bird and cloud Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 (endret) Jeg tror ikke vi kan forvente at personer som ikke kan det norske språk, som kanskje ikke engang kan lese og som kanskje aldri har hatt en ordentlig jobb, skal være i stand til å forsørge seg selv i Norge. Det er ikke realistisk. Det vil i så fall ta lang tid. Det er ikke engang sikkert at de har noen interesse av å bidra i samfunnet. Når det gjelder asylfamiliene, så syns jeg ikke de skal få oppholdstillatelse. De har fått avslag, og er sendt ut av landet. Ferdig med det. At samfunnet skal bruke millioner av kroner på saksbehandling og hele pakka, mener jeg er sløsing med befolkningens midler. Hele asylindustrien er for dyr, kompleks og fører til altfor mange etiske problemstillinger. Det beste hadde vært om Norge ikke tok inn asylsøkere. Opplegget med å ta inn asylsøkere, er bare unødvendig brannslukking. Det løser ingen verdens problemer. Det hjelper ikke å ta inn asylsøkere fra Somalia, for somaliere blir fortsatt født i Somalia og arver galskapen til sine foreldre. Vi burde heller konsentrere oss om å fikse problemet, fremfor symptomet. Vi må gå systematisk til verks og endre folks mentalitet og tenkemåte i vanskelige land. I tillegg må vi få kontroll over den kommende befolkningseksplosjonen. Verden kommer ikke til å bli et bedre sted med årene som kommer, og asylindustrien er ikke løsningen på noe som helst. EDIT: Jeg sier ikke dette fordi jeg er "redd" andre mennesker og "full av fremmedfrykt". Jeg kan godt like deg som person, men det betyr ikke at jeg har lyst til å betale for ditt livsopphold. Endret 10. april 2015 av bird and cloud Lenke til kommentar
Visum Skrevet 10. april 2015 Forfatter Del Skrevet 10. april 2015 EDIT: Jeg sier ikke dette fordi jeg er "redd" andre mennesker og "full av fremmedfrykt". Jeg kan godt like deg som person, men det betyr ikke at jeg har lyst til å betale for ditt livsopphold. Du betaler egentlig ingenting, men oljefondet betaler. Da er det vel greit? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Så det er ingen her som faktisk er interessert i å diskutere saken? Greit nok, da får dere bare bli her i ekkokammeret og gratulere hverandre med meningene deres. Lenke til kommentar
bird and cloud Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 EDIT: Jeg sier ikke dette fordi jeg er "redd" andre mennesker og "full av fremmedfrykt". Jeg kan godt like deg som person, men det betyr ikke at jeg har lyst til å betale for ditt livsopphold. Du betaler egentlig ingenting, men oljefondet betaler. Da er det vel greit? Hva mener du med at jeg ikke betaler noe? Det er ikke slik at pengene fra oljefondet er øremerket et bestemt formål. Vi har et statsbudsjett på rundt 1100 milliarder. Ca 150 milliarder av dette kommer fra oljefondet. Store deler av statsbudsjettet er altså våre penger. Alt havner i en pott, som blir fordelt rundt på ulike poster. Hva slags tanker har du om oljefondet? Noen ganger kan man få inntrykk av at folk tror oljefondet er en slags krukke som aldri blir tom, og Norge står i en posisjon av vi kan bruke masse penger fordi vi har oljefondet. Sannheten er at i dag overstiger fremtidige pensjonsutbetalinger hele verdien av oljefondet. For oljefondet, eller statens pensjonsfond som det heter, er folkets penger. Hvis vi skal spinne videre på din påstand om at oljefondet betaler innvandring, så bruker vi egentlig av våre pensjonspenger. Pengene som skal betale foreldrene våre og oss selv når vi blir gamle, blir brukt på å integrere noen få utvalgte asylsøkere i verdens dyreste land. Tall viser oss også at blant annet ikke-vestlig innvandring gir oss gjeld. For hver ikke-vestlig innvandrer går vi 4 millioner i minus. Jo flere ikke-vestlige asylsøkere vi tar inn, jo større gjeld pådrar vi oss. Jeg lurer på hvem som skal betale på dette når oljefondet minker. Det ulmer også i oljebransjen, hvor mange nordmenn er sysselsatt. Dette gir staten store inntekter. Men vi har alltid visst at oljebransjen ikke kunne gi oss gode inntekter i all evighet. Slik jeg ser det, er Norge i ferd med å gå i luksusfellen. Vi tar inn mennesker som krever store ressurser i lang tid (norsk-kurs, integreringstiltak, bolig, sosialstøtte fra NAV, osv). Poenget mitt er at vi bruker av folkets penger. Kanskje du syns det er greit å tappe oljefondet og etterlate store kostnader til neste generasjon som skal ta over landet, men jeg syns ikke det. Vi burde kutte ut asylindustrien, og bruke pengene til å posisjonere oss nå som oljen blir mindre viktig. Så kan vi bruke ressurser på tiltak som virkelig har en effekt. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Så det er ingen her som faktisk er interessert i å diskutere saken? Greit nok, da får dere bare bli her i ekkokammeret og gratulere hverandre med meningene deres. Heldigvis har man deg til å dømme debatten fra sidelinja. Ingenting er mer hjelpsomt og sjarmerende enn det. Jeg har lest gjennom tråden, og du har hverken bidratt med fakta eller skikkelig argumentasjon. Jeg tipper jeg er enig med deg i det meste i denne saken, men kan du ikke heller skrive hva du mener og begrunne det, heller enn å slenge dritt? 2 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Så det er ingen her som faktisk er interessert i å diskutere saken? Greit nok, da får dere bare bli her i ekkokammeret og gratulere hverandre med meningene deres. Heldigvis har man deg til å dømme debatten fra sidelinja. Ingenting er mer hjelpsomt og sjarmerende enn det. Jeg har lest gjennom tråden, og du har hverken bidratt med fakta eller skikkelig argumentasjon. Jeg tipper jeg er enig med deg i det meste i denne saken, men kan du ikke heller skrive hva du mener og begrunne det, heller enn å slenge dritt? Siste innlegg fra meg ba om kilde på at alle disse mystiske asylsøkere er løgnere. Ingen svarte, alle bare fortsatte uten å forholde seg til det. Med andre ord er det ingen som er interessert i fakta, det er bare morsomt å sitte og snakke negativt om folk som er i situasjoner ingen her hadde overlevd etter å ha vokst opp i den største luksusen i verden. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Hva er dine argumenter for at asylbarn skal bli eller ikke? Jeg kan ikke se hvilken rett politikerne har for å bruke vold (eller trusler derav) mot barn for å kaste dem ut av landet. 1 Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Fordi staten, når de tillater disse folka å komme inn i landet, forbeholder seg retten til å sende dem ut igjen som en del av "avtalen" Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 [...]Jeg kan ikke se hvilken rett politikerne har for å bruke vold (eller trusler derav) mot barn for å kaste dem ut av landet. Fordi de kan. Hvis "de" kan så kan de, kan de ikke så kan de ikke, og gråsonen i mellom er tilfeller som Syria og Jemen og slikt.... Lenke til kommentar
Husam Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Siste innlegg fra meg ba om kilde på at alle disse mystiske asylsøkere er løgnere. Ingen svarte, alle bare fortsatte uten å forholde seg til det. Med andre ord er det ingen som er interessert i fakta, det er bare morsomt å sitte og snakke negativt om folk som er i situasjoner ingen her hadde overlevd etter å ha vokst opp i den største luksusen i verden. Det virker som om du ikke har sett en eneste politikerdebatt om asylbarn i ditt liv. For øvrig ganske komisk at du, uten å ha bidratt med noe som helst til debatten, nå kun er opptatt av å fremstille deg selv om trådens moralske vinner. 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Siste innlegg fra meg ba om kilde på at alle disse mystiske asylsøkere er løgnere. Ingen svarte, alle bare fortsatte uten å forholde seg til det. Med andre ord er det ingen som er interessert i fakta, det er bare morsomt å sitte og snakke negativt om folk som er i situasjoner ingen her hadde overlevd etter å ha vokst opp i den største luksusen i verden. Det virker som om du ikke har sett en eneste politikerdebatt om asylbarn i ditt liv. For øvrig ganske komisk at du, uten å ha bidratt med noe som helst til debatten, nå kun er opptatt av å fremstille deg selv om trådens moralske vinner. K. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 men dette med intigrering er vell igjenn et helt annet spørsmål? Når en tar inn folk i fra krigsherja land, og whatnot, så er du dømt til å ta i mot noen dårlige egg. Hva med bedre tilbud til de som kommer inn, blant annet psykisk helsesjekk? For meg så er det sunn fornuft: dersom man sier ja til å hjelpe noen, da får man hjelpe de inntil de er i stand til å klare seg selv. Men når det er sagt: jeg synes at de som har lyst til å hjelpe andre må få lov til det, men at de som ikke ønsker det skal få slippe. Hva betyr dette i praksis? Jo: de som ønsker å ta i mot mennesker fra andre land må betale for det selv, men de kan ikke også forlange at de som ikke ønsker det også skal betale. Ville ikke det vært mer rettferdig? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Og det har vi da gjort, via stortingsvalg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Ikke "vi", jeg har aldri sagt ja til dette. Det er flertallet av de stemmeberettige som har stemt inn politikere som ønsker denne politikken, ikke "vi". Meget viktig forskjell. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 For deg. Vi andre vet hva det demokrati er. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 16. april 2015 Forfatter Del Skrevet 16. april 2015 Jeg syns alle asylbarn bør innvilges asyl. Jeg klarer ikke å takle at traumatiske barn for asyl innvilget i Norge. Dette har arbeiderpartiet uttalt seg, men da har leder for ApU sagt at Norge bør ta imot flere flyktninger. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Tidligere på denne siden ble det slettet et par poster. Vedkommende som skrev en av disse postene har prøvd å dra igang diskusjonen som ble slettet. Denne posten er fjernet på nytt og det settes herved en strek for den diskusjonen. Hvis man vil ha en diskusjon rundt det kan man starte en egen tråd om emnet. Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. Lenke til kommentar
Valdres 101 Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Jeg syns alle asylbarn bør innvilges asyl. Jeg klarer ikke å takle at traumatiske barn for asyl innvilget i Norge. Dette har arbeiderpartiet uttalt seg, men da har leder for ApU sagt at Norge bør ta imot flere flyktninger. - Sverige har tatt imot 60.000 innvandrere, så her har Norge en stor jobb å gjøre, argumenterer AUF-leder Mani Hussaini. Akkurat som om Sverige skulle være et foregangsland for Norge når det kommer til asylsøkere og innvandring. Sverige makter jo ikke å håndtere strømmen av flyktninger og asylsøkere. Ikke at dette har stanset dem fra å ta imot mange flere. Men så lenge denne planleggingen ikke strekker seg lengre enn at man skal ta imot så mange flyktninger som overhodet mulig, så kommer dette til å gå veldig galt veldig fort.. Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 En mulighet å løse hele problemet på er å la asylbarna bli her i Norge til de er 18 eller noe, og så sende dem tilbake. Da får disse landene en influks av mennesker som er oppvokst i fredelig demokratisk samfunn, som kan hjelpe disse landene med å bygge opp noe lignende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå