Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vekterselskap kjører bevisst de ansatte i grøfta.

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg jobber for et anerkjent vekterselskap i Oslo, som driver med myyye ulovligheter.

F.eks, jeg jobber per dags dato uten kontrakt. Den muntlige "kontrakten" vi hadde under intervju, er ikke den jeg i etterkant ble "tilbudt". LANGT ifra! Hva er egentlig mine rettigheter her? Er jeg ansatt, er jeg ikke? Hvordan fungerer det? Lønnsslipper får jeg, og jeg betaler skatt. 

De truer de ansatte hvis de mottar en sykmelding. De blir fortalt at de ikke får sykepengene sine, og dette har ved flere anledninger også hendt. Folk er redde for å ta ut sykmelding, og må jobbe selv om de har fått beskjed ifra legen om at de ikke er i stand til det.

De setter de ansatte til å jobbe i noen tilfeller, flere døgn på rad. F.eks, en ansatt jobbet 3 døgn i strekk. Han jobbet seg i hjel , turte heller ikke si imot når arbeidsgiver etterlyser arbeidskraft. 
Det er veldig vanlig at folk jobber 200-250 timer i måneden. En kollega av meg hadde en rekord på 500 timer i måneden en gang. 

Jeg har ikke mottatt uniform. (!!!) Jeg går altså rundt på området jeg dekker iløpet av en natt, 12 timers skift, uten uniform. Jeg og mine kolleger på dette objektet har kommet frem (ved hjelp av skritteller), at vi går halvannen mil hver vakt. Dette går jeg i private (ikke egna) sko. Har fått vondt i føttene, hofta, og ryggen.

Overtidsbetaling skjer forresten ALDRI. De ansatte som jobber vanvittig mye, får ikke en eneste krone på overtid. 

For å mer eller mindre oppsummere, så driver dette selskapet med MYE ulovligheter.

(Arbeidstilsynet og fagforeninga er kontaktet. Men de er jævla trege på å få fingern ut.)

Kan jeg gå til VG med dette? Tenkte å være anonym. Bryter jeg noen lover hvis jeg gjør det? Hva krever evnt VG av meg for at de skal lage en sak ut av dette? 

(De prøver forresten å nekte meg mine sykepenger nå også.Har det på opptak av samtale på tlf.)
Dette er såpass ille, at jeg ikke har tenkt til å si opp jobben min, men faktisk kjøre alt jeg kan for at rettferdigheten skal seire, og for at mine kolleger skal bli rettferdig behandlet.

Kjør på! Gleder meg til å lese ifra dere.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

F.eks, jeg jobber per dags dato uten kontrakt. Den muntlige "kontrakten" vi hadde under intervju, er ikke den jeg i etterkant ble "tilbudt". LANGT ifra! Hva er egentlig mine rettigheter her? Er jeg ansatt, er jeg ikke? Hvordan fungerer det? Lønnsslipper får jeg, og jeg betaler skatt.

I utgangspunktet skal du ha de betingelser som ble tilbudt, men det er jo litt vanskelig for noen å bevise hva som egentlig ble sagt. Derfor er det en fordel å ha det på et papir. Du har uansett en lovfestet rett på en skriftlig kontrakt. Utover det så er du så klart ansatt i firmaet selv om du ikke har en kontrakt.

De truer de ansatte hvis de mottar en sykmelding. De blir fortalt at de ikke får sykepengene sine, og dette har ved flere anledninger også hendt. Folk er redde for å ta ut sykmelding, og må jobbe selv om de har fått beskjed ifra legen om at de ikke er i stand til det.

Det er så vidt jeg vet lovfestet at arbeidsgiver skal betale i arbeidsgiverperioden. Etter den tid overtar NAV. Jeg antar NAV er de rette å snakke med om dette.

Hvis du mener egenmeldingsdager og sykelønn i forbindelse med dette så har arbeidsgiver lov å nekte HVIS det er saklig grunn (missbruk av ordningen), men de kan ikke bare nekte for å spare penger. Igjen, jeg tror NAV eller Arbeidstilsynet er den rette myndighet her.

De setter de ansatte til å jobbe i noen tilfeller, flere døgn på rad. F.eks, en ansatt jobbet 3 døgn i strekk. Han jobbet seg i hjel , turte heller ikke si imot når arbeidsgiver etterlyser arbeidskraft. 

Det er veldig vanlig at folk jobber 200-250 timer i måneden. En kollega av meg hadde en rekord på 500 timer i måneden en gang.

Dette er langt over det som er lov å pålegge av overtid. Det er rett og slett uforsvarlig i det omfanget du beskriver.

Jeg har ikke mottatt uniform. (!!!) Jeg går altså rundt på området jeg dekker iløpet av en natt, 12 timers skift, uten uniform. Jeg og mine kolleger på dette objektet har kommet frem (ved hjelp av skritteller), at vi går halvannen mil hver vakt. Dette går jeg i private (ikke egna) sko. Har fått vondt i føttene, hofta, og ryggen.

Arbeidsklær er ikke en rettighet, verneutstyr er. Så det er fult mulig for din arbeidsgiver å ikke dele ut arbeidstøy.

Overtidsbetaling skjer forresten ALDRI. De ansatte som jobber vanvittig mye, får ikke en eneste krone på overtid.

Ta vare på timelister og lønnslipper. Du har lovfestet rett på et tillegg på 40% for overtid.

For å mer eller mindre oppsummere, så driver dette selskapet med MYE ulovligheter.

(Arbeidstilsynet og fagforeninga er kontaktet. Men de er jævla trege på å få fingern ut.)

Kan jeg gå til VG med dette? Tenkte å være anonym. Bryter jeg noen lover hvis jeg gjør det? Hva krever evnt VG av meg for at de skal lage en sak ut av dette? 

(De prøver forresten å nekte meg mine sykepenger nå også.Har det på opptak av samtale på tlf.)

Dette er såpass ille, at jeg ikke har tenkt til å si opp jobben min, men faktisk kjøre alt jeg kan for at rettferdigheten skal seire, og for at mine kolleger skal bli rettferdig behandlet.

Kjør på! Gleder meg til å lese ifra dere.

Hvilken begrunnelse bruker dem når de prøver å nekte deg sykepenger?

Det er bra at du tar opp saken med fagforening. Dette er virkelig ille.

Dog ville jeg, hvis jeg var i dine sko ventet med å blande inn media og andre utenomforstående. Det kan fort skape mer konflikt og ubehagelige situasjoner. Media bryr seg ikke om at det er enkelte i bedriften som har tenkt å arbeide videre der.

Endret av Nedward
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Arbeidstilsynet og fagforeningen deres er korrekte kanaler å ta kontrakt med, som det allerede er gjort. Du kan også dra til legen og få dokumentert helseplager, loggføre arbeidstiden din hjemme. Og samle alle andre relevante beviser dersom dette skule eskalere til en større sak. Media trenger ikke vite noe om dette (ennå).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vaktvirksomhetsloven §§ 10 og 11 bestemmer at den som utfører vakttjenester skal være uniformert og ha synlig ID-kort for vektere. I dette tilfellet vil arbeidsgiver derfor ha plikt til å stille arbeidsklær til rådighet. Arbeidsgiver skal også stille nødvendig kommunikasjonsutstyr til rådighet etter § 15. 

Etter vaktvirksomhetsloven § 18 skal Politidirektoratet føre et offentlig register over godkjente vaktvirksomhetsforetak, men dette ble satt på vent i 2014 pga. manglende budsjettmessig dekning. 

Ved tvist om sykepenger i arbeidsgiverperioden er NAV "domstol" mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Ved tvister om arbeidsmiljølovforhold er det Arbeidstilsynet og de ordinære domstolene. 

Det er imidlertid verdt å gjøre oppmerksom på at vaktvirksomhet krever tillatelse fra politiet, og denne tillatelsen kan trekkes tilbake dersom foretaket ikke har "nødvendig tillit" eller "anses uskikket til å utøve vaktvirksomhet på forsvarlig måte". Rovdrift på ansatte kan være indikasjoner på begge deler, Arbeidstilsynet har også meldeplikt til politiet etter lovens § 17. 

• Liker 6
Lenke til kommentar

Siden krikkert har tatt seg av jussen kan jeg si litt om journalistikken.

Det kreves i utgangspunktet en del for at en avis lar en anonym kilde angripe en part. Det er ikke umulig, og anonyme kilder er sikret kildevern, og kan ikke avsløres. Aviser vil bekjempe forsøk på å avsløre kilder via domstolene om de må, og vinner som oftest. I din sak er kildevernet så godt som totalt, om du er en anonym kilde.

Dersom du kan dokumentere alvorlige kritikkverdige forhold, vil jeg tro du kan slippe å stå frem med navn. Men husk at en anonym kilde har liten troverdighet. Jeg har ikke vanskelig for å forstå hvorfor du ikke vil stå frem med navn og bilde, akkurat. Det vil gjøre din versjon mer overbevisende om du har flere kolleger som kan bekrefte det du sier, om enn anonymt. Fagforening og arbeidstilsynet vil også være aktuelle åpne kilder for media.

Bør du? Det kan ikke jeg svare på. Å snakke med pressen er ikke straffbart.

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens. Mye god info å få her.

Jeg har endelig fått svar ifra Arbeidstilsynet. Fikk en mail i dag der jeg ble opplyst om at de kommer til å føre tilsyn i virksomheten.
Dette er jo fantastiske nyheter!!! Jeg er overlykkelig. Og HÅPER inderlig på at dette får rå, harde konsekvenser for bedriften. :-)

Vet noen der ute hvor lang tid det tar før arbeidstilsynet setter i gang ? og eventuelt hvor lang tid ?

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens. Mye god info å få her.

Jeg har endelig fått svar ifra Arbeidstilsynet. Fikk en mail i dag der jeg ble opplyst om at de kommer til å føre tilsyn i virksomheten.

Dette er jo fantastiske nyheter!!! Jeg er overlykkelig. Og HÅPER inderlig på at dette får rå, harde konsekvenser for bedriften. :-)

Vet noen der ute hvor lang tid det tar før arbeidstilsynet setter i gang ? og eventuelt hvor lang tid ?

så flott mister!

jobbet for 9 år siden hos en klippfisk "fabrikk" på sunnmøre. slutta. da dagligleder var heilt motbydelig mot ansatte. 2-3 måner etter eg slutta, hadde en kompis skadet seg på jobb. dagligleder godtok ikke sykmelding. eg ba han siifra til legen sin. Legen kontaktet Arbeidstilsynet, arbeidstilsynet kontaktet eierne, eierne spurte dagligl leder " what the fuck is going on"  så fikk dagligl leder sparken :p

skriv ned antall timer hver dag, :)

det tar sikker en liten stund før dem kommer på banen :) 

Endret av TheGaame
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Media elsker generelt nyheter som virker negativ mot vektere og vaktselskaper. Jeg vet ikke om du er organisert, men dette høres ut som en sak for NAF eller Parat. Det er ikke sikkert at arbeidstilsynet kommer til å gjøre så mye med dine goder som enkeltpersoner, men det gjør fagorganisasjonene. 

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Media elsker generelt nyheter som virker negativ mot vektere og vaktselskaper. Jeg vet ikke om du er organisert, men dette høres ut som en sak for NAF eller Parat. Det er ikke sikkert at arbeidstilsynet kommer til å gjøre så mye med dine goder som enkeltpersoner, men det gjør fagorganisasjonene. 

Det er helt riktig Thomas.

Arbeidstilsynet foretar et tilsyn i selve virksomheten, og fagforeninga tar seg av "mindre" , mer "personlige" avvik. f.eks dette med sykepenger osv. 

Begge er kontaktet og fult klare over situasjonen :) 

Lenke til kommentar

Opplever du at ting er på stell med arbeidsgiver ?

Lenke til kommentar

Opplever du at ting er på stell med arbeidsgiver ?

Ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...