Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Linser og Øyet

limitator_X

Anbefalte innlegg

Tok en tur til optiker for 2 år siden, startet da med døgnlinser fra biofinity (str -1,5, litt skjev hornhinne v øye) (linse av silikon).

De funket bra i 1,5år før det plutselig ble tørt og litt svie på begge øyne en dag.. Det viste seg også at jeg trodde linsevæske var samme som øyedråper lol.. Skiftet nylig til briller og dagslinser ved behov (som jeg kun bruker ved tanke på fest eller veldig bevegelig jobb - ellers bruker jeg kun briller). Da jeg brukte døgnlinser så tok jeg de av 1-2 ganger i mnd, men var ikke ofte jeg lot øyene få pause:P Sov med de også.

Hadde og 2 fester for ca 1 år siden der jeg sovnet med partylinser, begge gangene var synet mitt tåkete da jeg stod opp, men kom til seg selv igjen etter noen timer/dager.

Synet mitt har alltid vært fint, har aldri hatt vondt eller vært spesielt plaget av svie eller røde øyne, eller sykdommer.

Har hatt øyekatarr 2 ganger som jeg kan huske de 2 siste år.

Har også blitt så sunn nå at synet mitt er blitt bedre, så nå bruker jeg -0,75 eller -1.

Var også nylig innom optiker og sjekket synet mtp helsen til øyene og styrke. Alt så fint ut, men hun nevnte noe om litt tynne tårekaneler, men ikke så veldig unormalt, kan ha noe med at jeg svei pga linsene jeg tok av eller at jeg var borti noe allergi før jeg kom.

Spørsmålene mine er:

1- Kan det jeg har tullet med i fortiden (partylinsene, linsevæske i øyne, ikke gitt øyet pause) slå tilbake på øyehelsa mi? Tenker da på alvorlige ting:P

2- Hvis jeg nå har tenkt å kun bruke briller fast, er det best med en pakke døgnlinser på lager eller dagslinser? Tenker å ha backup linser med tanke på fest og andre dating ting;P Og med tanke på fest, så sovner man lett med linsene på uten å ta de av, tenker jo da at døgnlinser er bedre å ha liggende?

Men dagslinser har kanskje lenger holdbarhet uåpnet?

Takker for svar på forhånd:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Dersom optikeren har sjekket deg, så lover jo det bra for synet ditt. Men jeg tror ikke det er bra for øynene å ha på dagslinser så lenge som du hadde. Om du er usikker burde du spørre optikeren om dette. Det jeg har hørt av min optiker er at du kan risikere, i tillegg til å miste synet (!), blant annet er at blodårene i øynene dine blir større for å transportere oksygen til de delene av øyet som ligger vakuumpakket under linsen. Dette er hverken sunt eller spesielt pent (blodskutte øyne). Men jeg er ikke fagmann, bare linsebruker. Spør din optiker. Det finnes sikkert en optiker eller to blant diskusjon.nos brukere, men du skal ha rimelig flaks om han ser denne tråden.

2. Det er neppe noe stort problem å sove med dagslinser en natt, men jeg merker stor forskjell når jeg har sovet med og uten linser. Ta de av om du husker det. For tida bruker jeg briller til daglig og dagslinser ved behov (trening, dater).

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Dersom optikeren har sjekket deg, så lover jo det bra for synet ditt. Men jeg tror ikke det er bra for øynene å ha på dagslinser så lenge som du hadde. Om du er usikker burde du spørre optikeren om dette. Det jeg har hørt av min optiker er at du kan risikere, i tillegg til å miste synet (!), blant annet er at blodårene i øynene dine blir større for å transportere oksygen til de delene av øyet som ligger vakuumpakket under linsen. Dette er hverken sunt eller spesielt pent (blodskutte øyne). Men jeg er ikke fagmann, bare linsebruker. Spør din optiker. Det finnes sikkert en optiker eller to blant diskusjon.nos brukere, men du skal ha rimelig flaks om han ser denne tråden.

2. Det er neppe noe stort problem å sove med dagslinser en natt, men jeg merker stor forskjell når jeg har sovet med og uten linser. Ta de av om du husker det. For tida bruker jeg briller til daglig og dagslinser ved behov (trening, dater).

1- Jeg brukte døgnlinser i fortiden (slike som er ment for å sove med), men kanskje det er partylinsene du hinter til? Hvis ja, så er jo de noe for seg selv, kan ikke kalle dem dagslinser eller døgnlinser, men jeg vet at de kan tas vare på i ca 1år, men de skal ikke soves med. Startet med dagslinser i denne mnd i år:P (Men har ikke brukt de mye).

Takker for svar uansett, og ja, jeg skal spør optikeren min (selv om det såg bra ut) om de samme spørsmåla som jeg spurte her. Jeg oppdaterer gjerne tråden og når den tid kommer. :)

Endret av limitator_X
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Spørsmålene mine er:

1- Kan det jeg har tullet med i fortiden (partylinsene, linsevæske i øyne, ikke gitt øyet pause) slå tilbake på øyehelsa mi? Tenker da på alvorlige ting:P

2- Hvis jeg nå har tenkt å kun bruke briller fast, er det best med en pakke døgnlinser på lager eller dagslinser? Tenker å ha backup linser med tanke på fest og andre dating ting;P Og med tanke på fest, så sovner man lett med linsene på uten å ta de av, tenker jo da at døgnlinser er bedre å ha liggende?

Men dagslinser har kanskje lenger holdbarhet uåpnet?

Takker for svar på forhånd:)

1. Man kan aldri være sikker på noen ting, og spør man optikere og øyeleger får man forskjellig svar.

2. Jeg ville valgt dagslinser som man ikke sover med. Da kaster man de om kvelden og tar nye neste dag. De er billige og bare å ta med to sett om du ikke vet om du kommer hjem osv. Alternativet er å ha begge deler liggende så velger man de linsene man trenger ut fra situasjonen. Kjøper man linser på nett koster de svært lite. Man kan ha noen liggende hjemme, på hytta og i bilen.

Jeg gjør som du gjorde før. Bruker Biofinity døgnet rundt og bytter de en gang i mnd.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke øyenlege, men hadde øyemedisin forige semester, så da lærte jeg litt!

1) Tror ikke det er veldig sannsynlig for at din tidligere bruk av kontaktlinser og partylinser har så mye å si, men man bør la øyet få seg en pause av og til når du bruker linser. Det at du har hatt øyekatar kan ha noe med at du brukte kontktlinser, men det er ikke sikkert. Skrev noe helt nederst ang. ting som kan skje med bruk av linser.

2) Du kan sove med dagslinser selv om det ikke er annbefalt, men da bør du ta ut de med en gang du våkner.  Hvis du bruker linser bare en gang iblant, så er det vel muligens billigere med dagslinser enn døgnlinser, men jeg har ikke peiling på prisen på dagslinser vs. døgnlinser.

Bra at du går til optikeren for å få sjekket linsene dine! Det er faktisk en del som aldri har gått til optikeren for å fa de tilpasset, så da ender de med for trange linser som ikke transporterer væsken som den skal, og hornhinnen får dermed ikke nok oksygen. Hornhinnen har ikke den samme kurven hos alle, men det er selvfølgelig ikke noe en tenker på hvis du ikke er optiker eller øyenlege, og det er derfor at kontaktlinser skal tilpasses til hver enkelt person. Du kan selvsagt bestille linsene dine online, men ville annbefalt alle å ta en årlig linsesjekk hos optikeren.

Å gå med linser utsetter hornhinnen for små rifter siden kontaktlinsene lager små sår der, men de helbredes over natten når du sover. Det som er det skumle med dette er at hvis du får en infeksjon på øyet når du bruker linsen, så er hornhinnen mye mer utsatt for å bli infisert, og siden hornhinnen ikke har blodtilførsel, så blir du heller ikke kvitt infeksjonen uten hjelp av antibiotika/øyedråper. En annen ting er at du skal egentlig aldri dusje med kontaktlinser siden det er en mikroorganisme (Acanthamoeba) som overlever kloring og desinfisering av vann, og som kan "bosette seg" i kontaktlinsen din. Den blir heller ikke drept av linsevæsken som du vasker linsen din med. Derfor bør en helst bruke enten engangslinser eller ta ut de du bruker når du dusjer eller bader. Det er derfor skal du heller aldri vaske linsene dine med vann, selv om de føles tørre og skitne. Hvis de er skitne, så er det bedre å kaste de enn å vaske de under springen, siden acathamoeba infekson kan føre til at du blir blind.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Min erfaring så langt er at linsene beskytter mine hornhinner mot rifter.

Produsentene sier de kan brukes kontinuerlig i 14 dager eller 30 dager, alt etter produsent. De må jo ta høyde for at folk dusjer i denne perioden og at faren for infeksjon er minimal med det nye linsematerialet? I usa ville man vel blitt saksøkt om det ikke var trygt.

Min oppfatning av optikere er at de helst vil mele sin egen kake ved å selge linser som er dobbelt så dyre som på nett. De vil helst at du velger den dyreste løsningen, altså å bytte linser ofte -og de vil gjerne selge briller i tillegg. De vil tilpasse linsene selv om det finnes svært få krumninger å velge i. Selv har jeg brukt 8,6 og 8,4 uten nevneverdige plager, og det etter optikers veiledning. Så at dette er så veldig nøye er jeg sannelig ikke så sikker på. Optiker gir meg ingen direkte svar og ber meg prøve forskjellige linser og velge de som føles mest behagelig. 

Som nevnt dusjer jeg med dem men jeg vil være forsiktig om sommeren når jeg bader. Planen var å rense dem og ha to par å bytte mellom. Men om det er sant som du skriver at denne mikroorganismen ikke fjernes av linseveske vil jeg vurdere å ta nye etter hver dag med bading.

Lenke til kommentar

1. Her er vel optikeren din den eneste kilden det er verdt for deg å høre på.

2. Dette tror jeg er smak og behag. Hva opplever du som mest behagelig å gå med av dagslinser og døgnlinser?

Jeg gikk nylig over fra å bruke briller (med dagslinser som jeg brukte innimellom) til å bruke døgnlinser på full tid og er veldig fornøyd med det. Satte jeg i dagslinsene på morgenen så var jeg helt gåen i øynene på kvelden og var nødt til å ta dem ut. Døgnlinsene er mye behageligere, og det er også utrolig deilig å se krystallklart i hele synsfeltet, fra jeg våkner og til jeg sovner igjen. Jeg er litt tåkete i blikket i et kvarter etter jeg har våkna, og bittelitt tørr i øynene på kvelden, men ikke noe veldig plagsomt.

Når det gjelder dusjing og svømming, nevnte ikke min optiker noe om dette. Jeg regner med at det først og fremst er en reell risiko for folk som tilbringer mye tid i vannet, slik som f.eks. konkurransesvømmere eller andre vannsportsutøvere. Normal hygienedusjing og sesongbading kan umulig være et stort problem.

Lenke til kommentar

Jeg mente ikke at du ikke skal bestille linsene dine online, men det finnes noen som aldri ahr vært til optikeren for å få tilpasset linsene sine, og de bestiller da etter standardmål noe som fort kan gi linser som enten er for store eller for små. Hvis de er for små, så kan ikke væsken som gir oksygen og sukker til hornhinnen til å sirkulere fritt, og du kan da ende opp med noe liknende som "corneal clouding". Hvis de er for store, så kan de falle ut enklere.

Selv dusjer jeg med linser, men læreren vår sa at hun får inn ivertfall to til fire pasienter i året med acanthamoeba infeksjon i øyet, og da er det egentlig veldig lite de kan gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg skal definitivt spørre min optiker om det. Jeg var som sagt ikke klar over acanthamoeba i det hele tatt, men nå etter ca. et kvarter med solid science på det (:p) ser jeg at bl.a. linseprodusentene sier ting som "rådfør deg med optikeren når det gjelder svømming og vannsport".

Som med alt annet er det vel antakelig snakk om sannsynlighet. Dersom sannsynligheten for infeksjon øker fra Viking-Lotto odds til Lotto-odds hvis jeg dusjer med linsene på kjenner jeg at det ikke bekymrer meg veldig. Og igjen, at det begynner å bli en virkelig stor risiko for folk som driver med vannsport er absolutt forståelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...