Ragnar Skj Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 75 år siden krigsutbruddet i Norge Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
HSP Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Synes bildet i utgangspunktet er godt komponert og jeg liker godt hvordan du har behandlet lys og skygger. Kunne blitt veldig stemningsfullt. Men, den båten ødelegger veldig for meg, er det noen ide bak å ha den med, eller var det bare vanskelig å flytte seg litt til høyre, eventuelt å vente? Hadde det vært Blucher som kom med på bildet derimot hadde det jo vært noe annet. Henning Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Hei, Ragnar. Et bilde med et i utgangspunktet meget godt potensial, med personene i nesten-silhuett og den fantastiske himmelen ! Men i likhet med hsp opplever jeg at fergen i bakgrunnen representerer en uønsket forstyrrelse. Dersom fotografen hadde flyttet seg litt til høyre eller ventet i 30 sekunder med å ta bildet, kunne dette blitt en flott påminnelse både om krigsutbruddet og det faktum at vi har vært så heldige å få leve i et land der det ikke har forekommet krigshandlinger på 70 år ! M v h Albert. Lenke til kommentar
Ragnar Skj Skrevet 9. april 2015 Forfatter Del Skrevet 9. april 2015 Synes bildet i utgangspunktet er godt komponert og jeg liker godt hvordan du har behandlet lys og skygger. Kunne blitt veldig stemningsfullt. Men, den båten ødelegger veldig for meg, er det noen ide bak å ha den med, eller var det bare vanskelig å flytte seg litt til høyre, eventuelt å vente? Hadde det vært Blucher som kom med på bildet derimot hadde det jo vært noe annet. Henning Hei, og fint at du kommenterer. Dette var som nevnt under en forestilling, og uten muligheter for å vente til cruiseskipet ikke var der lenger. Kunne selvfølgelig klone vekk skipet men valgte å ta det med som symbolet på Blucher som kom inn og ble senket litt lenger inn. Kulissene var i hvert fall så ekte som det går an å få, nemlig Oscarsborg festning. Bildet som sådan kan deles i to. det ene det historiske i dag den 9. april, 75 år senere på Oscarsborg, og rent billedteknisk. De to personene som på en måte symboliserer starten på en av de viktigste hendelsene under krigen i Norge er i silhuett, men lysnet slik at kun hanskene er synlig. Dette symbolsk sett. Å favne alt i et enkelt bilde tatt 75 år etter hendelsen er vel umulig, og man må ta hensyn til dette når bildet vurderes. Skj Lenke til kommentar
Ragnar Skj Skrevet 9. april 2015 Forfatter Del Skrevet 9. april 2015 Hei, Ragnar. Et bilde med et i utgangspunktet meget godt potensial, med personene i nesten-silhuett og den fantastiske himmelen ! Men i likhet med hsp opplever jeg at fergen i bakgrunnen representerer en uønsket forstyrrelse. Dersom fotografen hadde flyttet seg litt til høyre eller ventet i 30 sekunder med å ta bildet, kunne dette blitt en flott påminnelse både om krigsutbruddet og det faktum at vi har vært så heldige å få leve i et land der det ikke har forekommet krigshandlinger på 70 år ! M v h Albert. Hei Albert og takk for kommentar og engasjement. Jeg skrev mitt svar til hsp når du kom med din kommentar, så jeg viser til mitt svar til han. Vurdering vedrørende cruiseskipet tok jeg før bildet ble lagt ut, og valgte å ta det med som et "symbol" på Blucher. Men det er lov til å andre meninger om nettopp dette, og respekterer fullt ut din vurdering, Skj Lenke til kommentar
Fotoskrulla Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Veldig stilig bilde dette Ragnar! Jeg tenkte symbolsk på båten med det samme! Det som jeg syntes var synd, var flekken på himmelen oppe til høyre. Lenke til kommentar
Ragnar Skj Skrevet 9. april 2015 Forfatter Del Skrevet 9. april 2015 Veldig stilig bilde dette Ragnar! Jeg tenkte symbolsk på båten med det samme! Det som jeg syntes var synd, var flekken på himmelen oppe til høyre. Riktig Helene, flekken glemte jeg å klone vekk. Skyldes støv på sensor. (Sensorrens er foretatt og nå er alt ok). Må ellers ikke glemme at dette er et historisk symbolsk bilde på historisk riktig sted, og i likhet med paret på bildet skal båten symbolisere hendelsen ved Drøbak. Skj Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Et flott bilde, men i likhet med andre her så synes jeg båten ødelegger litt. Ikke nødvendigvis båten i seg selv, men at den havnet bak personene. Hadde den vært til høyre istedenfor delvis bak så tror jeg kanskje det hadde blitt enda litt bedre :-) Men har full forståelse for at dette var noe du måtte knipse, eller kanskje miste muligheten til å knipse. Den symbolske verdien til bilde er der jo i aller høyeste grad. En liten annen ting som fikk mitt fokus var det faktum at horisonten ikke er rett. Lenke til kommentar
Ragnar Skj Skrevet 10. april 2015 Forfatter Del Skrevet 10. april 2015 Et flott bilde, men i likhet med andre her så synes jeg båten ødelegger litt. Ikke nødvendigvis båten i seg selv, men at den havnet bak personene. Hadde den vært til høyre istedenfor delvis bak så tror jeg kanskje det hadde blitt enda litt bedre :-) Men har full forståelse for at dette var noe du måtte knipse, eller kanskje miste muligheten til å knipse. Den symbolske verdien til bilde er der jo i aller høyeste grad. En liten annen ting som fikk mitt fokus var det faktum at horisonten ikke er rett. Hei og takk for ditt konstruktive svar. Meningen blant et stort flertall av de som kommenterer er at de ikke liker båten som er med. Legger derfor ut en versjon hvor denne er tatt vekk, og som det blir hevdet blir bildet renere da. Når det gjelder horisonten er jeg ikke så sikker, så den har jeg latt være som den er. Pleier å være nøye med å bruke "vateret" i søkeren før det knipses. Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Hei, Ragnar. Et bilde med et i utgangspunktet meget godt potensial, med personene i nesten-silhuett og den fantastiske himmelen ! Men i likhet med hsp opplever jeg at fergen i bakgrunnen representerer en uønsket forstyrrelse. Dersom fotografen hadde flyttet seg litt til høyre eller ventet i 30 sekunder med å ta bildet, kunne dette blitt en flott påminnelse både om krigsutbruddet og det faktum at vi har vært så heldige å få leve i et land der det ikke har forekommet krigshandlinger på 70 år ! M v h Albert. Hei Albert og takk for kommentar og engasjement. Jeg skrev mitt svar til hsp når du kom med din kommentar, så jeg viser til mitt svar til han. Vurdering vedrørende cruiseskipet tok jeg før bildet ble lagt ut, og valgte å ta det med som et "symbol" på Blucher. Men det er lov til å andre meninger om nettopp dette, og respekterer fullt ut din vurdering,Skj Hei igjen, Ragnar. Med fergen som symbol på "Blücher", får bildet et annet og "større" innhold, og det meste av min kritikk faller da sammen M v h Albert. Lenke til kommentar
Ragnar Skj Skrevet 10. april 2015 Forfatter Del Skrevet 10. april 2015 Hei, Ragnar. Et bilde med et i utgangspunktet meget godt potensial, med personene i nesten-silhuett og den fantastiske himmelen ! Men i likhet med hsp opplever jeg at fergen i bakgrunnen representerer en uønsket forstyrrelse. Dersom fotografen hadde flyttet seg litt til høyre eller ventet i 30 sekunder med å ta bildet, kunne dette blitt en flott påminnelse både om krigsutbruddet og det faktum at vi har vært så heldige å få leve i et land der det ikke har forekommet krigshandlinger på 70 år ! M v h Albert. Hei Albert og takk for kommentar og engasjement. Jeg skrev mitt svar til hsp når du kom med din kommentar, så jeg viser til mitt svar til han. Vurdering vedrørende cruiseskipet tok jeg før bildet ble lagt ut, og valgte å ta det med som et "symbol" på Blucher. Men det er lov til å andre meninger om nettopp dette, og respekterer fullt ut din vurdering,Skj Hei igjen, Ragnar.Med fergen som symbol på "Blücher", får bildet et annet og "større" innhold, og det meste av min kritikk faller da sammen M v h Albert. Hei, tenkte på 9. april, og så hadde jeg dette bildet som på en måte kan symbolisere starten på krigen i Norge. Synes selv ikke det noe superbilde, men falt for fristelsen å legge det ut. (For å si det på en annen måte, hadde ikke noe bedre å tilby) Skj Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg