Isbilen Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Fikk her om dagen en purring på en regning jeg har betalt. De forlanger purregebyr, og i tillegg "administrasjonskostnader" på 59 kroner. Jeg skulle mene at gebyret er ment å dekke ekstraarbeid, og at dette bare er et sleipt forsøk på å øke det over lovens grenser. Har jeg rett? 1 Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Ja, hvis det står på den originale regningen at det tilkommer om du ikke betaler på tiden. Men purring med gebyr kan man ikke sende før det er gått 14 dager etter forfall. Har du betalt innen 14 dager fra forfall, kan du se bort fra den. Ellers kan de sende det, om de oppfyller det jeg skrev først. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. april 2015 Forfatter Del Skrevet 9. april 2015 Sikker på det? Purregebyr er jo etter loven begrenset oppad til 65 kroner. Hvis man bare kan skrive at for sent betalt regning medfører administrasjonsgebyr på x antall kroner, forsvinner jo hele vitsen med det. 1 Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Standardkompensasjon Når kunden er næringsdrivende eller offentlig myndighet, kan fordringshaveren i tillegg til renter kreve en standardkompensasjon for inndrivelseskostnader på kr 330,- (jf. forsinkelsesrenteloven § 3a og forskrift om forsinkelsesrente § 2). Dersom det tidligere er krevet purregebyr, skal dette komme til fradrag i standardkompensasjonen. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. april 2015 Forfatter Del Skrevet 9. april 2015 Nja, jeg er ikke overbevist. Det står også i forsinkelsesrenteloven at den "gjelder for pengekrav på formuerettens område for så vidt ikke annet følger av avtale eller er bestemt i eller i medhold av lov." Og i forskrift til Inkassoloven står det at For skriftlig purring som er sendt tidligst 14 dager etter kravets forfall, og som angir kravets størrelse og hva kravet gjelder, kan fordringshaveren kreve et beløp lik en tidel av inkassosatsen. Forskriften navngir ikke dette beløpet, så om det kalles purregebyr eller administrasjonskostnader eller noe annet har ingen betydning. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Hovedregelen etter inkassoloven § 17 er at kreditor har krav på å få dekket "nødvendige kostnader" ved inndrivingen. Et viktig unntak her er i § 17 fjerde ledd - denne retten går tapt hvis man bryter god inkassoskikk. Etter § 19 har kreditor en valgrett. Han kan enten velge standardisert gebyrmessig dekning (første til tredje ledd) eller dekning av faktiske kostnader (fjerde ledd). Kreditor kan ikke få i pose og sekk - han må velge. § 20 etablerer hjemmel for maksgrenser. Dette presiseres i inkassoforskriften § 1-1 første og annet ledd: En fordringshaver som etter inkassoloven § 17 og § 18 har krav på erstatning av en skyldner, kan kreve erstatning i samsvar med § 1-2 til § 1-4 uten hensyn til de faktiske kostnader. En fordringshaver som har hatt faktiske kostnader som ikke dekkes av den erstatning vedkommende kan kreve etter § 1-2 til § 1-4, kan i stedet kreve sine faktiske kostnader erstattet så langt inkassoloven § 17 og § 18 og kapittel 2 i forskriften her gir rett til det. Merk "i stedet" i annet ledd. Man kan derfor ikke kreve administrasjonsgebyr for å purre i tillegg til purregebyr. Man må velge. (Om man kan kreve administrasjonsgebyr for å sende opprinnelig faktura er et annet spørsmål.) Standardkompensasjon etter forsinkelsesrenteloven kan kreves også i saker om inkassogebyr, men i så fall skal inkassogebyrer og -salærer reduseres med beløpet man krever i standardkompensasjon. Har man krevd inkassogebyr allerede kommer inkassogebyret til fradrag i standardkompensasjonen. Dette følger av inkassoforskriften § 2-6. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå