[email protected] Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Hei! Jeg irriterer meg grønn over å ikke få til oppkobling av prosjektor/forsterker. Jeg får koblet til Mac på prosjektor uten problem, men dette er direkte fra HDMI på Mac til HDMI på projektor. Da kommer ingen lyd. Det store problemet er at verken lyd eller bilde oppstår når jeg kobler Mac/DVD-spiller/dekoder inn i forsterker. Prosjektor sier "no source". Forsterkeren er koblet opp mot projektor med HDMI. Har aldri gjort dette før, men hadde ikke sett for meg at dette skulle være så innmari vanskelig. Er det noen som har noen tips? Eller problemløsninger? Forsterkeren er en Yamaha rx-v461 (noen år gammel..) Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Tror å huske at den modellen er såpass tidlig i HDMI gamet at du uansett ikke får lyd ut av HDMI inngangen. Letet etter manualen, men fikk kun opp versjonen av forsterkern uten HDMI. Fant en annen som hadda Yamaha for ett par uker siden, og den var av typen som ikke hentet ut lyden av HDMIen, noe de tidligste generasjonene ikke gjorde. En annen grunn til at du ikke får bilde, er at den muligens ikke støtter 1080p hvis du prøver å sende det. Prøv å sett oppløsningen på MACen til 1280x720 (720p), og se om du da får bilde, eventuelt 1080i. Sjekk om det er noe som heter Pass Through for bildet også, mulig dette sperrer hvis den ikke står til det, men tror den versjonen er fortidlig, slik at den kun sender igjennom signalene den takler uansett. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Ser ut som den skal støtte HDMI audio etter hva jeg kan se på nettet. Sett oppløsning på bilde på Mac'n til 1920x1080. Og lyd på Mac må settes til å sende lyden via HDMI. Har ikke peiling på hvordan du gjør slikt på Mac. Og så må du selvfølgelig velge riktig kilde på forsterker da... Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Den jeg nevnte før så jeg nå var en 363, det er en nyere generasjon, men lavere i segmentet. Når jeg søker opp så finner jeg som regel kun den amerikanske utgaven uten HDMI, da HDMI utgaven ser ut til kun å være her i Norden. Men fant denne linken fra sverige, og under egenskaper så skrives det: Enbart för överföring från en annan enhet till tv.n av bild http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=171121 På bilde egenskaper så står det maks opp til 720p. Hvordan dette stilles inn på Mac vet jeg ikke, da jeg prøver å røre det så lite som mulig. Men det skal være mulig. Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 10. april 2015 Forfatter Del Skrevet 10. april 2015 Takk for raskt svar! Er beste tips å skaffe seg ny forsterker da denne ikke støtter maks kapasitet av prosjektor? Har så klart lyst til å utnytte prosjektoren til det fulle! Forsterkeren er tilsvarende den svenske linken du sendte, så det ligger kanskje noe i det at den kun overfører bilde over HDMI og ikke lyd. Målet er å ha minst mulig ledninger og kaos. Kan slenge inn at lyden heller ikke kom når vi kjørte lyden gjennom en optical-kabel (hvis det sier dere noe??) fra DVD-spiller til forsterker. Kan forsterkeren ha takket for seg? Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 10. april 2015 Forfatter Del Skrevet 10. april 2015 http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/receiver-og-forsterker/HTR2067BL/yamaha-5-1-surround-receiver-htr-2067-sort#tab-more-info er dette et brukbart alternativ? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Den optiske er det lett å feilsøke på, når du spiller av noe så kan du kikke i enden av kabelen (bare ta den ut av forsterkeren), så skal du se ett klart rødt lys. Hvis ikke så er det ikke noe signal fra DVD spilleren. Men de pleier normalt å alltid gi signal ut. Da kan det være at den ikke er satt til riktig inngang, eller at den optiske ikke er satt til noen inngang, men det pleier ikke å være så mange slike valg på denne typen forsterker. Forsterkeren du linker til skal noe funke. Men pleier egentlig aldri å anbefale noe under Onyos 636 eller Pioneers 924. Disse finnes ofte ned til 3000,-, og av og til ned til 2500,-, og er de som gir absolutt mest for pengene. De er prispresserene i markedet, og har veiledende pris på 5-6000,-, men ligger alltid rundt 3-3500,- Akuratt nå så ligger Onkyoen litt høyt i pris, mens pioneeren ligger fint i pris https://prisguiden.no/produkt/pioneer-vsx-924-212357 Om ikke lenge så kommer årets versjon av disse forsterkerene, og da pleier prisene å gå ned på utgående modeller. Onkyos 636 kom i mai i fjor, så da kommer nok ny versjon noe rundt den tid vil jeg tro. Da kan det bli gode priser på 636. Men er 3000,- langt over budsjett, så kan Yamahaen du linket til funke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå