Gå til innhold

Asylbarna - Hva mener du?

Anbefalte innlegg

Kjære forumbrukere

Viser til asylbarnkonflikten mellom regjeringspartiene og samarbeidspartiene. Jeg mener personlig at alle barn som har vært lengeværende bør få oppholdstillatelse. Mine synspunkter er som følgende:

- Barn som har blitt født i Norge, kan som regel bare norsk og følger norsk kultur. Barna har i mindre grad tilegnet seg kunnskap om kulturen og språket som deres biologiske foreldre har røtter fra. Dette gjør at barna opplever at de har kommet til et fremmed land med ukjent kultur når de først blir tvangsreturnert til opprinnelseslandet. 

- Barnet har ikke tatt del i forklaringen som foreldrene har gitt til myndighetene for å få opphold i Norge. Hvorfor skal vi straffe dem, dersom foreldrene lyver? Barn er stort sett like uavhengig av religion, etnisitet og kultur.

- Barn som får permanent oppholdstillatelse vil etter min mening tilføre Norge sin takknemlighet i form av å bidra til samfunnsnytte i ettertid. Dette kan gjøre ved å betale skattepenger, representere Norge i Internasjonale sammenhenger (eksempelvis idrettsutøver) og lignende. 

Hva er dine argumenter for at asylbarn skal bli eller ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er for så vidt enig i alt du sier. Jeg husker forøvrig vagt en debatt der det ble foreslått at asylbarna får bli i Norge, mens foreldrene som har løyet og utnyttet barnet for å få oppholdstillatelse i landet bør sendes ut. Er det noe som kan være aktuelt? Prinsipielt er det tross alt ikke bra å la folk jukse til seg oppholdstillatelse bare fordi de har barn.

Lenke til kommentar

Det er ikke det som er saken. Problemet kommer av sen asylbehandling. 

Men asylbehandlingen blir så vidt jeg har skjønt utrolig vanskelig å gjennomføre dersom de som kommer hit lyver om identiteten sin. Da blir problemstillingen ofte hva man skal gjøre med familier med barn som vokser opp i Norge på grunn av en årelang behandling.

Lenke til kommentar

Er planen din å gi opphold kun til barna og skille de fra foreldrene?

Mitt (lite gjennomtenkte) forslag er å la saksbehandlerne finne ut om barna har det best hos foreldrene eller i et fosterhjem i Norge. Grunnen til at jeg tok det opp var egentlig å finne ut om noen visste i hvor stor grad dette har blitt diskutert tidligere, og hva man har kommet frem til. Jeg regner med at det er en grunn til at dette ikke er en løsning man har diskutert så mye.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7WVSGN

Jeg er uenig at barn og familie skal få oppholds tillatelse på det grunnlaget av tiden de har vært her. Dersom mor og far tar med familien sin ulovlig til Norge eller drar hit uten identitet og bor så i 4 år eller mer så skal de kastes ut, uansett hvor godt de kan norsk, uansett hvor godt integrert de er. Disse familiene som drar til Norge på ulovlig eller urettmessig vis skal ut, det er uansvarlig av foreldrene til asylbarna at de ikke bærer med seg identitetspapirer eller et reelt grunnlag for asyl. 

De som jeg ønsker at Norge skal vurdere å ta i mot er de som tar med seg identiteten, eller med et reelt grunnlag for asyl. 

Behandlingstiden for asylbarna - asylsøknader må senkes drastisk og helst bli vurdert innen 2 uker.

Endret av Slettet-7WVSGN
Lenke til kommentar

Dette var falske asylsøkere som egentlig ikke har noe i Norge å gjøre i det hele tatt. Det er faktisk ingen av disse barna som har søkt asyl i Norge, så begrepet "asyl-barna" er egentlig helt feil. Det er foreldrene deres som søkte om og fikk avslag på sine søknader om asyl, og dette skjedde allerede for opp til flere år siden. At de har prøvd å denne prosessen for å slippe å bli kastet ut så lenge som mulig, får stå på deres regning.

Det er heller ingen som har kastet ut barn. Det er voksne mennesker som ble kastet ut, og eventuelle barn følger da med som foreldrenes ansvar. Asylsøkerne som trenerer sakene sine i mange år - og skaffer seg så mange barn som mulig mens de fremdeles sitter på asylmottak - burde ikke belønnes med noen oppholdstillatelse. Da vil Norge veldig raskt få stempel på seg som ett sted hvor folk kan reise til og få en haug med barn, og så får alle sammen automatisk bli i Norge..

• Liker 2
Lenke til kommentar

At barna er uskyldige i saken er dumt, men foreldrene har fått avslag med grunn. En må sette grenser et eller annet sted. Er planen din å gi opphold kun til barna og skille de fra foreldrene?

Nei, men etter min mening så skal man ikke skille foreldrene fra barna. Vi gir asyl til både foreldre og barn. Jeg savner ett lovverk som har en absolutt behandlingstid for slike saker. Jeg vil poengtere at vi bør ha en absolutt tid for å behandle asylsaker der barn er involvert, dersom dette ikke fulgt, så bør en få oppholdstillatelse. Jeg liker ikke praksisen idag, der en måtte vente i ti år før saken tar endelig slutt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7WVSGN

At barna er uskyldige i saken er dumt, men foreldrene har fått avslag med grunn. En må sette grenser et eller annet sted. Er planen din å gi opphold kun til barna og skille de fra foreldrene?

Nei, men etter min mening så skal man ikke skille foreldrene fra barna. Vi gir asyl til både foreldre og barn. Jeg savner ett lovverk som har en absolutt behandlingstid for slike saker. Jeg vil poengtere at vi bør ha en absolutt tid for å behandle asylsaker der barn er involvert, dersom dette ikke fulgt, så bør en få oppholdstillatelse. Jeg liker ikke praksisen idag, der en måtte vente i ti år før saken tar endelig slutt.

Det er ikke alltid man får det som man vil, men ettersom foreldre tar med barna på ulovlig vis eller uten reel grunnlag så må man sende tilbake enten foreldrene eller foreldrene og barna. 

Lenke til kommentar

Behandlingstiden for asylbarna - asylsøknader må senkes drastisk og helst bli vurdert innen 2 uker.

Da tror jeg problemet er løst. Nå vet ikke jeg om det lar seg å gjennomføre vurdering av søknadene i løpet av 2 uker, men tenker 2 år kan være maks grensen. Hva sier du til det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7WVSGN

Da tror jeg problemet er løst. Nå vet ikke jeg om det lar seg å gjennomføre vurdering av søknadene i løpet av 2 uker, men tenker 2 år kan være maks grensen. Hva sier du til det?

Det kan jeg stå for :)

Lenke til kommentar

Det er ikke alltid man får det som man vil, men ettersom foreldre tar med barna på ulovlig vis eller uten reel grunnlag så må man sende tilbake enten foreldrene eller foreldrene og barna. 

Prinsipielt er jeg enig med deg, men jeg er en person som tenker til barnas beste. Eneste tilfelle jeg kan tillate å sende både foreldre og barn er hvis de utøver kriminelle handlinger som er kjent for omverden. Hadde jeg verdt i samme situasjon, vil jeg ha måtte løyet for å få oppholdstillatelse. Det jeg klager på er at behandlingstiden er lang.

Lenke til kommentar

Hvis du vil kutte ned behandlingstiden vil det jo i praksis si å avslå oppholdstillatelse når det tar tid å innhente data.

Som også er en grei ordning, men da vil det nok slå negativt ut over langt flere uskyldige enn som rammes med nåværende system. Er enkelt å sitte å snakke om behandlingstid i teorien, men noen må jo faktisk gjøre jobben også, ikke alltid like lett.

Lenke til kommentar

Prinsipielt er jeg enig med deg, men jeg er en person som tenker til barnas beste.

Så du er mer skikket som en foreldrer, enn de biologisk foreldrene da! :) Det er uansvarlige foreldre, som har missbrukt vår tillit, eller tatt sjansen på at vi motar alle, for Norge har penger nok, bare ikke til sine egne.

Men, da synes jeg du skal danne ei gruppe og så kan dere adoptere alle disse barna. Og fø på dem selv!

Men behandlingstiden, er under enhver kritikk! Og jeg undrer på hva de driver med? Det offentilge vokser med rekordfart. Somer de bort tiden på FB, Tvitter, "kaffeslaberas", eller hva? 

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Hvorfor kan man ikke i disse tilfellene skille foreldrene fra barna? Det er mange barn som lever godt med fosterforeldre i Norge i dag, og jeg tror de fleste av oss er enige om at foreldre som har løyet om sin identitet og ikke har et reellt beskyttelsesbehov ikke bør få bli her i landet. Er det ikke da på sin plass å diskutere om barna har det best med sine foreldre i deres hjemland eller med fosterforeldre her i Norge?

Lenke til kommentar

Hovedproblemet i denne saken, er slik jeg ser det at vi bruker lang tid på å behandle asylsaker, og dermed indirekte tillater at asylbarn blir født og slår rot i Norge. Rettssikkerhetsreglene gir asylsøkere ankemuligheter som i praksis gir dem årelangt opphold i landet. Men det er feil svar å stramme inn på rettssikkerheten. Den er tross alt en vesentlig grunn til at det er godt å bo i Norge, og mangel på rettssikkerhet andre steder er en vesentlig grunn til at det finnes asylsøkere i første omgang.

Asylsøkere har selvsagt rett til å benytte de reglene som finnes. Når det er vårt system som tillater asylsøkere å slå rot i landet, til tross for manglende lovlig opphold, så tror jeg vi bare må se på det som en kostnad med det samfunnssystemet vi har. Det er en konsekvens vi må akseptere at asylsøkere som kommer hit og slår rot med barn, av og til må innvilges opphold på grunn av barna.

For å redusere tilstrømningen til landet kan vi heller fokusere innsatsen på andre områder. Asylmottak i nærheten av problemland kan være et virksomt tiltak. Innskrenkning av velferdsgoder et annet. Jeg kan ikke se hvorfor asylsøkere (og innvandrere) skal nyte de samme velferdsrettigheter som nordmenn. Det kan stilles helt andre krav enn i dag uten at det går utover verdighet eller strider med menneskerettigheter (for så vidt gjelder det velferdsgoder generelt, også for nordmenn, her er det mye å hente). Jeg synes også det er for lett å få varig opphold og statsborgerskap.

Men det viktigste må vel være å redusere årsakene til asyl- og flyktningestrømmer. Styrking av FN, arbeid for menneskerettigheter, diplomatisk innsats fremfor bombing i NATOs regi, humanitært arbeid. Vi kunne tatt inn en større andel studenter fra problemland, utdannet dem over flere år i vestlig tenkning, på vår regning mot at de returnerer til hjemlandet. Gi dem gode opplevelser av gode vestlige ideer, som inspirerer til å spre dem hjemme.

Til slutt noen ord om papirløse asylsøkere. Det er et paradoks at jo større legitim grunn bak en asylsøknad, desto større er også faren med å reise under sin virkelige identitet. En asylsøker uten papirer kan altså indikere at her har vi en som virkelig har vært i fare. Det kan selvfølgelig også være en vanlig flyktning som har fått dårlige råd om å kvitte seg med papirene før landing i Norge. Det er heller ikke uvanlig at hjemlandet ikke har like gode regler og rutiner for fødselsattester o.l. som i den vestlige verden. Dessuten kan korrupsjon være normalen i offentlig forvaltning, slik at papirer uansett ikke er til å stole på. En papirløs flyktning er ikke automatisk en kriminell.

Mange kommer fra land der myndighetene er en fiende av folket, det er faktisk grunnen til at de flykter, da synes jeg det blir galt å dømme dem for å ikke ha den samme tillit til myndighetene som vi forventer av nordmenn. Det er en vellykket integrering som gjør dem til tillitsfulle nordmenn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Se på det på denne måten.

Sett at man åpner døren sin for en familie som sier at de er fattige og hjemløse fordi at man ønsker å hjelpe de, men så senere oppdager man at de faktisk ikke er fattige og hjemløse i det hele tatt. Faktisk så har de mer enn nok til å klare seg selv. Hva ville da folk her på forumet gjort? Latt de bli eller kastet de ut? Eller hva om de ikke fortalte deg sitt ekte navn? Ville dere da latt de bli? Jeg vet hva jeg ville gjort ihvertfall.

For det er faktisk sånn man må se på det: det å invitere noen til landet sitt er som å invitere noen inn i huset sitt.

Voksne mennesker som kommer hit og lyver må ta det hele og fulle ansvaret selv. Bare fordi at de kommer fra en annen plass av verden fritar de ikke for ansvar.

EDIT: Nå har jeg ikke satt meg så godt inn i denne saken og vet ikke hvorvidt noen har løyet eller ei, svaret mitt var mer på generell basis. :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...