kunnskapsløs du virker å være. Stort sett alle som er bastant på et tema mangler kunnskap og/eller perspektiv. du høres nesten religiøs ut.... minner meg om når religiøse mennesker "er så fortvilet over at ingen andre enn DEM har "SKJØNT DET"......." Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 tHz skrev (På 10.4.2015 den 10.43): Henrik2k skrev (På 10.4.2015 den 10.31): Da bør de med hjerte- og eller karsykdommer lese Atkinsboka... ikke vanlige folk. Mitt kunnskapsnivå ligger langt over folk flest på alle områder. Men for all del, gå på lavkarbo du, og gjerne putt barna dine på labkarbo fra fødsel av også. #healthy Lol! Ditt kunnskapsnivå ligger LANG over folk flest?! på ALLE områder?! Det er så bra med folk som føler de må si sånt. Da har det virkelig tyngde. Om du hadde fått deg litt kunnskap om atkins så hadde du vist at man ikke setter barn på lavkarbo fra fødsel av. Du hadde også vist at man heller ikke setter vanlige folk på en slik diett. Hvis man leser boka så forstår man faktisk hva det handler om, Helt uten fordommer og tull fra media og "kunnskapsrike" folk som deg. Jeg har ikke noe ønske om å gå på lavkarbo selv. Men jeg liker å tilegne meg kunnskap, så jeg leste boka for å forstå mer. Så dietten er ikke egnet for unge, eller vanlige folk. Samt gravide og ammende. Hvorfor ikke? Lenke til kommentar
tHz Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Henrik2k skrev (På 10.4.2015 den 10.59): du høres nesten religiøs ut.... minner meg om når religiøse mennesker "er så fortvilet over at ingen andre enn DEM har "SKJØNT DET"......." Fakta og forskning er i andre enden av spekteret for religion. Lavkarbo er ikke noe for meg, men jeg liker å ha kunnskapen uansett. Spis sukker du. Som du jo faktisk skrev er det sunneste du kan få i deg. Så kan du _tro_ hva du vil om lavkarbo. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 tHz skrev (På 10.4.2015 den 11.06): Henrik2k skrev (På 10.4.2015 den 10.59): du høres nesten religiøs ut.... minner meg om når religiøse mennesker "er så fortvilet over at ingen andre enn DEM har "SKJØNT DET"......." Fakta og forskning er i andre enden av spekteret for religion. Lavkarbo er ikke noe for meg, men jeg liker å ha kunnskapen uansett. Spis sukker du. Som du jo faktisk skrev er det sunneste du kan få i deg. Så kan du _tro_ hva du vil om lavkarbo. Og jeg gjentar meg selv: "Spis litt av hvert og ingen ekstrem over- eller undervekt av noen av næringsgruppene, det er den eneste riktige måten å leve livet på." Finn en forsker som sier imot meg. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Hva med han her? http://espenrostrup.com Lenke til kommentar
tHz Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Henrik2k skrev (På 10.4.2015 den 11.08): Og jeg gjentar meg selv: "Spis litt av hvert og ingen ekstrem over- eller undervekt av noen av næringsgruppene, det er den eneste riktige måten å leve livet på." Finn en forsker som sier imot meg. Det kunne jeg gjort. Men jeg ser ikke poenget. Du baserer deg ikke på forskning men på utsagn. For det første er det ikke min jobb å finne forskning som motsier dine utsagt, og for det andre ville forskning neppe ha påvirkning på deg. Da du liker å mene ting uten å backe det opp med hverken fakta eller forskning. Du vil faktisk at andre skal lete opp forskning relatert til dine utsagn. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 PL610 skrev (På 10.4.2015 den 11.11): Hva med han her? http://espenrostrup.com inntil 20% over/underbalanse innen noen få nærgingsgrupper er ingen EKSTREM grad.... så han er helt enig med meg. Lenke til kommentar
tHz Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Gypsy skrev (På 10.4.2015 den 11.05): Så dietten er ikke egnet for unge, eller vanlige folk. Samt gravide og ammende. Hvorfor ikke? Ketogen diett er i den litt ekstreme enden av skalaen. Dette er som tidligere nevnt en diett som ble utviklet for å hjelpe folk med hjerte- og kar-sykdommer. Den fungerte overraskende bra men det er ikke ment for de som trenger å ta av seg 4 kilo. Har man insulinresistens, er overvektig opp mot eller over fedme eller er nært å få diabetes så kan ketogen diett være meget bra for helsa. Det er viktig å påpeke at ketogen diett og lavkarbo ikke er identisk. Lavkarbo er en sekkebegrep som brukes på alt fra å kutte sukker i kostholdet til å leve på en ketogen diett. Det forvirrer mange. Å begrense rafinert sukker og andre hurtige karbohydrater kan derimot være bra for stort sett alle. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 En blogger? Jaja, quoter fra bloggen hans:•Jeg er ikke av den oppfatning av at alle skal eller bør spise et lavkarbo-kosthold.•Jeg ser klare helsemessige gevinster av å redusere på det daglige inntaket av sukker og raske karbohydrater.•Jeg mener at grønnsaker, også rotgrønnsaker, er dokumentert sunt og må være en vesentlig bestanddel av kostholdet vårt.•Jeg mener at fullkornprodukter kan være en del av et sunt og naturlig kosthold hos de fleste, særlig dem som er slanke, aktive og metabolsk friske.•Jeg mener at moderate mengder frukt også er del av et sunt kosthold.•Jeg mener fisk, nøtter og olivenolje bør være ingredienser i et sunt kosthold.•Et variert kosthold er et sunt kosthold. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Med redusert mengde raske karbohydrater. Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 (endret) Ernæringvitenskap er en tung naturvitenskapelig fag på lik linje med andre disipler. Samtidig er denne relative unge vitenskapen der hvor det mest blir akseptert synsing. Jeg savner mer ydmykhet fra flere personer her. Et ketogent kosthold gir ingen metabolsk fordel sammenlignet med lavkalori eller andre livsstil-endringer. Samtidig gir et kosthold med mindre karbohydrater høyere satiering. Dette fører til en spontan reduksjon i kalorier og er det som gir vekttap. Men altså ikke det ketogene kostholdet i seg selv. I litteraturen finner man ofte at lavkalori har et "budsjett ", lavkarbo har ad infitium men spiser fortsatt mindre kalorier. Det går an å spise karbohydrat-restriket og ha et sunt kosthold, og samtidig være innenfor de nordiske retningslinjene. Det skal sies at en god vektreduksjonstudie for å se på etterlevelse bør vare i 1-2 år. Det er en høyere dropout hos lavkarbo gruppen hvor mange sier kostfilosofien fremstår som kjedelig. Andre igjen trives. Den filosofien som passer for personen er den som også som bør følges. Hva dette innebærer er at det er flere veier til Roma. Oppfordrer personer her inne til å ta en titt på den nylige meta-analysen som ble publisert i JAMA: http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=1900510 Endret 11. april 2015 av Dukien 1 Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Det er mange som påstår at alle dietter er like bra eller like dårlige når det kommer til vekttap i lengden, men er det egentlig sånn? Andreas Eenfelt, eller kostdoktorn tok opp dette på kostdoktorn.se: http://www.kostdoktorn.se/slutar-alla-dieter-att-fungera-i-langden Lenke til kommentar
tHz Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Dukien skrev (På 11.4.2015 den 11.14): Ernæringvitenskap er en tung naturvitenskapelig fag på lik linje med andre disipler. Samtidig er denne relative unge vitenskapen der hvor det mest blir akseptert synsing. Jeg savner mer ydmykhet fra flere personer her. Et ketogent kosthold gir ingen metabolsk fordel sammenlignet med lavkalori eller andre livsstil-endringer. Samtidig gir et kosthold med mindre karbohydrater høyere satiering. Dette fører til en spontan reduksjon i kalorier og er det som gir vekttap. Men altså ikke det ketogene kostholdet i seg selv. I litteraturen finner man ofte at lavkalori har et "budsjett ", lavkarbo har ad infitium men spiser fortsatt mindre kalorier. Enig i at erneringsvitenskap er et ungt og tungt fag. Når du sier at en ketogent kosthold ikke gir noen metabolsk fordel er jeg litt usikker på hva du mener? Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 (endret) PL610 skrev (På 11.4.2015 den 11.28): Det er mange som påstår at alle dietter er like bra eller like dårlige når det kommer til vekttap i lengden, men er det egentlig sånn? Andreas Eenfelt, eller kostdoktorn tok opp dette på kostdoktorn.se: http://www.kostdoktorn.se/slutar-alla-dieter-att-fungera-i-langden Er bekjent med kostdoktoren.se og ha i bakhodet at dette er hans tolkning, til noe som ikke engang blir referert til. Mitt inntrykk er at siden er preget av en forehåndsgitt ideologi. Det betyr ikke at han har valide poenger. Mettet fett tåler en mer nyansert diskusjon. Har tidligere skrevet mer om dette her : http://forum.fitnessbloggen.no/threads/margarin-vs-sm%C3%B8r.32108/#post-1095924 Det er jo akkurat derfor en god studie på dette skal vare 1-2 år. Ser han bruker set-point som en mulig forklaringsmodell. Dette er spenstig da hverken set-point eller setling-point per dags dato har gode nok holdepunkter. tHz skrev (På 11.4.2015 den 11.39): Dukien skrev (På 11.4.2015 den 11.14): Ernæringvitenskap er en tung naturvitenskapelig fag på lik linje med andre disipler. Samtidig er denne relative unge vitenskapen der hvor det mest blir akseptert synsing. Jeg savner mer ydmykhet fra flere personer her. Et ketogent kosthold gir ingen metabolsk fordel sammenlignet med lavkalori eller andre livsstil-endringer. Samtidig gir et kosthold med mindre karbohydrater høyere satiering. Dette fører til en spontan reduksjon i kalorier og er det som gir vekttap. Men altså ikke det ketogene kostholdet i seg selv. I litteraturen finner man ofte at lavkalori har et "budsjett ", lavkarbo har ad infitium men spiser fortsatt mindre kalorier. Enig i at erneringsvitenskap er et ungt og tungt fag. Når du sier at en ketogent kosthold ikke gir noen metabolsk fordel er jeg litt usikker på hva du mener? Ved å bruke fett som energi (beta-oksidasjon) dannes biprodukter ( ketoner - hovedsakelig 3-oksobutanoat vi bruker) kan brukes av store deler perifert vev. Avfallstoffet aceton kvitter seg via pusten og en av teoriene er at vi kvitter oss med noe energi derifra. Dette ble undersøkt i tvilling-studier i metabolske kamre hvor pust, svette og urin utgjorde 20 kalorier +/- forskjell. Dette var i tiden etter at atkins fikk stor vitenskapelig oppmerksomhet. Ketose gir ingen metabolsk fordel for vekttap, altså at det foreligger ingen biologiske mekanismer som tilsvarer at denne forbrenner mer fett, sammenlignet med isokaloriske dietter, kontrollert for proteininntak. Igjen må jeg understreke at det lar seg fint gjøre å ha et slik kosthold-filosofi, flere reagerer som sagt med metthet og trives med det. Men det er ingen grunn til å neglisjere de mer tradisjonelle i og med at det finnes svært mange som trives og har opplevd gode endringer. Endret 11. april 2015 av Dukien 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå