Gå til innhold

Den store LG G4 tråden!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg solgte min etter å ha hatt den i en uke. Synes de begynner å bli for store - til tross for at jeg hadde G3 en stund og var happy med den. G2 var perfekt størrelse for min del.

Ganske enig. G4 er litt stor. Jeg har s6 og har planen om å bytte den ut med huawei p8 akkurat øga størrelse. Bruker nå lg g2 mens min s6 er på verksted og g2 har bra design og størrelse
Lenke til kommentar

Jeg solgte min etter å ha hatt den i en uke. Synes de begynner å bli for store - til tross for at jeg hadde G3 en stund og var happy med den. G2 var perfekt størrelse for min del.

Ganske enig. G4 er litt stor. Jeg har s6 og har planen om å bytte den ut med huawei p8 akkurat øga størrelse. Bruker nå lg g2 mens min s6 er på verksted og g2 har bra design og størrelse

Du har ikke vurdert Sony compact serien da ?

Lenke til kommentar

En bild tagen under goda förhållanden.

Raw konverterat rätt till jpg utan några som helst ändringar och samma bild i jpg från telefonen.

Använder Picasa och ser att lagringen av jpg från raw gav en mycket mindre filstorlek och properties visar att horisontell och vertikal upplösning är nästan noll. Hur kommer det sig? Har bara öppnat .dng från telefonen och lagrat som jpg. Medans jpg från telefonen har massa mer information.

Här är jag noob deluxe, finns säkert en förklaring.

post-13520-0-54357600-1434226063_thumb.jpg

post-13520-0-73483500-1434226088_thumb.jpg

post-13520-0-67870000-1434226098.jpg

Lenke til kommentar

Begge bilder er 5312*2988. Det kan hende exif medadata viser feil oppløsning men bildet er i hvert fall ok.

Du har en del utbrente områder i skyene i begge tilfeller (vises også med en topp helt til høyre i histogrammet).

Jpeg-bildet fra Picasa virker litt mer detaljert enn jpeg fra telefonen. Hvis du veksler mellom bildene er det tydelig veldig mye støyfjerning, fargeoptimalisering og oppskarping i jpeg-bildet fra telefonen. Det er tungt prosessert a la jåledamer med 1 kg sminke i trynet.

Råfilene er ikke et bilde før det er prosessert. En råfil er en datafil, eller tabell med rådata om du vil. Råfiler må prosesseres på et eller annet vis for å bli til et bilde. Det Picasa viser på skjermen "før" prosessering er altså allerede prosessert for visning på skjerm. Hensikten med råfilen er at man får mer rom i den mørke delen (til venstre i histogrammet) til justeringer. En av de enkleste formene for justering er hvitbalansen. Da forskyver man for eksempel rød og grønn fargekanal til venste eller høyre i histogrammet så balansen mellom de tre fargene blir riktig. Normalt (med jpeg) ville man skjøvet noe ut over endene av histogrammet. I den lyse delen ville man klippet bort noe informasjon i høylysene og i den mørke delen klippet bort informasjon i skyggene. Typisk resultat er at mer av skyene er utbrent og får stygge render av farge rundt der det er helt hvitt. Tilsvarende for skyggene at for eksempel plankene på baksiden av skuret ville blitt visket helt bort. Med råformat er skalaen lengre så da skjer ikke det. Hele bildet kan også trekkes litt mer i mørk retning for å få mer å gå på i den lyse enden av skalaen. Det kan finjusteres opp igjen etter at man har justert hvitbalansen. Fargene trenger ikke forskyves lineært. De kan fint trekkes med kurve-funksjonen slik at man får trukket litt mer ut av skygger og høylys uten å røre noe særlig på mellomtonene.

Videre får du mye bedre kontroll over andre justeringer. For eksempel kompensasjon mot ulike linsefeil (CA, coma, vignettering, fortegning) og man kan også gjøre bildet kunstig skarpere, redusere støy, fjerne slør osv.

Med jpeg rett fra kameraet får du en ferdig pakke med justeringer. Det er kjapt og enkelt men det skal mye til før alle parameterne er akkurat der du vil ha de. Budskapet er altså: bruk jpeg når det skal gjøres kjapt og resultatet ikke er så nøye, men bruk råformat når du skal være nøye og få et teknisk godt bilde, bare husk å jobb godt med justeringer når du konverterer til jpeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du har ikke vurdert Sony compact serien da ?[/

Jeg hadde Z3 Compact en stund og syntes den var ok, men jeg likte G2 bedre. En annen grunn til at jeg valgte å selge G4 var at jeg ved en tilfeldighet oppdaget en folder som het Baidu. I og med at tlf kun var et par dager gammel kunne jeg ikke skjønne hvorfor denne folderen skulle være installert på telefonen. Søkte litt på nettet og fant en tråd på XDA hvor flere hadde oppdaget det samme. Det kan tyde på at folderen blir opprettet når man installerer ES File Explorer, som igjen kobler seg opp mot en server i Kina og sender data "hjem". Jeg ble så pissed av dette at jeg gikk på finn og kjøpte meg en brukt iPhone. Kjipt å være tilbake på iOS. For de som er interessert: http://forum.xda-developers.com/google-nexus-5/help/baidu-folder-t2545185

Lenke til kommentar

Det kan tyde på at folderen blir opprettet når man installerer ES File Explorer, som igjen kobler seg opp mot en server i Kina og sender data "hjem". Jeg ble så pissed av dette at jeg gikk på finn og kjøpte meg en brukt iPhone. Kjipt å være tilbake på iOS. For de som er interessert: http://forum.xda-developers.com/google-nexus-5/help/baidu-folder-t2545185

Det er sånne ting og bevisstløs omgang med både kjøpemuligheter (ett klikk-løsninger) og ennå mer bevisstløs omgang med å dele ut rettigheter til apper (hva faens skal de med å grafse i kontaktlista, gps-posisjon etc) som gjør at jeg har mistet helt troen på både android og iOS. Min neste telefon skal ha Ubuntu. Der har jeg i det minste tro på at systemet ikke er designet for maksimal grafsing i eierens innhold. Ut med spionasje og reklametilpasning, inn med åpenhet og reklamefrihet.

Etter å ha sett nærmere på bilder og video fra markedets beste kameratelefon så gidder jeg ikke betale i dyre dommer for et "bra" kamera som er så langt under kvaliteten fra skikkelige kamera. Da satser jeg heller på å drasse med meg to dingser og få mye bedre bilder.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det utbränta området får jag nog inte gjort något med tror jag. I detta fall var det nog fel på han som var bak kamera (mig). Suveräna tips annars som klart hjälper på.

Det egentliga poänget med bilderna var att visa skillnaden mellan PP från telefonen kontra software.

Endret av mackanz
Lenke til kommentar

Det kan tyde på at folderen blir opprettet når man installerer ES File Explorer, som igjen kobler seg opp mot en server i Kina og sender data "hjem". Jeg ble så pissed av dette at jeg gikk på finn og kjøpte meg en brukt iPhone. Kjipt å være tilbake på iOS. For de som er interessert: http://forum.xda-developers.com/google-nexus-5/help/baidu-folder-t2545185

Det er sånne ting og bevisstløs omgang med både kjøpemuligheter (ett klikk-løsninger) og ennå mer bevisstløs omgang med å dele ut rettigheter til apper (hva faens skal de med å grafse i kontaktlista, gps-posisjon etc) som gjør at jeg har mistet helt troen på både android og iOS.

Enig. Jeg er rimelig konservativ ift hvilke apper jeg installerer og pleier å skippe apper som ber om for mange tillatelser uten åpenbar grunn. ES File Explorer har noe sånt som 300 mill nedlastinger og en rating på 4.5, så jeg tenkte at denne er safe (har brukt den på alle Android telefenonene jeg har hatt de siste årene). Nå ser det vel ut til at Android M skal gi brukerne større muligheter til å kontrollere tillatelsene til hva hver enkelt app kan gjøre, men hvor mange brukere er det som kommer til å bruke dette aktivt? Jeg tipper at dette kanskje gjelder 1-2% og da kan Google samitidig gjemme seg bak det at brukerne kunne unngått at en app sender data, hvis de bare hadde giddet/forstått hvordan de kunne overstyre appen.

Lenke til kommentar

Du har ikke vurdert Sony compact serien da ?[/

Jeg hadde Z3 Compact en stund og syntes den var ok, men jeg likte G2 bedre. En annen grunn til at jeg valgte å selge G4 var at jeg ved en tilfeldighet oppdaget en folder som het Baidu. I og med at tlf kun var et par dager gammel kunne jeg ikke skjønne hvorfor denne folderen skulle være installert på telefonen. Søkte litt på nettet og fant en tråd på XDA hvor flere hadde oppdaget det samme. Det kan tyde på at folderen blir opprettet når man installerer ES File Explorer, som igjen kobler seg opp mot en server i Kina og sender data "hjem". Jeg ble så pissed av dette at jeg gikk på finn og kjøpte meg en brukt iPhone. Kjipt å være tilbake på iOS. For de som er interessert: http://forum.xda-developers.com/google-nexus-5/help/baidu-folder-t2545185

Den sender ingen personlig informasjon dit.

Hvis du hadde giddet å lese privacy policyen så hadde du funnet ut det. Moro at folk legger en hel plattform for hat på grunn av regelrett latskap.

Du får også opp en melding om hvilke permissions en app vil ha før du installerer den, hvis du velger å installere den allikevel har jeg ikke mer å si.

DHZyLo9.png

Endret av Lunalotic
Lenke til kommentar

Etter å ha sett nærmere på bilder og video fra markedets beste kameratelefon så gidder jeg ikke betale i dyre dommer for et "bra" kamera som er så langt under kvaliteten fra skikkelige kamera. Da satser jeg heller på å drasse med meg to dingser og få mye bedre bilder.

Hva hadde du forventet deg av en millimeter tykk dings med en mikroskopisk linse egentlig ?

Tror det er best at du holder deg til DSLR.

Foreslår at du leser denne artikkelen.

http://www.cameradebate.com/2015/lg-g4-camera-vs-dslr-sensor-lens/

Endret av Lunalotic
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den sender ingen personlig informasjon dit.Hvis du hadde giddet å lese privacy policyen så hadde du funnet ut det. Moro at folk legger en hel plattform for hat på grunn av regelrett latskap.Du får også opp en melding om hvilke permissions en app vil ha før du installerer den, hvis du velger å installere den allikevel har jeg ikke mer å si.

Som nevnt synes jeg det er kjipt å være tilbake på iOS da jeg faktisk liker Android mye bedre, så hat er litt å ta i. Jeg kunne jo evt bare ha avinstallert ES File Explorer og vært happy med det, så det at jeg endte opp med en brukt 5S kan jo trygt kalles en impuls. Ergo er ikke dette en diskusjon om iOS er tryggere/bedre enn Android da jeg er usikker på om den ene plattformen er så mye bedre enn den andre på dette området (uavhengig av hva Tim Cook går ut og sier i pressen).

Det er jo uansett et faktum at det er mange [forskere etc som finleser privacy policy] som advarer mot at personvernet er i ferd med å bli visket ut fordi telefonene våre sender enorme mengder statistikk. Det at et kinesisk selskap forteller meg at all informasjon de innhenter er anonym velger jeg å ta med en klype salt. De har ikke akkurat en historie hvor personvernet står sentralt.

Lenke til kommentar

Hva hadde du forventet deg av en millimeter tykk dings med en mikroskopisk linse egentlig ?

Tror det er best at du holder deg til DSLR.

Foreslår at du leser denne artikkelen.

http://www.cameradebate.com/2015/lg-g4-camera-vs-dslr-sensor-lens/

Du trenger ikke være spydig. Jeg forventet at markedets beste telefonkamera kunne ta bilder og video som er helt ok i dagslys. Der tok jeg feil.

Dessuten er hverken kameramodulen millimetertynn eller lisene mikroskopiske. Kameramodulen er omtrent 1 kubikkcentimeter og optikken med f/1,8 er i teorien på nivå med et fullformat dslr kamera med f/12 optikk. Det er helt brukbare innstillinger for dslr. Den mye oppskrytte stabiliseringen ser ut til å være nær defekt og fokuseringen er langt fra det reklamen hevder.

Jeg forventer at kameratelefoner er både 4 og 5 hakk bak dslr, men LG G4 har vist seg å være ennå et par hakk lengre bak. Såpass ille at jeg dropper planen om å bruke det som dagslys reservekamera. Da kan jeg like godt gå for en langt billigere telefon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...