Gå til innhold

Digitalisere gamle papirbilder og negativer

Anbefalte innlegg

Hei,

Trenger så sårt hjelp til å finne en brukbar skanner jeg kan bruke til å skanne gamle papirbilder og negativer. Min bestefar har gått bort, og må få skannet alle bildene som er igjen før tantene mine bestemmer seg for å dele dem mellom vår ganske så store slekt. Har i hodet mitt et maksimalt budsjett på 3000,- (kan strekke meg til 3500,-). Jeg har en multifunksjonsskanner fra før, men den er ganske dårlig. 

Har sett på Epson V700 og på Epson V550, den første av disse to er såpass dyr at den er utenfor det jeg kan betale. Men jeg vil så gjerne få bevart disse bildene for "ettertiden", så ønsker likevel noe med god kvalitet. Har også sett på de som ligger på denne siden her, men jeg er ganske uproff på dette med skannere, så forstår ikke om slike skannere også er ment til papirbilder, eller om de kun er for negativer/dias? 

Problemer er at jeg ikke vet hva som er bra, altså hva jeg trenger. Jeg forstår meg rett og slett ikke på hva som gjør de ulike printerne gode. Om bilder trenger litt etterbehandling i feks Photoshop er det noe jeg kan klare etter glansdagene mine på Piczo... 

Hadde satt stor pris på tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både Epson V700 og V550 kan scanne både negativ, dias og papirbilder, film kan være både 35mm og mellomformat. Den andre linken din til "Bildescannere" har produkter som kun kan scanne film. Sannynligvis begrenset til 35mm film, men jeg har ikke lest spesifikasjonene på alle.

Generelt er det enklere å få gode resultater fra film med en ren filmscanner, men jeg kjenner ikke kvaliteten på produktene OpticFilm og Smartfoto, men antar at den billigste til under 900 kroner ikke gir all verdens kvalitet.

Med 3000 til rådighet og en blanding av papirbilder og film virker V550 som eneste mulighet av de du nevner, men Canon hadde i hvert fall tidligere scannere med omtrent samme funksjonalitet som V550 (mener ikke at Canon er noe bedre enn Epson i denne prisklassen).

De fleste scannere kan gjøre en god jobb på papirbilder, det er filmscanningen som krever mest av scanneren så har du scanner fra før kan det godt være at den er god nok for papirbildene.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Takk for svar! Ut fra det lille jeg har sett på YouTube kan en få til en del med V550. Ser nå at Epson også har en V600, men hvor forskjellig den er fra V550 er vanskelig å si. Ellers fant jeg en fra Canon.

Den gamle skanneren jeg har er en HP Photosmart 5520. 

Lenke til kommentar

Hei,

Trenger så sårt hjelp til å finne en brukbar skanner jeg kan bruke til å skanne gamle papirbilder og negativer. Min bestefar har gått bort, og må få skannet alle bildene som er igjen før tantene mine bestemmer seg for å dele dem mellom vår ganske så store slekt. Har i hodet mitt et maksimalt budsjett på 3000,- (kan strekke meg til 3500,-). Jeg har en multifunksjonsskanner fra før, men den er ganske dårlig. 

Har sett på Epson V700 og på Epson V550, den første av disse to er såpass dyr at den er utenfor det jeg kan betale. Men jeg vil så gjerne få bevart disse bildene for "ettertiden", så ønsker likevel noe med god kvalitet. Har også sett på de som ligger på denne siden her, men jeg er ganske uproff på dette med skannere, så forstår ikke om slike skannere også er ment til papirbilder, eller om de kun er for negativer/dias? 

Problemer er at jeg ikke vet hva som er bra, altså hva jeg trenger. Jeg forstår meg rett og slett ikke på hva som gjør de ulike printerne gode. Om bilder trenger litt etterbehandling i feks Photoshop er det noe jeg kan klare etter glansdagene mine på Piczo... 

Hadde satt stor pris på tips!

Jeg har de siste årene digitalisert noen tusen bilder og negativer som jeg har samlet fra familie og slekt og til det har jeg brukt min Epson V350 som jeg antar er en forløper til de du har listet opp. For meg så var faktisk en del av mitt prosjekt å skanne album, løse bilder og negativer som tilhørte mine besteforeldre slik at alle "etterkommerne" skulle få mulighet til å ta del i den "arven" de etterlot. Det var selvsagt uaktuelt å lage print av alle bildene til hver enkelt, men jeg brente alt som var skannet på CD/DVD som så ble delt ut og der hver enkelt kunne få printet ut det de ønsket.

Etterbehandling er nødvendig, men det er i utgangspunktet enkle operasjonen som å rette opp bilder som har ligget skjevt på "skannerskjermen", og for å rette opp farger på gamle gjerne litt "blasse" fargebilder så har det som regel holdt med å kjøre operasjoner som autofarge o.l. Noen bilder vil kanskje kreve litt mer arbeid som å fjerne litt støv og rusk.

Uansett hvis du skal skanne mange bilder så er kanskje det viktigste å finne en god arbeidsflyt, for meg var det f.eks. å benytte skannerens overflate og skanne flere bilder samtidig. Hvis du har godt med lagringplass så ikke vær redd for å kjøre oppløsningen opp litt ekstra. Ta noen prøveskann med forskjellig oppløsning, se på filstørrelse og se hva du minimum må ha for at bildene du skanner skal fungere i den videre prosessen.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Ut fra det lille jeg har sett på YouTube kan en få til en del med V550. Ser nå at Epson også har en V600, men hvor forskjellig den er fra V550 er vanskelig å si. Ellers fant jeg en fra Canon.

Den gamle skanneren jeg har er en HP Photosmart 5520. 

Jeg ser ikke de helt store forskjellene på V550, V600 og 9000F, men kanskje du kan finne tester eller sammenligninger som kan si noe mer. Alle ser ut som greie scannere. Når det gjelder papirbilder burde du kunne få helt fine resultater med en HP Photosmart 5520, så har du den fortsatt kan en ren filmscanner være et bra alternativ (gitt at det er 35mm film du har). En fordel med vanlige scannere som V600 også for film er at du kan ha opp til 12 bilder på en gang som kan batchscannes uten at du sitter og følger med. 

Forøvrig enig med polljen at der lurt å teste litt før du går i gang med jobben slik at du har et fornuftig oppsett og passe oppløsning. Scanning er en tidkrevende prosess og det siste du ønsker er å oppdage at den må gjøres en gang til...

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...